Polityka i społeczeństwo

EKG 2023: Oczekiwane zmiany w edukacji – jakie korzyści dla uczniów?

Uczelnie w Polsce powinny stawiać na rozwój kompetencji miękkich, które zapewniają przyszłe możliwości zatrudnienia, niezależnie od kierunku studiów – tak stwierdził Prof. Bartłomiej Nita podczas debaty „Edukacja dla przyszłości” w Katowicach na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Bartłomiej Nita, prorektor ds. finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, wskazywał na konieczność dostosowania systemu szkolnictwa wyższego do aktualnych potrzeb, uwzględniając zarówno dynamikę zmian technologicznych, jak również zmiany na rynku pracy oraz wymagania stawiane przez studentów.

„Wśród trzech podstawowych kwalifikacji – wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych – wiedza jest na samym końcu, jest najmniej potrzebna. Przepraszam za tak stanowcze twierdzenie, ale naprawdę tak uważam. Co ja pamiętam z mojej szkoły? Co pamiętam z moich studiów?” – pytał Bartłomiej Nita.

Bartłomiej Nita wskazuje na zmieniający się charakter procesu edukacji. Ważniejsze niż wiedza jest w jego ocenie samodzielne myślenie, krytyczne podejście do badania problemów, umiejętność współpracy, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz szybkie reagowanie na nowe zjawiska. Aby odpowiedzieć na nowe wyzwania, konieczne będzie przeprojektowanie sposobu myślenia w polskich uczelniach.

Uczelnie wyższe mają znacznie więcej swobody w wyborze metod i technologii edukacyjnych, co widać w wielu innowacyjnych podejściach do procesu kształcenia. W przypadku szkół powszechnych, które są bardziej ograniczone przez ramy systemowe, nie jest to takie proste. Dlatego ważne jest, aby myśleć o tym, jak poprawić dostęp do nowych narzędzi edukacyjnych i pomóc szkołom w wypracowaniu nowych sposobów uczenia się i rozwoju.

„Nasłuchuję, co się dzieje na świecie i widzę, że powinniśmy zwracać uwagę na sprawność uczenia się, a także oduczania się, migrowania. Młodym ludziom potrzebna jest także umiejętność podejmowania ryzyka, rozwiązywania problemów. Sprawiamy, że uczelnie wyższe stają się arenami dyskusji” – wyliczał prorektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

„Za chwilę w murach mojej uczelni nie będzie już wykładów, nie będzie nawet prac dyplomowych i magisterskich. Bo uważam, że to jest dramatyczny przeżytek. To jest abstrakcja, żeby ludziom kazać pisać takie historie. Tym bardziej, że dziś może to zrobić za człowieka ChatGPT, na dowolny temat” – przekonuje prof. Nita.

Obecnie wiele uczelni stosuje te nowe metody, aby wzbogacić swoje programy edukacyjne i lepiej przygotować studentów do wymogów rynku pracy.

Jednak według eksperta, w przyszłości większość uczelni będzie musiała skupić się wyłącznie na tych nowych metodach edukacyjnych, aby zapewnić studentom najnowocześniejszą wiedzę.

Co więcej, platformy edukacyjne będą coraz bardziej powszechne, dzięki czemu studentom będzie łatwiej uczyć się przy użyciu nowych technologii.

Według eksperta szkolnictwo wyższe w niedalekiej przyszłości zostanie zrewolucjonizowane dzięki nowym metodom edukacji, takim jak indywidualne projekty, badania w terenie, platformy edukacyjne i poligony. Uczelnie będą musiały skupić się na tych metodach, aby zapewnić studentom najnowocześniejszą i najbardziej aktualną wiedzę.

Niektóre uczelnie już wprowadziły te nowe metody, aby lepiej przygotować studentów do wymogów rynku pracy. Technologia odgrywa coraz większą rolę w edukacji, dzięki czemu studentom łatwiej jest uczyć się i zdobywać wiedzę.

Według eksperta w niedalekiej przyszłości większość uczelni będzie musiała w pełni wykorzystać nowoczesne metody edukacji, aby zapewnić studentom najbardziej aktualne i kompleksowe wykształcenie.

Uczelnie będą musiały wykorzystać technologię, aby ułatwić studentom uczenie się i dostosować się do wymagań rynku pracy. Poprzez wprowadzenie nowych metod edukacyjnych, takich jak indywidualne projekty, badania w terenie, platformy edukacyjne i poligony, szkolnictwo wyższe może uzyskać nowy rozmach i jakość.

„Dostęp do wiedzy jest dziś niemal nieograniczony. Co więc ma spowodować, że ktoś przyjdzie studiować w mojej uczelni a nie innej? Wiedza, którą przekazujemy? Nie. Jestem finansistą – pokazuję, czym się różnią aktywa od pasywów. Równie dobrze zrobią to na Uniwersytecie Warszawskim. Wszędzie student dostanie tę samą wiedzę. Dlatego musimy mu zaoferować coś innego” – podkreśla prorektor wrocławskiego UE.

„Młodzież, która przychodzi studiować i chce wejść w dorosłe życie, nie będzie wspominać naszej uczelni przez pryzmat czytania podręcznika” – dodaje.

1. Uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach będą mieli okazję do poznania wielu ciekawych ludzi z branży biznesu, nauki i polityki.

2. Bartłomiej Nita zaznacza, że edukacja powinna skłonić ludzi do zdobywania wiedzy o otaczającym ich świecie oraz do poszukiwania nowych sposobów na jego poznawanie.

3. W tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach weźmie udział ok. 11 tys. osób, co czyni go jednym z największych spotkań branżowych w Europie Środkowej.

4. Uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego będą mieli okazję do poznania szerokiego zakresu możliwości rozwoju w swoich dziedzinach, ucząc się od innych i wymieniając się doświadczeniami.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM