– Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała blisko 50 km długości, a w jej ciągu zaplanowano 5-kilometrowy tunel pod Odrą. Będzie to drugi, obok budowanego pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce. 30 listopada 2022 r. w Ministerstwie Infrastruktury zostały zawarte umowy na prace projektowe dla dwóch odcinków nowej trasy, która ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy.
– Przed nami jedna z najważniejszych chwil dla mieszkańców Szczecina i województwa zachodniopomorskiego. Rozpoczyna się projektowanie nowej trasy, która w okresie przed objęciem władzy przez obecny rząd pozostawała jedynie w sferze marzeń. Zachodnie obejście odciąży aglomerację szczecińską i pozwoli na sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu, w tym tranzytowego. Dzięki nowej trasie powstanie także dogodny dojazd do zakładów chemicznych w Policach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Rok temu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji dla nowego odcinka drogi ekspresowej S6 – strategicznie ważnej dla całego województwa zachodniopomorskiego Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Umowa na zaprojektowanie obejścia Szczecina na dwóch odcinkach to efekt ciągłego zabiegania o kluczowe dla Szczecina i Zachodniopomorskiego projekty oraz dowód na konsekwentną realizację naszych zobowiązań wobec mieszkańców regionu. Trwają prace drogowe w tunelu pod Świną, przedwczoraj podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia Zachodniopomorskiej Doliny Wodorowej. Cieszę się tym bardziej, że dzisiejsze – kolejne niezwykle istotne dla naszego województwa wydarzenie, wypada w drugą rocznicę powołania mnie przez premiera Mateusza Morawieckiego na stanowisko wojewody zachodniopomorskiego – powiedział wojewoda Zbigniew Bogucki.
Opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 obejmuje przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla odcinków Kołbaskowo – Police i Police – Goleniów. Po opracowaniu projektów planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie pozyskanie nieruchomości pod drogę.
Odcinek Kołbaskowo – Police w 13 miesięcy za kwotę 14,94 mln zł zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout. Pierwszy fragment trasy będzie rozpoczynać się w Kołbaskowie (węzeł Szczecin Zachód), następnie obwodnica będzie prowadziła w kierunku północnym, omijając od zachodu Szczecin. Odcinek ten zakończy się przed węzłem Police. Łączna długość tego fragmentu to 25,5 km.
Dla odcinka Police – Goleniów (w tym tunelu pod Odrą) dokumentację projektową za kwotę 39,8 mln zł wykona firma Voessing Polska, a termin realizacji prac to 15 miesięcy. Drugi odcinek rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Ten odcinek będzie biegł głównie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Odcinek o długości 23,4 km zakończy się na węźle Goleniów Północ, który stanowi połączenie dróg ekspresowych S3 i S6.
Decyzja środowiskowa dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina została wydana w 2017 r. Dzięki finansowaniu przyznanemu przez Ministra Infrastruktury została przygotowana dokumentacja koncepcyjna oraz wykonane badaniami podłoża. Pod koniec listopada 2021 r. Minister Infrastruktury przyznał 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Obejmują one również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga znacząco poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Obwodnica będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta będzie wynosiła 23 km, a czas przejazdu znacząco się skróci. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie część ruchu samochodowego, w tym pojazdów ciężkich oraz jadących do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest planowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej budowa tej trasy była planowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pif/
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl