– Ministerstwo Infrastruktury:
PKP SA przekazały wykonawcy plac budowy dworca w Trawnikach w województwie lubelskim. Przebudowa dworca jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pochodzący z 1877 roku dworzec kolejowy w Trawnikach znajduje się w powiecie świdnickim, przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk. Dzięki inwestycji dworzec zostanie dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych, przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Zgodnie z projektem przywrócony zostanie dawny, historyczny zarys elewacji z odtworzeniem gzymsów i elementów dekoracyjnych. Wymieniona zostanie także stolarka okienna i drzwiowa. Elewacja północna dworca zyska odwzorowane na wzór historycznego wejście główne oraz dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. Zostaną także przywrócone historyczne wyjścia na perony. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśli nowa iluminacja.
– Rozpoczęcie przebudowy dworca w Trawnikach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się wizytówką miejscowości Trawniki oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Lublina i Chełma. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Modernizacja dworca oznacza również zmiany wewnątrz budynku. Na parterze zaprojektowano hol pełniący funkcję poczekalni, która zostanie odnowiona i wyposażona w większą liczbę miejsc do siedzenia. W poczekalni znajdą się również gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, zaplanowano też przestrzeń do opieki na dzieckiem. Na parterze zaplanowano także przestrzeń pod przyszłe dwa lokale usługowo-handlowe oraz pomieszczenia przeznaczone dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem przewidziano także na pierwszym piętrze budynku dworca. Dodatkowo na piętrze znajdą się pomieszczenia techniczne.
Dzięki przebudowie dworzec stanie się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzonych szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Modernizacja dworca Trawniki to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie. Ponadto planowane jest ogrzewanie obiektu za pomocą niskoemisyjnej kotłowni gazowej, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji uporządkowany zostanie także teren wokół dworca. Powstanie zadaszona wiata rowerowa. Tuż obok postawiony zostanie dworzec tymczasowy, w którym odbywać się będzie obsługa podróżnych w czasie przebudowy dworca. Powstaną nowe trawniki z niskimi krzewami Wokół budynku wyburzone zostaną rampy i schody, a teren zostanie wyrównany, dzięki czemu usunięte zostaną wszelkie bariery architektoniczne.
Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 7,9 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2024 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mmu/
Źródło: pap-mediaroom.pl