Wiadomości Polska Biznes i finanse Blisko 69 mln zł łącznie zasili dodatkowo budżety organów budowlanych w 2023 r.
Biznes i finanse

Blisko 69 mln zł łącznie zasili dodatkowo budżety organów budowlanych w 2023 r.

Liczba realizowanych inwestycji budowlanych, a co za tym idzie liczba użytkowanych obiektów budowlanych, rośnie od ostatnich kilku lat. Rośnie więc także zakres obowiązków dla organów nadzoru budowlanego. Taki stan powoduje wysoką konkurencyjność na rynku pracy, zwłaszcza w sektorze budownictwa.

Administracja budowlana potrzebuje doświadczonych inżynierów z uprawnieniami budowlanymi, prawników, orzeczników administracyjnych, którzy będą w stanie sprostać zadaniom związanym z fachową oceną techniczną inwestycji oraz użytkowanych budynków. Rośnie bowiem liczba kontroli oraz rozstrzygnięć administracyjnych. Poziom wynagrodzeń terenowych służb utrudnia jednak pozyskanie i utrzymanie odpowiednich kadr.

W 2021 r. Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, podjęła więc aktywne działania, aby wzmocnić technicznie i finansowo nadzór budowlany w całym kraju. W 2022 r. urzeczywistniły się one w postaci pierwszych od wielu lat podwyżek wynagrodzeń na poziomie powiatowym oraz nowego sprzętu technicznego i komputerowego.

„W toku prac sejmowych nad budżetem państwa udało nam się zwiększyć fundusz wynagrodzeń pracowników powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego o łączną kwotę w wysokości 30 milionów zł – mówi Dorota Cabańska, Główna Inspektor Nadzoru Budowlanego i dodaje: – Podjęte działania realnie przełożyły się na podwyższenie wynagrodzeń w PINB średnio o ok. 1000 zł brutto w 2022 r.”.

Rok 2023 jest drugim z rzędu rokiem dodatkowych środków finansowych dla organów budowlanych. Dzięki wsparciu i pomocy ministra Waldemara Budy, przedstawicieli resortów Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Finansów, dodatkowe pieniądze wzmocnią administrację budowlaną także w roku bieżącym.

„W tym roku również udało nam się pozyskać dodatkowe środki, nie tylko dla nadzoru budowlanego. Nasze organy terenowe wreszcie mają szansę wydobyć się z wieloletniego niedofinansowania” – wyjaśnia Dorota Cabańska.

Budżety wojewodów w 2023 roku wzrosły o łączną kwotę 68 855 000 zł z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń (55 855 000 zł) i cyfrowy proces inwestycyjno-budowlany, który przeprowadza GUNB, a dokładnie na sprzęt techniczny dla organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego (13 000 000 zł).

Tu warto przypomnieć, że od 2020 r. proces inwestycyjno-budowlany przechodzi transformację cyfrową. Jej inicjatorem i głównym architektem jest Główna Inspektor Nadzoru Budowlanego. Wśród najnowszych narzędzi cyfrowych, które przygotował GUNB w ramach procesu cyfryzacji, są c-KOB (Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego) i EDB (Elektroniczny Dziennik Budowy).

Aktualnie urząd pracuje nad wrotami do wszystkich swoich systemów cyfrowych – Systemem Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie – SOPAB. System będzie centralną platformą wymiany danych w obszarze budownictwa. Jego wdrożenie w pierwszej, podstawowej wersji jest planowane na czerwiec 2023 r., a pozyskane środki budżetowe z pewnością przyśpieszą i usprawnią cały proces.

Obok środków na wynagrodzenia i sprzęt w tym roku pojawiła się również rezerwa budżetowa, której celem jest wsparcie zadań ustawowych nadzoru budowlanego.

„W budżecie państwa na 2023 r. powstała nowa rezerwa celowa Środki na zadania w obszarze mieszkalnictwa i nadzoru budowlanego, w tym wykonania zastępcze” – dodaje Główna Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Zwiększenie budżetów w części na zadania, które realizuje administracja budowlana, to wyczekiwany od lat znaczący zastrzyk finansowy. Daje on szansę na wzmocnienie i usprawnienie pracy jednostek w całym kraju, które od wielu lat sygnalizowały swoje potrzeby w tym obszarze. W połączeniu z podwyżką wynagrodzeń i nowymi narzędziami cyfrowymi nadzór budowlany ma okazję stać się jedną z najnowocześniejszych służb w kraju.

Służby nadzoru budowlanego są organami administracji rządowej powołanymi dla zapewnienia przestrzegania ładu prawnego w obszarze budownictwa. Struktura organizacyjna, kompetencje i zasady działania organów nadzoru budowlanego są określone w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane oraz w Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych. Zadania wynikające z ustawy o wyrobach budowlanych wykonują tylko organy stopnia wojewódzkiego i centralnego.

Źródło informacji: GUNB


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version