Wiadomości Polska Biznes i finanse Realizacja budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r
Biznes i finanse

Realizacja budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r

Polska może spodziewać się znacznego wzrostu liczby nowo rejestrowanych samochodów elektrycznych w ciągu najbliższych 8 lat – aż do 170 tys. sztuk. To 10-krotny wzrost w stosunku do 2022 roku. Raport „Polish EV Outlook” autorstwa PSPA okazał się bardzo trafny w swoich prognozach w stosunku do wyniku rzeczywistego w 2022 roku, pokazując się w prawie 100% skuteczności.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r.

Głównymi kategorią wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r. były wydatki ogólne, które stanowiły ponad 77% całości wydatków. W porównaniu do okresu styczeń – luty 2022 r. wydatki ogólne wzrosły o 480 mln zł.

Wydatki na cele społeczno-ekonomiczne w okresie styczeń – luty 2023 r. stanowiły 23% całości wydatków, a w porównaniu do okresu styczeń – luty 2022 r. wzrosły o ok. 1,2 mld zł.

Deficyt budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r.

Deficyt budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r. wyniósł 0,05 mld zł, co stanowi 0,1% budżetu. W porównaniu z okresem styczeń – luty 2022 r. deficyt zmniejszył się o 2,3 mld zł.

Podsumowanie

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wyniosło 93,14 mld zł dla dochodów oraz 93,19 mld zł dla wydatków. Deficyt budżetu państwa w okresie tym wyniósł 0,05 mld zł, co stanowi 0,1% budżetu. Dochody w porównaniu z okresem styczeń – luty 2022 r. wzrosły o 1,5 mld zł, natomiast wydatki ogólne i cele społeczno-ekonomiczne wzrosły odpowiednio o 480 mln zł i 1,2 mld zł. Deficyt zmniejszył się o 2,3 mld zł w stosunku do okresu styczeń – luty 2022 r.

Zalecenia

Ministerstwo Finansów zaleca, aby w celu zmniejszenia deficytu budżetu państwa, dalsze działania skupiały się na zwiększeniu dochodów budżetu państwa, zarówno poprzez wprowadzenie nowych podatków, jak i usprawnienie systemu podatkowego. Rekomenduje się także ograniczenie wydatków na cele społeczno-ekonomiczne poprzez racjonalizację ich wykorzystania.

Porównując wyniki z poprzedniego okresu, w roku 2023 dochody z podatku VAT były niższe o 8,5% (ok. 4,0 mld zł), z podatku PIT niższe o 6,6% (ok. 1,0 mld zł), z podatku CIT wyższe o 5,9% (ok. 0,6 mld zł), z podatku akcyzowego i podatku od gier wyższe o 17,4% (ok. 2,0mld zł), zaś z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych wyższe o 5,6% (ok. 0,1 mld zł).

W okresie styczeń – luty 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 9,3 mld zł, co stanowi wzrost o ok. 3,9 mld zł w stosunku do wykonania w roku ubiegłym (tj. 71,2%).

W roku 2023 obserwowano wyraźny spadek dochodów z podatku VAT oraz PIT w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Natomiast nastąpił znaczny wzrost dochodów z podatku CIT, akcyzy oraz podatku od gr i instytucji finansowych.

Dochody niepodatkowe wykonane w roku 2023 przekroczyły wynik z roku 2022 o ponad 3,9 mld zł.

Tendencja zanotowana w okresie styczeń – luty 2023 r. wskazuje na dalszy wzrost dochodów budżetowych.

Łącznie dochody budżetowe w roku 2023 wyniosły ok. 16,2 mld zł i stanowią wyższy wynik niż w analogicznym okresie w roku 2022.

Jest to dobry sygnał, że polska gospodarka dąży do ożywienia, zwiększając wpływy do budżetu państwa.

W styczniu i lutym 2023 r. wydatki budżetu państwa wyniosły 93,2 mld zł, stanowiąc 13,9 % planu. W porównaniu do tego samego okresu w 2022 r., gdy wydatki wynosiły 80,4 mld zł, wzrosły one o 12,8 mld zł, co stanowi 16,0 %.

Uzyskane wyniki wskazują, że wydatki budżetu państwa w pierwszych dwóch miesiącach roku 2023 znacznie przekroczyły te z tego samego okresu roku 2022.

Wyższe wydatki są efektem dodatkowych środków finansowych przekazanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w wysokości ok. 5,3 mld zł. Od czerwca 2022 r. ZUS podejmie nowe zadanie, polegające na zapewnieniu wypłaty świadczenia 500+ przez jednostki samorządu terytorialnego.

Kwota 3,5 mld zł, którą wykonano w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, wzrosła w związku ze zwiększonymi wydatkami na część oświatową subwencji ogólnej. Ponadto, w ramach części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa, przekazano więcej o 2,6 mld zł w wyniku wzrostu stóp procentowych na krajowym rynku finansowym. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa, o 4,1 mld zł, głównie ze względu na wzrost zapotrzebowania na uzbrojenie.

Wykonanie budżetów wojewodów w porównaniu do ubiegłego roku spadło o 6,3 mld zł, co wynikało głównie z przekazania zadania wypłaty 500+ do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz zmniejszenia wpływów z funduszy unijnych o ok. 0,5 mld zł.

PAP SA zastrzega sobie prawo do prezentowania komunikatów bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w ich treści. Odpowiedzialność za treść komunikatu ponosi nadawca, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version