27 instytucji kultury z terenu Warmii i Mazur zostało wybranych przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego do otrzymania dofinansowania z Funduszy Europejskich. Projekty te służą zachowaniu, ochronie i rozwojowi lokalnego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Łączna kwota wsparcia finansowego wynosi ponad 11,2 mln zł, z czego beneficjenci muszą dołożyć blisko 4 mln zł z własnych środków.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłasza, że 26 czerwca 2023 r. została przebita pierwsza nawa dłuższego z dwóch tuneli w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim. Nawa, przebita w kierunku Zwardonia, miała długość ok. 1000 m i została wycięta w masywie Baraniej Góry. Wcześniej, pod koniec 2022 r. został przebity pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m. Podczas tego historycznego wydarzenia na budowie trasy obecny był minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje również, że 26 czerwca 2023 r. została przebita pierwsza z dwóch naw w budowanym tunelu drogowym S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim. Nawa, wycięta w masywie Baraniej Góry w kierunku Zwardonia, miała długość ok. 1000 m. Wcześniej, pod koniec 2022 r. został przebity pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m. Podczas tego historycznego wydarzenia na budowie trasy obecny był minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Minister Grzegorz Puda poinformował, że inwestycja w drogę ekspresową S1 będzie wielkim korzyścią dla kierowców, mieszkańców okolicy oraz środowiska. Jego zdaniem, dzięki połączeniu środków budżetowych i europejskich, ta ważna dla całego kraju trasa zostanie ukończona wkrótce.
Kilka estakad, trzy mosty, a także dwa dwunawowe tunele powstają na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną ma długość prawie 1 km, a łączna długość mostów i tuneli wynosi 3,1 km. Każda z naw będzie wyposażona w dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, opaski bezpieczeństwa i obustronne chodniki ewakuacyjne.
Realizacja budowy ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki, objętej Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jest nadal w toku. Przebicie tunelu stanowi ważny krok w kierunku ukończenia tego skomplikowanego przedsięwzięcia. S1 jest istotnym kanałem transportowym nie tylko dla województwa śląskiego, ale także gwarantuje bezpośrednie i szybkie połączenie z Słowacją i państwami Europy Południowej – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na odcinku Przybędza – Milówka trasa S1 ma długość 8,5 km i składa się z dwóch części. Jednojezdniowa posiada jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku na długości 3,7 km, natomiast część dwujezdniowa ma długość 4,8 km i wyposażona jest w dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Inwestycja jest obecnie na etapie 60 proc. zaawansowania rzeczowego. W przypadku budowy obiektów mostowych ta wartość wynosi 69 proc., zaś dla zakresu drogowego – 57 proc. Wykonawca jest obecnie skoncentrowany na wydrążeniu drugiej nawy tunelu w kierunku Żywca o długości ok. 1000 m, pozostało już tylko 200 m. Jeśli warunki w górotworze pozostaną stabilne, ostatnia nawa zostanie przebita na początku października.
Budowa obu tuneli w technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM) polega na tworzeniu ich przekroju zgodnie z odkształceniami i warunkami terenu. Jest to bardzo precyzyjny proces, który wymaga ciągłego monitorowania i dobierania odpowiednich zabezpieczeń. Inwestycja, której realizację w 2024 roku powierzono Konsorcjum firm MIRBUD, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020 i jej wartość szacowana jest na 1,37 mld zł.
PAP SA zobowiązuje się do publikacji komunikatów w oryginalnej formie dostarczonej przez ich nadawcę. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść tych komunikatów, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawa prasowego. (PAP)
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl