Nauka i technologie

Wodór jako lekarstwo na wysokie ceny energii i węgla – RoadShow 2023 #OswajamyWodor

Od lat mówi się, że zielony wodór jest jedynym sposobem na ucieczkę od ropy, gazu ziemnego i węgla, jako głównych źródeł energetycznych. Dziś, kiedy za naszą wschodnią granicą trwa wojna, a ceny paliw kopalnych biją rekordy, powinniśmy szczególnie szukać innych alternatyw.

RoadShow 2023 #OswajamyWodor

Drugi etap akcji #OswajamyWodor startuje wczesną wiosną i rusza w Polskę. Partnerami technologicznymi są m.in.: MINUTOR Energia S.A., Wodor590. Wiosną jak tylko pierwsze promienie słońca, z których również można pozyskiwać wodór, zaczną świecić mocniej, będzie można przetestować bezpłatną i bezemisyjną energię z wodoru.

Kilka faktów o wodorze

Zielony Wodór jest paliwem „nieskończonym” (w procesie elektrolizy z wody i prądu powstaje wodór i tlen, a w procesie odwrotnym z wodoru i tlenu powstaje prąd i … woda).

Z każdych 9 kg wody i energii możemy uzyskać 1 kg wodoru i 8 kg tlenu, bez żadnych produktów ubocznych. Niezbędne są tylko woda i prąd. Ten drugi z łatwością można uzyskać z nadwyżek energii wytwarzanej z wiatraków lub paneli słonecznych, które Polacy bardzo chętnie instalują na swoich przydomowych posesjach.

Sprawność nowych instalacji wodorowych opartych na ogniwach PEM do elektrolizy sięga aktualnie nawet 60 proc., czyli z 1 kWh energii wykorzystanej do wytworzenia wodoru w procesie odwrotnym uzyskamy 0,6 kWh plus ciepło, które również można wykorzystać.

Powstający w wyniku elektrolizy zielony wodór, może zasilać silniki aut spalinowych i elektrycznych czy stanowić magazyn energii w przydomowych instalacjach fotowoltaicznych. Jego wartość energetyczna (33 kWh z 1 kg) jest znacznie wyższa niż drewna (4 kWh z 1 kg) czy benzyny (11 kWh z 1 kg).

Wodór można zatankować w aucie w 3 minuty, czyli znacznie szybciej niż prąd. Auto wodorowe pozwala przejechać średnio około 600 km na jednym tankowaniu.

Sprężony wodór, na potrzeby indywidualnych odbiorców przechowuje się najczęściej w magazynach energii w wiązkach butli pod ciśnieniem 200-300 Bar, w autach w zbiornikach z włókna węglowego pod ciśnieniem 700 Bar. Koszt przechowywania (sprężania) wodoru jest aktualnie największym wyzwaniem technologicznym. Niebawem ten problem może zostać rozwiązany dzięki badaniom i komercyjnemu wdrażaniu nowych metod przechowywania i transportowania takich jak LOHC (ciekłe organiczne nośniki wodoru) czy wodorków metali.

#OswajamyWodor 2023

Niebawem wszyscy zainteresowani uczestnictwem w wodorowej rewolucji będą mogli sami przetestować w swoim mieście bezpieczne instalacje wodorowe m.in. przydomowe magazyny energii zintegrowane ze stacją tankowania auta, wodorowe pompy ciepła, skuter na wodór, a nawet kosiarkę .

Szczegóły roadshow #OswajamyWodor już wkrótce, zaglądajcie na wodor590.pl żeby być na bieżąco.

Źródło informacji: Wodor590.pl

 


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM