Biznes i finanse

Bolesławiec: Trzeci autobus elektryczny

To już trzeci autobus bezemisyjny w Bolesławcu. Już w lutym br. Bolesławiec dołączył do grona polskich miast, w których użytkowane są elektrobusy. Wówczas na ulice miasta wyjechały dwa autobus Urbino 8,9 LE electric.

Nowy nabytek dla bolesławieckiego MZK to również Solaris Urbino electric. Jest to cichy, całkowicie bezemisyjny autobus, który gwarantuje niskie koszty eksploatacji. Autobus Urbino 8,9 LE electric ma silnik o mocy 160 kW. Energia niezbędna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach o całkowitej pojemności wynoszącej 211,2 kWh. Do ładowania baterii zakupiono ładowarkę o mocy 60 kW. Uzupełnianie odbywa się poprzez złącze plug-in.     

Jednorazowo na pokładzie autobusu może znajdować się 60 pasażerów, w tym 24 z nich na miejscach siedzących. Autobus jest wyposażony m.in. w tablice kierunkowe dostosowane do potrzeb osób niedowidzących i rampę dla osób niepełnosprawnych ruchowo. W przestrzeni pasażerskiej znajdują się gniazda USB, dzięki którym pasażerowie mogą naładować swoje urządzenia mobilne.  W autobusach znajduje się również system informacji pasażerskiej, m.in. system monitoringu wizyjnego oraz system detekcji i gaszenia pożaru. Autobus jest także wyposażony w urządzenia głośnomówiące zapowiadające przystanki. Autobus może przejechać ok. 200 km bez konieczności uzupełnienia baterii.

Podpisanie umowy na zakup elektrycznego autobusu na potrzeby komunikacji miejskiej w Bolesławcu miało miejsce w grudniu 2021 r. Umowę podpisali wówczas prezydent Bolesławca Piotr Roman oraz – Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego Solaris Bus & Coach S.A. Za realizację przedmiotu umowy (autobus plus ładowarka) obowiązuje cena 2 642 040 zł.

Prezydent Piotr Roman przypomina, że od czerwca 2018 r. funkcjonuje w Bolesławcu bezpłatna komunikacja i mimo trudnej sytuacji budżetowej zostaje utrzymana. Zeroemisyjne autobusy i bezpłatna  komunikacja publiczna jest ważnym elementem w dążeniu do poprawy jakości powietrza na terenie miasta – autobus może zastąpić około 20 samochodów osobowych. To oznacza, że w godzinach szczytu na ulice miasta może wyjechać ok. 400 pojazdów mniej. – Bolesławiecka komunikacja miejska przewozi rocznie 3 mln pasażerów – informuje Andrzej Jagiera, prezes MZK w Bolesławcu. W najbliższym czasie spółka MZK planuje założenie instalacji fotowoltaicznej o mocy 50 kW.

Dotychczasowe użytkowanie elektrycznych autobusów w Bolesławcu pokazało, że koszty ich eksploatacji są niższe niż w przypadku tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Więcej na www.boleslawiec.eu


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM