Polityka i społeczeństwo

Udane zaliczenie egzaminu – czego życzyć prezesowi UTK?

Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów Urzędu Transportu Kolejowego przeżyło wielki sukces, kiedy odbył się pierwszy egzamin na licencję maszynisty. Łącznie 15 osób przystąpiło do egzaminu – 3 kobiety i 12 mężczyzn. Nowa państwowa forma egzaminu została wprowadzona na początku roku 2023 i wynika z głębokich zmian w procesie egzaminowania maszynistów, które zostały zainicjowane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

5 kwietnia 2023 roku Prezes UTK w Warszawie uruchomił Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM), które jest miejscem, gdzie kandydaci na maszynistów w Polsce muszą zdać egzamin na licencję. Po zaliczeniu egzaminu zdający otrzymują możliwość przystąpienia do szkolenia na świadectwo maszynisty, które składa się z części teoretycznej – testu oraz jazdy na symulatorze, oraz części praktycznej – prowadzenia pojazdu kolejowego. W CEMM dostępne są najnowocześniejsze symulatory, takie jak lokomotywa elektryczna, elektryczny zespół trakcyjny i lokomotywa manewrowa, wyposażone w zunifikowane pulpity. Licencja i świadectwo maszynisty to ostateczny krok w kierunku samodzielnego prowadzenia pociągów.

„Pierwszy egzamin na licencję maszynisty, który przeprowadziliśmy w nowoczesnym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, to historyczna chwila. Wieńczy ona ogrom przygotowań, które Urząd Transportu Kolejowego poczynił przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i przy wsparciu Unii Europejskiej. Dzięki tym potrzebnym zmianom egzaminy na zawód maszynisty są od tego roku państwowe i przeprowadzane z zachowaniem najwyższych standardów obiektywności i miarodajności. To ogromny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Kandydat na maszynistę musi przejść test trwający 200 minut, w skład którego wchodzi 100 pytań. Egzamin podzielony jest na 8 części, z których każda wymaga uzyskania minimum 75 punktów. Jednak w przypadku części poświęconej sygnalizacji kolejowej nawet jeden błąd może spowodować ocenę negatywną. Całość odbywa się z wykorzystaniem tabletów z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, który jest połączony z rejestrem maszynistów. Sale egzaminacyjne są, dzięki odpowiedniej izolacji, wyposażone w sprzęt zapewniający uczestnikom testu ciszę. Maksymalna ilość osób mogących jednorazowo przystąpić do egzaminu to 25.

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują gruntowne zmiany systemu egzaminowania kandydatów na maszynistów. Prezes UTK prowadzi państwowe egzaminy w nowoczesnym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Egzaminy są przeprowadzane zgodnie z zasadami miarodajności, porównywalności i powtarzalności, aby zapewnić najwyższy poziom egzaminowania maszynistów oraz poprawić bezpieczeństwo systemu kolejowego w Polsce. Kursy na licencję i świadectwo maszynisty kończą się państwowymi egzaminami w wyznaczonych ośrodkach szkolenia i egzaminowania kandydatów na maszynistów.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” będzie współfinansowany z Funduszy Europejskich ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 40 897 072,39 zł.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM