Polityka i społeczeństwo

Minister Anna Moskwa na posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Energii (komunikat)

Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:

„Przy kształtowaniu nowych ram prawnych należy wykluczyć rozwiązania, które nieproporcjonalnie zwiększyłyby obciążenia dla państw członkowskich, w szczególności dla odbiorców końcowych” – mówiła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Energii, która odbyła się 25 października 2022 r. w Luksemburgu. W spotkaniu wziął również udział wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.

„Szereg państw członkowskich, w tym Polska, miało wątpliwości co do niektórych zapisów rozporządzenia. Potwierdzono dzisiaj, że wspólne zakupy gazu nie będą obowiązkowe” – poinformowała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Podczas Rady ustalono także, że będą prowadzone dalsze prace nad obniżeniem cen energii elektrycznej.

Wspólne zasady rynków wewnętrznych odnawialnych źródeł energii i gazu ziemnego oraz wodoru:

Jak podkreśliła minister klimatu i środowiska, niektóre z sugestii zgłaszanych przez Polskę zostały spełnione. Nadal jednak nasz kraj podkreśla potrzebę dostosowania rozwoju rynku wodoru i gazów niskoemisyjnych do funkcjonującej w Polsce infrastruktury i poziomu rozwoju rynku w tym zakresie.

Rynek wodoru wejdzie w fazę osiągania dojrzałości dopiero po 2030 roku, a pełną dojrzałość osiągnie w okolicach roku 2050. Rynek ten powinien być rozwijany w sposób ewolucyjny, jak miało to miejsce w przypadku rozwoju rynku gazu. W ocenie Polski zaproponowany przez Komisję okres przejściowy dla rynku wodoru jest zdecydowanie za krótki i powinien zostać wydłużony.

„Rynek wodoru w 2030 r. dopiero zacznie wchodzić w fazę dojrzałości, dlatego postulujemy stopniowe i elastyczne podejście do wprowadzenia regulacji, m.in. poprzez wydłużenie okresów przejściowych dla wodoru, do 2036 r. oraz przyjęcie negocjowanego dostępu stron trzecich do infrastruktury wodorowej” – zaznaczyła minister Anna Moskwa.

Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków:

Przyjęto podejście ogólne do dyrektywy. Polska aktywnie postulowała bardziej wyważone i realistyczne podejście do wymogów związanych z jej wdrożeniem. Propozycje muszą zapewnić ekonomiczną opłacalność, techniczną wykonalność oraz technologiczną neutralność, a także zapewnić efektywność zaproponowanych rozwiązań.

„W czasach kryzysu energetycznego, wszystkie środki mające na celu zmniejszenie zużycia nośników energii w budynkach należy uznać za potrzebne i opłacalne” – podkreśliła szefowa resortu klimatu i środowiska.

Jak dodała, nowo przepisy muszą być jednak realistyczne, racjonalne i stosowane przez państwa członkowskie, tak aby nie stanowiły obciążenia dla obywateli.

Wzmocnienie solidarności poprzez lepszą koordynację zakupów gazu, transgraniczną wymianę gazu i wiarygodne wskaźniki cen:

„Ceny gazu ziemnego osiągnęły niedopuszczalny poziom. Dlatego doceniamy zainicjowanie przez Komisję Europejską procesu legislacyjnego dotyczącego wprowadzenia limitu cen gazu” – mówiła minister Anna Moskwa podczas posiedzenia.

Jak dodała, w nowym pakiecie z pewnością Komisja przedstawiła szereg dobrych rozwiązań, a jednym z nich jest mechanizm zapobiegania skokowym wzrostom cen.

„Wierzymy, że mechanizm ten skutecznie uspokoi rynek i zapobiegnie spekulacjom cenami gazu ziemnego” – wyjaśniła.

Minister Anna Moskwa odnosząc się do kwestii agregacji popytu i wspólnych zakupów, podkreśliła, że w pierwszej kolejności musimy upewnić się, że mechanizmy te przyczynią się do bezpieczeństwa dostaw bez zakłócania konkurencji na unijnym rynku gazu. Mechanizm powinien być w pełni elastyczny i dobrowolny – zaznaczyła minister klimatu i środowiska.

Podczas spotkania unijnych ministrów ds. energii omówiono także stan negocjacji pakietu dekarbonizacyjnego dla sektora gazu ziemnego. Polska przedstawiła kierunkowe rozwiązania w tym zakresie, odnoszące się m.in. do:- dodatkowego mechanizmu wsparcia dla rozwoju rynku wodoru. Propozycja jest skierowana do państw, które tak jak Polska mają najbardziej rozwinięty model rozdziału właścicielskiego; – wydłużenia obecnych zasad funkcjonowania rynku wodoru poza 2030 r. Zaproponowane rozwiązania mają na celu zapewnienie wsparcia dla najbardziej innowacyjnych nowych technologii wodorowych, które są obecnie rozwijane, m.in. w Polsce, dzięki bardziej preferencyjnym warunkom działania na rynku energii w UE. – potrzeby wspierania nie tylko wodoru zielonego, ale także wodoru niskoemisyjnego, produkowanego między innymi dzięki energii jądrowej i energii z gazu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

ab/


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM