Polityka i społeczeństwo

Kodeks Pracy w dobie pandemii: nowelizacja wspierająca pracę zdalną – co na to Polacy?

Ustawa dotycząca pracy zdalnej, która wejdzie w życie 7 kwietnia, została podpisana 27 stycznia przez prezydenta Polski. Badanie firmy ClickMeeting pokazało, że 65 proc. spośród ankietowanych wyraziło pozytywną opinię na temat tego rozwiązania, uznając pracę online za dobre rozwiązanie, a 32 proc. uważa, że zmiany powinny być wprowadzone wcześniej. Pracownicy i pracodawcy są w stanie dogadać się co do miejsca, w którym można wykonywać pracę zdalną.

Badanie przeprowadzone przez polską platformę webinarową ClickMeeting wskazuje, że większość ankietowanych Polaków pozytywnie ocenia projekt nowelizacji Kodeksu Pracy. 29% respondentów odpowiedziało pozytywnie, 10% negatywnie natomiast 61% nie wyraziło swojego zdania. Co więcej, 65% ankietowanych jest zdania, że praca zdalna to dobre rozwiązanie, podczas gdy 12% uważa je za zły model. Anna Zielińska, specjalistka ClickMeeting, komentuje: „Nowelizacja Kodeksu Pracy, która ma wejść w życie za kilka dni, oznacza znaczącą zmianę dla nas wszystkich i jestem przekonana, że wpłynie ona na poprawę jakości życia w Polsce”.

„Pamiętajmy, że praca zdalna wprowadzona kodeksem pracy nie jest obowiązkowa, ani też nie ma automatycznego zastosowania do pracowników. Pracodawca sam decyduje czy w ogóle wprowadza pracę zdalną w swoim zakładzie pracy, a jeśli tak, to czy dla wszystkich pracowników, czy jedynie dla wybranych grup. Ustawodawca wprowadził jednak pewien swoisty wyjątek m.in. dla pracownic w ciąży, rodziców dzieci do 4 roku życia czy osób opiekujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny. Osoby te mogą złożyć wniosek o wykonywanie pracy zdalnej. Pracodawca może nie uwzględnić takiego wniosku jedynie wtedy, gdy wykonywanie przez takie osoby pracy zdalnej jest niemożliwe ze względu na rodzaj pracy, jaki wykonują lub ze względu na organizację pracy” – komentuje Anna Zielińska, In-house Lawyer ClickMeeting.

Specjalistka ClickMeeting wyjaśniła w jaki sposób firmy wdrażają zmiany dotyczące pracy zdalnej. Przygotowywany jest szereg dokumentów, które następnie przechodzą wewnętrzne konsultacje w dziale prawnym, HR oraz szefostwa. Kolejnym krokiem jest rozmowa z pracownikami, którzy wyrażają swoje zdanie na temat propozycji pracodawcy. Anna Zielińska podkreśla, że wszelkie uregulowania pracy zdalnej bazują na poleceniu pracodawcy lub uzgodnieniu z pracownikiem. W końcu pracownicy otrzymują ostateczną wersję dokumentów.

Aby wdrożyć zmiany dotyczące pracy zdalnej, firma powinna w pierwszej kolejności przygotować odpowiednie dokumenty. Następnie powinny one przejść wewnętrzne konsultacje. Kolejnym krokiem jest indywidualna rozmowa z pracownikami, podczas której oni sami mogą wyrazić swoje opinie. Ostateczne ustalenia w sprawie pracy zdalnej bazują na poleceniu pracodawcy lub uzgodnieniu z pracownikiem. Na końcu wszyscy pracownicy otrzymują ostateczną wersję dokumentów.

„Gdy pracodawca ma już komplet regulacji dot. pracy zdalnej, możliwe jest jej zastosowanie do pracowników. Podstawą do zastosowania pracy zdalnej może być albo uzgodnienie pracodawcy i pracownika, albo jednostronne polecenie pracodawcy. Uzgodnienie można zawrzeć przy zawieraniu umowy o pracę lub w toku zatrudnienia. Wymaga ona zgodnej woli obu stron umowy o pracę. Oznacza to, że zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą zgodzić się na jego treść, w tym na konkretne miejsce świadczenia pracy zdalnej. Polecenie z kolei jest jednostronną czynnością i nie wymaga zgody pracownika. Pracodawca może wydać polecenie wykonywania pracy zdalnej tylko w określonych okolicznościach, takich jak stany nadzwyczajne, zagrożenie epidemiczne, epidemia czy w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu. Aby pracownik rozpoczął świadczenie pracy zdalnej po otrzymaniu polecenia, musi on jednak złożyć oświadczenie, że posiada ku temu warunki lokalowe i techniczne. W praktyce praca zdalna będzie najczęściej wykonywana w oparciu o uzgodnienie o pracę. Dokument taki powinien zawierać minimum informacje o wykonywaniu pracy zdalnej, jej wymiar oraz miejsce świadczenia” – tłumaczy Anna Zielińska.

Dane jednoznacznie wskazują, że większość Polaków wskazała, że wprowadzenie zmian w Kodeksie Pracy powinno nastąpić wcześniej. Większość ankietowanych twierdzi, że nie miała wiedzy na temat nowelizacji. Co ciekawe, aż 26 procent słyszało o zmianach. Zapytano specjalistkę ClickMeeting o to, czym dokładnie będzie praca zdalna.

Zmiany w Kodeksie Pracy, które wejdą w życie 7 kwietnia, były oczekiwane przez 33 proc. Polaków. Zdania na ten temat podzieleni są – 44 proc. nie wypowiedziało się w tej sprawie, 16 proc. uważa, że to odpowiedni czas, a 9 proc. twierdzi, że powinny pojawić się później. Aż połowa ankietowanych nie słyszała o nowelizacji, a 22 proc. było niepewna. Natomiast 26 procent miało wiedzę na temat tych zmian. Osoba zajmująca się pracą zdalną została zapytana o to, czym dokładnie ona będzie.

„Kodeks pracy wprowadza dwa rodzaj pracy zdalnej: pracę zdalną oraz pracę zdalną okazjonalną, którą można wykonywać do 24 dni w roku kalendarzowym. Upraszczając, ta pierwsza to odpowiednik dotychczasowej telepracy z kodeksu pracy, a ta druga to tzw. home office. Co istotne, pracownik może łączyć obie te instytucje. Pamiętajmy, że tzw. >>praca hybrydowa<<, to także rodzaj pracy zdalnej – tej będącej odpowiednikiem telepracy – tyle tylko, że jest to praca zdalna w niepełnym wymiarze. Tak więc pracownik, który uzgodni z pracodawcą pracę zdalną w wymiarze np. 3 dni w każdym tygodniu pracy (czyli tzw. pracę hybrydową), może dodatkowo wnioskować o pracę zdalną okazjonalną, aby np. w danym tygodniu pracować z domu 5 dni” – podkreśla Anna Zielińska.

Wyniki badań ClickMeeting sugerują, że większość Polaków uważa, iż planowane zmiany w prawie pracy będą korzystne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Aż 40 proc. respondentów uważa, że będą one pozytywne dla pracodawców, a większość – 51 proc. – nie ma jednoznacznego zdania. Natomiast jeśli chodzi o pracowników – aż 40 proc. ankietowanych twierdzi, że nowe przepisy będą dla nich korzystne, 13 proc. z nich uważa, że są one niekorzystne, a 48 proc. powiedziało, że nie ma na ten temat jednoznacznego zdania.

Ankieta ClickMeeting wyraźnie pokazuje, że Polacy są przekonani, że nowe przepisy będą korzystne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Zgodnie z wynikami badań, aż 40 proc. respondentów uważa, że zmiany będą pozytywne dla obu stron, 13 proc. uważa, że będą niekorzystne, a 48 proc. nie ma jednoznacznego zdania. Oznacza to, że większość Polaków uważa, że nowe przepisy będą korzystne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.

„Przy wdrożeniu pracy zdalnej najbardziej kłopotliwe wydaje się ustalenie wysokości tzw. dodatku za pracę zdalną, czyli kosztów, które są niezbędne do świadczenia pracy zdalnej oraz bezpośrednio z nią związane. Kodeks pracy zobowiązuje pracodawców do pokrycia jedynie kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych. Pozostałe koszty jedynie mogą być pokrywane. Niestety ustawodawca nie podpowiedział, według jakich zasad należy wyliczać te koszty i każdy pracodawca musi sam wymyślić sposób na ich wyliczenie. Praktyka pokazuje, że jest wiele różnych sposób wyliczenia takich kosztów, a ich wysokość jest naprawdę zróżnicowana, gdyż potrafi wynosić od ok. 2,50 zł za 1 dzień, do ok. 100-150 zł za miesiąc. Pracodawca na wypadek ewentualnych kontroli z US lub ZUS powinien zachować wyliczenia wysokości takiego dodatku za pracę zdalną wraz ze źródłami, na których się opierał takich jak oferty dostawców Internetu – mówi Anna Zielińska.

Aby obliczyć wysokość dodatku za pracę zdalną, wystarczy wziąć pod uwagę wszelkie koszty związane z wykonywaniem pracy zdalnej. W przypadku pracy zdalnej stałej, dodatek należy się pracownikowi w wysokości 20% wynagrodzenia za pracę. Pracownikowi pracującemu zdalnie okazjonalnie, przysługuje dodatek w wysokości 10% wynagrodzenia za pracę.

Należy jednak pamiętać, że pracodawca może ustalić inne wysokości dodatków za pracę zdalną, o ile będą one wyższe od ustawowych. Co więcej, w przypadku pracy zdalnej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów poniesionych na wykonywanie pracy zdalnej, jeżeli zostały one ustalone przez pracodawcę i zaakceptowane przez pracownika.

Każde zlecenie wykonywane w ramach pracy zdalnej powinno być odpowiednio udokumentowane, aby umożliwić ustalenie wysokości dodatku za pracę zdalną. Pracownik powinien uzyskać potwierdzenie w formie wydruku lub innej formie elektronicznej od pracodawcy, że wykonał wskazane zadania.

„Wykonywanie przez pracownika pracy zdalnej z nieuzgodnionego miejsca może pociągnąć za sobą szereg konsekwencji. Po pierwsze, w razie wypadku przy pracy, wypadek taki raczej nie zostanie uznany przez ZUS za wypadek przy pracy, a pracownik nie dostanie świadczenia pieniężnego z tego tytułu. Po drugie, w przypadku pracy z zagranicy pracownik może wpaść w inny porządek prawny dotyczący podatków, w tym w podwójne opodatkowanie. Obowiązki podatkowe związane z taką sytuacją obciążają pracownika. Po trzecie, w przypadku wykonywania pracy spoza EOG może dojść do przetwarzania lub eksportu danych osobowych poza EOG. RODO w takiej sytuacji nakłada na administratora- czyli pracodawcę m.in. obowiązek wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych. Pracodawca będzie także odpowiadał za wszelkie naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych w takich sytuacjach. Po czwarte taka sytuacja może w niektórych wypadkach zostać potraktowana nawet jako samowolne opuszczenie miejsca pracy i doprowadzić do zwolnienia dyscyplinarnego” – dodaje Anna Zielińska.

Zapraszamy do udziału w webinarze ClickMeeting pt. „Nowe zasady pracy zdalnej. Poznaj zmiany w Kodeksie pracy”, który odbędzie się 13 kwietnia 2023 roku o godzinie 14.00. Podczas spotkania Adriana Głuchowska – ekspertka prawa pracy – przedstawi najistotniejsze zmiany w obowiązującym prawie. Udział jest bezpłatny, a link do zapisów znajdziecie Państwo TUTAJ.

Jeśli interesują Państwa najnowsze zmiany w Kodeksie pracy, serdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze ClickMeeting, który odbędzie się 13 kwietnia 2023 roku o godzinie 14.00. Na spotkaniu opowie o nich Adriana Głuchowska – ekspertka prawa pracy. Aby wziąć w nim udział, należy się zapisać – link znajdziecie Państwo TUTAJ.

We październiku 2022 roku przeprowadzono badanie, z którego wynika, że 3 na 4 Polaków pozytywnie ocenia nadchodzącą nowelizację Kodeksu Pracy.

ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku, aby udostępnić aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych i wspierać komunikację oraz naukę, niezależnie od tego, gdzie na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów oferuje łatwy i intuicyjny sposób na prowadzenie seminariów za pośrednictwem internetu, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalacji czegokolwiek na urządzeniu.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM