Nauka i technologie

Jak wykorzystać potencjał rewolucji wodorowej?

Początkowy sukces projektu JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) dotyczącego wdrożenia 300 autobusów wodorowych i 18 stacji tankowania przewyższył wszelkie oczekiwania. Rozwiązanie wykorzystuje spalanie wodoru w ilości nieprzekraczającej 9 kg na 100km, a czas tankowania jest porównywalny z tradycyjnym czasem tankowania paliw płynnych.

Jako część inicjatywy Central and Eastern Europe on the Road to Hydrogen na targi H2POLAND przybyli przedstawiciele Hydrogen Europe, organizacji zrzeszającej ponad 470 firm z branży wodorowej. Podczas wydarzenia podzielili się oni wiedzą na temat zrealizowanych już projektów oraz zaprezentowali sposoby finansowania zakupu autobusów napędzanych wodorem.

Niezawodność i wysoka efektywność kosztowa to tylko niektóre zalety wodorowych autobusów. Ich praca jest cicha i czysta, bez wytwarzania szkodliwych substancji. Najważniejszym czynnikiem jest jednak szybkość tankowania, która jest około 6 razy szybsza niż tankowanie tradycyjnych autobusów. Co więcej, załadunek wodoru jest również łatwy i szybki, co znacznie przyspiesza cały proces.

Autobusy wodorowe są również bardzo przyjazne środowisku, ponieważ w czasie ich użytkowania wytwarzany jest tylko jeden szkodliwy produkt – para wodna. Oznacza to, że w porównaniu do innych autobusów, są one bardziej przyjazne dla środowiska i nie wytwarzają żadnych innych szkodliwych substancji.

Autobusy wodorowe są coraz popularniejsze w Europie, ponieważ są wysoce wydajne i bardzo przyjazne dla środowiska. Ich wysoka niezawodność i efektywność, w połączeniu z szybkim tankowaniem i łatwym załadunkiem wodoru, czynią je idealnym rozwiązaniem dla wielu miast zmagających się z problemem zanieczyszczeń.

Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe wskazał na rozmaite formy finansowania, które mogłyby zapewnić samorządom lokalnym dostęp do autobusów wodorowych, odgrywających ważną rolę w realizacji celu zeroemisyjnego transportu miejskiego. Aby doprowadzić do skutecznego wdrożenia, niezbędna jest jednak aktywna postawa przedstawicieli samorządów.

„Już czas aby zacząć działać, zakończyć rozmowy i przejść do działania. Najważniejsze jest jednak realizowanie projektów o określonej, odpowiednio dużej skali – produkcja rzędu 20 mln ton zielonego wodoru jest oczekiwana na rynku europejskim do 2030 roku. Czyli paliwo będzie dostępne – a czy gotowi będą użytkownicy? Aby być gotowym konieczne jest odrobienie pracy domowej – trzeba przeprowadzić analizy, zebrać wszelkie informacje aby zbudować przekonanie że autobusy wodorowe to jedyne i właściwe rozwiązanie. Jedynie projekty o odpowiedniej skali mogą uzyskać odpowiednią efektywność kosztową. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że uzyskanie efektywności kosztowej możliwe jest dla projektów uwzględniających co najmniej 10 autobusów, a mniejsza liczba ma sens tylko jako projekt pilotażowy” – mówił podczas konferencji Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe.

Realizacja celów ochrony środowiska wymaga wprowadzenia skali. Aby osiągnąć pożądany efekt, ważne jest, aby wdrożone rozwiązania miały skalę. Przykładem tego są programy takie jak Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które zapewniają szeroką skalę działań.

Koniński projekt autobusu wodorowego dostarcza przykładu, jak skala może być wykorzystana w praktyce. Dzierżawa autobusu wodorowego na cztery lata wykazała, że przynosi to ekonomiczne korzyści, a także jest zgodna z lokalną strategią na rzecz zerowego węgla.

Dzięki korzystaniu z nowych technologii i zdobytej wiedzy możemy wdrażać skalę i przyspieszyć realizację celów ochrony środowiska. Przykłady polskiego rynku są doskonałymi dowodami na to, jak nowe technologie mogą wpływać na lepsze jutro.

Ponadto, wdrożenie skali może usprawnić proces wdrażania innowacji i przyspieszyć tempo zmian. Przykładem tego jest projekt autobusu wodorowego w Koninie, który zapewnia wyższą wydajność i efektywność energii, a jednocześnie zapewnia wymierne korzyści finansowe.

H2POLAND to wyjątkowa okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń dotyczących zastosowania wodorowych technologii w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Zachęcamy do udziału wszystkich zainteresowanych technologią wodorową 16 i 17 maja w Poznaniu.

H2POLAND to niezwykła okazja dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej o wodorowych technologiach. Targi odbędą się 16-17 maja w Poznaniu i będą obejmować prelekcje, warsztaty i panele dyskusyjne, które mają na celu wspieranie konsumentów i przedsiębiorców w tworzeniu i rozwoju wodorowych rozwiązań. Ponadto, w trakcie trwania targów, zostanie przeprowadzona konferencja dotycząca wodorowych autobusów, współczesnych i innowacyjnych rozwiązań dla zeroemisyjnego transportu miejskiego.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM