Wiadomości Polska Biznes i finanse EKG 2023: Elektromobilność rozwija się z wykorzystaniem paliwa wodorowego – od stacji ładowania dla autobusów i ciężarówek do samochodów osobowych
Biznes i finanse

EKG 2023: Elektromobilność rozwija się z wykorzystaniem paliwa wodorowego – od stacji ładowania dla autobusów i ciężarówek do samochodów osobowych

Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN ORLEN, zauważył, że strategia ORLEN-u w zakresie paliw wodorowych skupia się na zapewnieniu transportu zbiorowego w miastach, ale również ma na celu rozwój napędzanego wodorem transportu ciężkiego, wraz z budową stacji ładowania przy autostradach.

„Gdy powstanie sieć stacji tankowania wodoru dla autobusów i ciężarówek, to nie wykluczam, że z czasem rozwinie się też transport osobowy napędzany tym paliwem” – stwierdził główny ekonomista ORLEN-u. Przypomniał, że wodór jest istotnym elementem w strategii dekarbonizacji koncernu, której celem jest osiągnięcie neutralności emisyjnej netto jeszcze przed 2050 rokiem.

Adam Czyżewski wystąpił jako zaproszony gość na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach (24-26 kwietnia 2023 r.), gdzie odbyła się debata na temat dekarbonizacji transportu. Czyżewski wyraził pogląd, że wodoryfikacja transportu w Polsce jest w pełni możliwa w ciągu kilkunastu lat, mimo ograniczeń technologicznych dotyczących pojemności baterii, które uniemożliwiają w pełni przestawienie transportu na prąd do 2050 roku. Ponadto, ORLEN szuka alternatywnych rozwiązań w oparciu o biopaliwa i paliwa syntetyczne.

Na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach (24-26 kwietnia 2023 r.), Adam Czyżewski, zaproszony gość, wypowiedział się na temat wodoryfikacji transportu w Polsce. Czyżewski stwierdził, że w perspektywie kilkunastu lat jest to zdecydowanie możliwe. Dodał, że z powodu ograniczeń technologicznych, takich jak pojemność baterii, zmiana całego transportu na prąd do 2050 roku będzie niemożliwa. ORLEN planuje wykorzystanie biopaliw i paliw syntetycznych jako rozwiązanie alternatywne.

ORLEN jest wiodącym producentem wodoru, który wykorzystuje w swoich rafineriach i petrochemii. Obecnie firma zaczyna zastanawiać się nad możliwością wykorzystania swoich zdolności produkcyjnych w celu zaspokojenia potrzeb transportu, co stanowi dodatkowe źródło zysku.

„Teraz kluczowe jest, aby był to zielony wodór, czyli produkowany z wykorzystaniem zielonej energii” – powiedział Czyżewski. „Inaczej nie zdekarbonizujemy petrochemii” – stwierdził. Wspomniał też, że wskutek stosunkowo niskiej dostępności energii ze źródeł odnawialnych ORLEN szuka też innych sposobów na pozyskiwanie wodoru, m.in. pracuje nad projektem jego produkcji z odpadów, bez absorpcji wody.

Adam Czyżewski stwierdził, że strategia ORLEN-u skupia się obecnie na podaży wodorowej, czyli zwiększeniu dostępności tego paliwa dla pojazdów. Zdaniem eksperta, dobitnym wskaźnikiem tego, jak mały wciąż obecnie jest popyt na wodór, jest to, że w Polsce mamy zaledwie około setki pojazdów zasilanych wodorem.

Zgodnie z wypowiedzią Adama Czyżewskiego, ORLEN koncentruje się obecnie na zwiększeniu dostępności wodorowej. Ekspert podkreśla, że obecny niski popyt na ten paliwo jest świadomy, gdyż w Polsce jest zaledwie ok. 100 samochodów wyposażonych w silnik wodorowy.

„Jednak nad stroną popytową również pracujemy, realizując we współpracy z aglomeracjami projekt rozwoju transportu publicznego, a następnie drogowego” – powiedział główny ekonomista PKN ORLEN. Dodał, że dużo zależy od tego, czy paliwa wodorowe będą opłacalne dla biznesu, dlatego ważne są też systemy wsparcia, regulacje prawne czy koszty alternatywne.

PKN ORLEN planuje, że w drugiej połowie 2023 roku w Poznaniu i Katowicach uruchomi stacje wodorowe. Autobusy w tych miastach będą wyposażone w nowoczesne systemy napędowe, dzięki którym będą mogły korzystać z wodoru. Natomiast w Krakowie stacja wodorowa działa już od 2022 roku i zaopatruje w wodór autobusy komunikacji miejskiej.

Debatujący podkreślali, że aby dekarbonizacja transportu była skuteczna, konieczne jest inwestowanie w nowe technologie, które – ze względu na wysokie ryzyko – są w zasięgu głównie dużych korporacji. Zalecano rządzącym, aby zapewnili stabilne finansowe i polityczne środowisko do przeprowadzania inwestycji, tworząc jasne i elastyczne programy wspierania działań zmierzających do ograniczenia emisyjności transportu.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version