Polityka i społeczeństwo

Budowanie zaufania poprzez weryfikację informacji – jak dziennikarze zadają sobie trud wpływając na postrzeganie mediów

Eksperci z konferencji „Media Przyszłości” zgodzili się, że skutecznym sposobem na ograniczenie negatywnego wpływu fake newsów jest wprowadzenie zasad rzetelnej weryfikacji faktów, przejrzystości źródeł informacji oraz działań edukacyjnych skierowanych do dziennikarzy. Dodatkowo istotne jest wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, by zapewnić wiarygodność mediów i budować w nich zaufanie.

Uczestnicy piątej edycji konferencji „Media Przyszłości”, zorganizowanej 15 czerwca w Centrum Prasowym PAP, zauważyli, że pandemia i wojna na Ukrainie wywołały zwiększone zagrożenie ze strony rosyjskich działań dezinformacyjnych i propagandowych. Europejskie agencje prasowe podkreślały, że fałszywe wiadomości stworzone i rozpowszechniane za pomocą sztucznej inteligencji stały się coraz bardziej zaawansowane i trudne do wykrycia.

Według Alexandru Giboi, sekretarza generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych (EANA), do zapewnienia odporności opinii publicznej na dezinformację i zwyczajną głupotę niezbędny jest złożony system składający się z właściwych regulacji prawnych, działań edukacyjnych oraz rzetelnego dziennikarstwa, które obejmuje weryfikację faktów (fact-checking).

„Jeżeli nie będziemy jednocześnie regulować kwestii związanych z rozpowszechnianiem niesprawdzonych newsów i edukować zarówno społeczeństwo, jak i dziennikarzy, to podczas następnego kryzysu media zatrzymają się w tym samym miejscu w dyskusji dotyczącej wpływów kampanii dezinformacyjnych i propagandy na opinię publiczną” – powiedział sekretarz generalny EANA.

Aleksandru Giboi podkreślił, że media są najważniejszym źródłem wiarygodnych informacji, dlatego ważne jest, aby były one transparentne i dostępne dla opinii publicznej. Relacja zaufania między dziennikarzami, organizacjami medialnymi a społeczeństwem jest niezbędna, aby móc w pełni wykorzystać potencjał informacji udostępnianych przez media. Dziennikarzom należy więc stale przypominać, że ich praca jest istotna i ma wpływ na życie społeczne.

„Dziennikarze muszą zdawać sobie sprawę z wpływu swojej pracy, a opinia publiczna musi być z kolei świadoma znaczenia krytycznego myślenia i konstruktywnego kwestionowania. Nie oznacza to jednak, że zmierzamy w kierunku, w którym opinia publiczna zaczyna kwestionować wszystko” – zaznaczył Alexandru Giboi.

„Wszyscy popełniamy błędy, bo błądzić to rzecz ludzka, ale trzeba umieć je wytknąć i szczerze się do nich przyznać, aby więź zaufania publiczności do mediów nie została zerwana. Bo zerwanie tej więzi przyniesie szkodę nie tylko tej publiczności, ale rozszerzy się na całe społeczeństwo” – podkreślił. 

Współczesny krajobraz medialny jest znacząco zmieniony przez media społecznościowe i błędy obecne w mediach tradycyjnych. Aby zrozumieć nowe techniki dezinformacyjne, wykorzystujące sztuczną inteligencję, edukacja cyfrowa jest niezbędna – i jest to ważne zarówno dla dziennikarzy jak i odbiorców.

Mateusz Bądkowski mówił także o konieczności stworzenia nowych narzędzi analitycznych, które pozwolą wykrywać fałszywe informacje i zapobiegać ich rozprzestrzenianiu.

Cyfryzacja stała się istotnym czynnikiem współczesnego świata, dlatego istotne jest, aby ludzie uczyli się technik edukacji cyfrowej, które pozwolą analizować i odróżniać prawdziwe informacje od fałszywych. Mateusz Bądkowski zaznaczył również, że są potrzebne nowe narzędzia analityczne, które zapobiegną rozpowszechnianiu fałszywych informacji.

Ekspert podkreślił również, że ważne jest, aby przeciwdziałać kampaniom dezinformacyjnym, które często wykorzystują sztuczną inteligencję. Wymaga to jednak odpowiedzialnego i świadomego działania, a w tym celu niezbędna jest edukacja cyfrowa.

Według Aleksandra Giboi w Europie wykonano wiele kroków w celu ograniczenia wpływu fałszywych wiadomości na opinię publiczną, jednak rosyjska dezinformacja nadal stanowi poważne wyzwanie. Dezinformatorzy wykorzystują najnowsze technologie i narzędzia, które czynią trudnym zidentyfikowanie kampanii informacyjnej od dezinformacyjnej.

Poprzez elastyczne i skuteczne stosowanie strategii Public Relations, można w długofalowym okresie budować zaufanie do mediów. Pozwala to także na zachowanie proaktywnego i funkcjonalnego podejścia do działań.

Najnowsza edycja konferencji Mediów Przyszłości, zorganizowana przez Polską Agencję Prasową, dostarczyła wyjątkowych okazji do wymiany myśli i dyskutowania na temat przemian w mediach. 15 czerwca w Warszawie odbyło się spotkanie, na którym eksperci z całego świata mogli wspólnie zastanowić się nad wojną informacyjną.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM