Wiadomości Polska Biznes i finanse MI: ruszyła budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (komunikat)
Biznes i finanse

MI: ruszyła budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (komunikat)

Ministerstwo Infrastruktury informuje:

24 listopada 2022 r. na Pomorzu rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S6 między Chwaszczynem a Żukowem, czyli fragmentu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Nowa trasa, omijająca aglomerację trójmiejską od południa i zachodu, połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska, autostradę A1 i S6 Trasę Kaszubską. Inwestycja umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od A1 oraz S7 na zachód i północ województwa pomorskiego. OMT przywróci możliwość prowadzenia dalekobieżnego tranzytu trasą S6 wzdłuż wybrzeża Bałtyku, w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20. Odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz odciąży istniejącą obwodnicę Trójmiasta, na której natężenie ruchu już od dawna przekracza jej wydolność.

„To historyczna chwila. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezwykle ważna inwestycja drogowa w województwie pomorskim. To trasa, która usprawni układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego. Umożliwi szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta. Odciąży istniejący układ drogowy regionu, a tym samym poprawi jego dostępność transportową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane zwiększy również bezpieczeństwo ruchu drogowego” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przypomniał, że realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zadecydowała, że OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne:

– Chwaszczyno – Żukowo

– oraz Żukowo – Gdańsk Południe.

S6 Chwaszczyno – Żukowo

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską zostanie dokończony węzeł Chwaszczyno. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty, cztery estakady, sześć przejść dla zwierząt i kładka dla pieszych.

Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

S6 Żukowo – Gdańsk Południe

Dla odcinka między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe Wojewoda Pomorski prowadzi postępowanie w sprawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

W ramach inwestycji powstanie 16 km odcinek drogi ekspresowej, a także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo.

Rozbudowany zostanie węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno – Gdańsk Południe, gdzie trasa połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy, pojedziemy w 2025 r.

Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version