Wiadomości Polska Ludzie i kultura Sensacyjne zwycięstwo polskiego żeglarstwa – Jacht WindWhisper triumfuje w The Ocean Race
Ludzie i kultura

Sensacyjne zwycięstwo polskiego żeglarstwa – Jacht WindWhisper triumfuje w The Ocean Race

Polacy zwyciężyli! Yacht Klubu Polski Gdynia, WindWhisper Racing Team, okrążył cały świat i zdobył zaszczytny tytuł Mistrza w regatach The Ocean Race, w klasie VO65. Biało-czerwona bandera wzbudziła dumę w całym kraju i skłoniła nas do dalszych starań w dziedzinie żeglarstwa.

Od początku wiedzieliśmy, że to nie będzie łatwe. Marzenia o nawiązaniu do wyczynów polskich jachtów: Copernicusa i Otago, które udowodniły, że mają coś do powiedzenia w światowej żeglarskiej historii, były dla nas inspiracją. Przez lata regaty Whitbread Round The World Race przyciągały najlepszych żeglarzy z całego świata, ale Polaków nie było. Dopiero w 2019 roku rozpoczęliśmy naszą przygodę z Sailing Poland. Przez setki godzin treningów, regat i zgromadzenie doświadczenia, aż wreszcie, po zajęciu 2. miejsca na podium w The Ocean Race Europe, jacht WindWhisper 15 stycznia 2023 r. wystartował w The Ocean Race Sprint Cup w Alicante. Do dziś trwamy w drodze, aby spełnić polskie marzenia.

W poniedziałek tuż po godzinie 12:00 czerwony kadłub WindWhispera wystrzelił jako pierwszy z lini mety ostatniego etapu The Ocean Race z Hagi do Genui. Polski jacht zameldował się w mieście Krzysztofa Kolumba z imponującą przewagą nad pozostałymi uczestnikami. Dowodzony przez Nowozelandczyka Daryla Wislanga WindWhisper okazał się szybszy od wszystkich innych jachtów w stawce, w tym od najlepszego w klasie IMOCA Team Holcim – PRB, który miał do przepłynięcia jeszcze ponad 100 mM. Korki szampana wystrzeliły z pokładu zwycięskiego jachtu, kiedy tylko dotarł do portu.

15 czerwca w holenderskiej Hadze rozpoczął się trzeci, najdłuższy etap The Ocean Race – „sześdziesiątka piątka”. Przed startem skipperów WindWhispera zastąpił żeglarz z Antypodów. Początkowo słabe wiatry powodowały, że jacht przemierzał Morze Północne, Kanał Angielski, aż do Zatoki Biskajskiej. W tej sytuacji doskonale spisał się nawigator Aksel Magdahl. Jego decyzja o objęciu prowadzenia załogą polskiego jachtu okazała się strzałem w dziesiątkę. Po pokonaniu Cieśniny Gibraltarskiej przewaga WindWhisper Racing Team wynosiła już ponad 150 mil. Dzięki wytrwałości i umiejętnościom kapitana oraz jego załogi, zespół zwyciężył trzeci etap The Ocean Race.

21 czerwca o godz. 12:03:39 polskiego czasu, jacht WindWhisper wszedł do historii, jako pierwszy okrążający Przylądek św. Wincentego i twierdzę Sagres. Przepłynięcie 37. stopnia szerokości północnej zostało nagrodzone prestiżowym trofeum Vasco da Gama, ufundowanym przez portugalską fundację Mirpuri.

WindWhisper Racing Team wykazał się bezkompromisową postawą, pokonując ostatni etap do Genui bezbłędnie. To zasługa załogi, która wykrzesała z jachtu wszystko, co najlepsze. Zjawiskowy finisz na oczach tysięcy obserwatorów zgromadzonych na brzegu, wywołał wielkie emocje. I radość, która zamieniła się w triumf, gdy polski jacht wygrał The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Ten wyjątkowy sukces to ogromny krok dla polskiego żeglarstwa, które po ponad pół wieku ponownie zaskakuje świat swoją siłą i determinacją.

Od ponad czterech dekad The Ocean Race zapewnia światu niezapomniane wrażenia. Trzy-cztery razy w ciągu dekady odbywa się ten wyjątkowy, etapowy wyścig oceaniczny, któego pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Whitbread Round the World Race. W historii regat swój udział zaznaczyły również polskie jachty – Copernicus i Otago – którym kierowały odpowiednio Zygfryd Perlicki i Zdzisław Pieńkawa. Oba zespoły zakończyły wyścig na 11. i 14. miejscu. W 2001 roku regaty zmieniły nazwę na Volvo Ocean Race, która obowiązuje do dziś.

Załoga WindWhisper Racing Team podczas The Ocean Race składała się z: Pablo Arrarte – skippera (podczas etapów 1 i 7), Daryl Wislang – skippera (podczas etapu 6), Liz Wardley, Aksela Magdahla – nawigatora, Stanisława Bajerskiego, Arianne van de Loosdrecht, Mateusza Gwóździa, Gemmy Jones, Phila Harmera, Robbiego Kane’a, Thomasa Rouxela, Tomasza Piotrowskiego – reportera pokładowego, Szymona Cierzana, Kacpra Gwóździa, Marcina Sutkowskiego, Neala McDonalda, Antonio Cuervas-Monsa, Magdaleny Kwaśnej, Guillermo Altadill Fischera oraz Kingi Łobody.

Kolejność w klasie VO65 w etapie z Hagi do Genui (stan na godzinę 11:00, 26 czerwca) prezentowała się następująco:

1. WindWhisper Racing Team (Polska)

2. Viva México (Meksyk) – Dystans do mety: 119,6 mM

3. Mirpuri/Trifork Racing Team (Dania) – Dystans do mety: 123,1 mM

4. Team JAJO (Niderlandy) – Dystans do mety: 124,6 mM

5. Austrian Ocean Racing powered by Team Genova (Austria) – Dystans do mety: 139,4 mM

WindWhisper Racing Team wspierany jest przez: Bumech SA, WindWhisper, CISE, KHG Invest, Helly Hansen oraz AWL Grip. Jacht pływa pod banderą Yacht Klubu Polski Gdynia.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version