Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo MI: Historyczne wyniki polskiej kolei (komunikat)
Polityka i społeczeństwo

MI: Historyczne wyniki polskiej kolei (komunikat)

Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Kondycja polskiej kolei była przedmiotem debaty, która odbyła się w Sejmie RP 12 stycznia 2023 r. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel przedstawili informację na ten temat, wymieniając najważniejsze zmiany, które zaszły w ostatnim czasie na polskiej kolei.

Nowszy tabor, lepsza dostępność, rekordy przewozowe

Minister infrastruktury przypomniał, że w ciągu ostatnich 7 lat znacząco poprawiła się kondycja polskiej kolei. Szef resortu zwracał uwagę na inwestycje w tabor, które przyciągają nowych podróżnych oraz znaczące zwiększenie liczby stacji obsługiwanych przez pociągi dalekobieżne.

– Od 2016 r. na polskie tory wyjechało prawie 800 nowych i zmodernizowanych pojazdów PKP Intercity. Dodatkowo dzisiaj pociągi tej spółki obsługują o ponad 100 stacji więcej niż to było przed 2016 r. To zmiany, które powodują, że Polacy chętniej korzystają z transportu kolejowego – transportu najbardziej ekologicznego i bardzo bezpiecznego – mówił Andrzej Adamczyk.

W 2022 r. spółka PKP Intercity przewiozła prawie 59 mln pasażerów. To rekord w historii spółki. W ostatnim czasie spółka była zmuszona zaktualizować ceny biletów kolejowych. Wynika to m.in. ze znaczącego wzrostu kosztów energii elektrycznej, spowodowanego rosyjską agresją na Ukrainę.

– W 2019 r. spółka PKP Intercity zapłaciła rachunek za prąd w wysokości 500 mln zł. W bieżącym roku będzie to ponad 3 razy więcej: ponad 1,6 mld zł – przypomniał wiceminister Andrzej Bittel, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Zwrócono uwagę, że gdyby nie aktywna polityka rządu we wspieraniu przewoźnika, wzrost ceny biletów byłby znacznie wyższy: zamiast o 11,8% (dla wybieranych przez 90% pasażerów pociągów TLK i IC), byłoby to 53%.Inwestycje w dworce, stacje i przystanki Andrzej Adamczyk podsumował dotychczasowe dokonania rządu w zakresie modernizacji i odbudowy infrastruktury kolejowej w Polsce.

– Od 2016 r. zmodernizowano i wybudowano ponad 850 dworców, stacji i przystanków kolejowych – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

– Tylko w ubiegłym roku powstało 10 nowych, a zmodernizowano 80 istniejących stacji i przystanków. W bieżącym roku będzie ich jeszcze więcej: wybudujemy ponad 30 nowych stacji i przystanków, a zmodernizujemy ponad 120 istniejących – dodał.

W ubiegłym roku otwarto m.in. nowe przystanki w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu i Toruniu, co ułatwia ruch aglomeracyjny. Planowane na 2023 r. otwarcie nowej stacji Pyrzowice Lotnisko będzie oznaczało połączenie podkatowickiego lotniska do transportu kolejowego, co pozwoli pasażerom samolotów na sprawniejszy i bardziej komfortowy przejazd do Katowic. Oprócz tego powstaną stacje i przystanki m.in. w Chorzowie, Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie i Pabianicach.

W najbliższym czasie zostaną podpisane umowy na modernizację dworców kolejowych m.in. w Koszalinie, Czyżewie, Tłuszczu i Pilawie.

Tworzenie w miejsce likwidacji

Duża część dyskusji upłynęła na przypominaniu okresu tzw. „wielkiej likwidacji” linii kolejowych, która miała miejsce w pierwszych latach XXI wieku.

– Rządy lewicy zlikwidowały łącznie 2863 km linii kolejowych. Natomiast w sumie między 1991 a 2015 r. zlikwidowano ponad 3600 km linii. Natomiast od 2016 r. utworzono i przywrócono do ruchu łącznie ponad 1100 km linii kolejowych. Obecny rząd przywrócił na mapę kolejową takie miasta jak Lubin, Radzyń Podlaski, Rypin, Końskie czy Sierpc – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Obecnie prowadzone są liczne programy inwestycyjne, dzięki którym kolejne miasta zostaną przywrócone do sieci kolejowej, a także znajdą się w niej takie miasta, których mieszkańcy nigdy nie mogli skorzystać u siebie z transportu kolejowego. Dzięki programowi Kolej Plus, dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu wkrótce pociągi będą ponownie zatrzymywały się w Jastrzębiu-Zdroju, Kłobucku czy Limanowej. Takie miasta jak Janów Lubelski czy Maków Mazowiecki doczekają się przyłączenia do sieci transportu kolejowego.

– Dobre zmiany na kolei będą przez obecny rząd kontynuowane. Apeluję do wszystkich, którzy dobrze życzą polskiemu transportowi kolejowemu, aby wspierali nas w tych działaniach – podsumował dyskusję minister A. Adamczyk.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ wkr/


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version