Wiadomości Polska Biznes i finanse MF: szacunkowe wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. (komunikat)
Biznes i finanse

MF: szacunkowe wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. (komunikat)

– Ministerstwo Finansów informuje:

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2022 r. wyniosło:

– dochody: 263,6 mld zł, tj. 53,6 proc.

– wydatki: 235,9 mld zł, tj. 45,2 proc.

– nadwyżka: 27,7 mld zł

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r.

W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 29,7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – czerwiec 2021 r. o ok. 31,0 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

– dochody z podatku VAT były wyższe o 9,1 proc. r/r (tj. ok. 9,2 mld zł),

– dochody z podatku PIT były wyższe o 13,6 proc. r/r (tj. ok. 4,6 mld zł),

– dochody z podatku CIT były wyższe o 44,3 proc. r/r (tj. ok. 11,3 mld zł),

– dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 12,9 proc. r/r (tj. ok. 4,5 mld zł),

– dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 16,2 proc. r/r (tj. ok. 0,4 mld zł ).

W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 30,9 mld zł i było niższe o ok. 1,2 mld zł (tj. 3,7 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2021 r. W czerwcu miała miejsce wpłata z zysku Narodowego Banku Polskiego za rok 2021 w wysokości 10,4 mld zł.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. wyniosło 235,9 mld zł, tj. 45,2 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2021 (206,0 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 29,9 mld zł, tj. 14,5 proc.

Wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 7,1 mld zł) na finasowanie uzupełniające, co było związane m.in. z niższym stanem środków na rachunku FUS na koniec 2021 r., rozpoczęciem w lutym wypłat Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego z wyrównaniem od stycznia oraz zwiększoną do poziomu 7 proc. waloryzacją świadczeń, a także wypłatą od czerwca br. świadczenia 500+.

W ramach części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazano więcej o 3,4 mld zł, w tym m. in. środki na wpłatę do Funduszu Pomocy oraz do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na realizację zadań z zakresu zakupu rezerw strategicznych.

W części 29 – Obrona Narodowa przekazano więcej o 3,0 mld zł, m. in. na zakup sprzętu i uzbrojenia wojskowego, a także na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W części 42 – Sprawy wewnętrzne przekazano więcej o 1,3 mld zł mi. in na dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych oraz świadczenia i odprawy dla funkcjonariuszy Policji odchodzących ze służby. Natomiast w części 44 – Zabezpieczenie społeczne przekazano więcej o 1,7 mld zł w związku z wpłatą do Funduszu Solidarnościowego na wypłatę świadczenia uzupełniającego. W ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 2,1 mld zł, w związku ze wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, m.in. z przekazaniem środków na podwyżki dla nauczycieli. Większe wykonanie odnotowano także w ramach obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o ok. 0,9 mld zł) oraz środków własnych Unii Europejskiej (więcej o ok. 1,0 mld zł) mi. in. ze względu na wniosek Komisji dotyczący zapłaty składki za czerwiec oraz szacowaną wysokość wpłaty z tytułu ceł płatnych do UE.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version