Wiadomości Polska Biznes i finanse w drodze „Tankowanie i jedzenie w drodze: Jak infrastruktura MOP pomaga podróżnym na drogach szybkiego ruchu
Biznes i finanse

w drodze „Tankowanie i jedzenie w drodze: Jak infrastruktura MOP pomaga podróżnym na drogach szybkiego ruchu

MOP to niezbędna część polskiej infrastruktury drogowej. Na ich terenie można zatankować paliwo i naładować auta z napędem elektrycznym, a także zaplanować potrzebny odpoczynek i zjeść posiłek. Co więcej, na niektórych z nich można nawet przenocować w hotelu.

Liczba Miejsc Obsługi Podróżnych na sieci dróg krajowych w I kwartale 2023 roku wynosiła 319. Spośród nich zarządzane przez GDDKiA było 271, z czego 161 miało funkcję podstawową, a 110 komercyjną. Poza tym, koncesjonariusze zarządzali 40 MOP-ami, w tym 18 o funkcji podstawowej i 22 o charakterze komercyjnym. Dodatkowo, w ruchu po drogach krajowych można było wykorzystać 81 prywatnych obiektów obsługi.

MOP-y to nie tylko miejsca postojowe i manewrowe, ale też miejsca wypoczynku, relaksu i przyjemności. Znajdują się tu obiekty małej gastronomii, urządzenia sanitarne, oświetlenie, a w niektórych przypadkach także stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych.

MOP-y o funkcji komercyjnej oferują znacznie więcej niż MOP-y o podstawowej funkcji. Dodatkowo do infrastruktury znajdującej się na tych MOP-ach można dodać stacje paliw, stanowiska do obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, obiekty noclegowe oraz inne usługi komercyjne. W przyszłości będą one również wyposażone w stacje wodorowe, CNG i LNG, aby zaspokoić potrzeby użytkowników dróg.

Wszystkie MOP-y w Polsce są wyposażone w 81 stacji ładowania, których moc wynosi od 22 do 350 kW. Na 59 MOP-ach przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA znajduje się 59 stacji ładowania, natomiast pozostałe 22 stacje znajdują się na 18 MOP-ach przy koncesyjnych odcinkach autostrad. Zdecydowana większość stacji ładowania (58) funkcjonuje na MOP-ach o profilu komercyjnym. Nie ma natomiast na żadnym z MOP-ów stacji ładowania dedykowanych dla pojazdów ciężarowych.

GDDKiA planuje zakończenie budowy 32 stacji ładowania na MOP zarządzanych przez siebie do 2024 roku. Wśród nich będą 6 stacji na autostradzie A1, 4 na A2, 14 na A4, 4 na S3, 3 na S7 i 1 na S8.

Kierowcy, którzy potrzebują podstawowych usług, doceniają znaczenie przetargów na dzierżawę i budowę MOP o funkcji komercyjnej. Dzięki nim dzierżawcy mogą zapewnić stacje paliw i obiekty gastronomiczne, które są potrzebne w trasie.

Aby zapewnić skuteczne wykorzystanie MOP w zakresie infrastruktury dla paliw alternatywnych, konieczne jest, aby działania te były koordynowane na szczeblu krajowym i były zgodne z aktualnym zapotrzebowaniem na tego rodzaju paliwa.

Paragraf ten dotyczy realizacji postępowań przetargowych przez GDDKiA, mających na celu dzierżawę i budowę MOP o funkcji komercyjnej. GDDKiA świadczy usługi dostosowane do bieżących potrzeb użytkowników dróg, zapewniając ich komfort i bezpieczeństwo. Dzierżawa MOP-ów jest kontrolowana przez GDDKiA zgodnie z Obligatoryjnym Programem Funkcjonalnym (OPF). W OPF znajdują się informacje dotyczące wymagań, jakie muszą zostać spełnione przez dzierżawcę stacji paliw, w tym liczby dystrybutorów, miejsc parkingowych oraz miejsc konsumpcyjnych.

GDDKiA koncentruje się na dostarczeniu najwyższej jakości usług dla użytkowników dróg, dlatego też postępowania przetargowe są prowadzone z najwyższą starannością. Każda stacja paliw dzierżawiona jest w oparciu o szczegółowe zalecenia, zawarte w Obligatoryjnym Programie Funkcjonalnym, tak aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo użytkownikom dróg.

GDDKiA zapewnia użytkownikom dróg wysokiej jakości usługi poprzez świadczenie infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia ich podstawowych potrzeb. Realizacja postępowań przetargowych pozwala stworzyć optymalne warunki dzierżawy stacji paliw, zgodnie z zaleceniami zawartymi w Obligatoryjnym Programie Funkcjonalnym.

Nowa wersja:

Aby zapewnić użytkownikom dróg jeszcze wyższy poziom usług, GDDKiA wprowadziła szereg postępowań przetargowych na dzierżawę części nieruchomości na MOP w celu prowadzenia działalności handlowej takiej jak mała gastronomia, food trucki, automaty vendingowe. Ponadto, postępowania przetargowe realizowane są również na budowę i obsługę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych, aby zapewnić komfort i wygodę użytkownikom.

MOP o funkcji podstawowej został uatrakcyjniony przez GDDKiA, który wprowadził szereg postępowań przetargowych. Postępowania te przeznaczone są na dzierżawę części nieruchomości na MOP, w celu prowadzenia działalności handlowej, takiej jak mała gastronomia, food trucki czy automaty vendingowe. Dodatkowo, postępowania przetargowe służą do budowy i obsługi stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych – wszystko po to, by zapewnić użytkownikom wygodę i bezpieczeństwo.

Aby zwiększyć zainteresowanie przetargami na dzierżawę MOP, planowane są zmiany w zasadach dotyczących postępowań przetargowych. Będą one dotyczyły skrócenia czasu postępowania, złagodzenia wymagań finansowych oraz możliwości zawierania umów na krótszy okres. Wszystkie zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości i atrakcyjności postępowań przetargowych dla potencjalnych dzierżawców.

Nowe rozwiązania będą miały zastosowanie wszystkich postępowań na dzierżawę MOP o funkcji komercyjnej, będących w trakcie realizacji lub planowanych do przeprowadzenia w okresie do końca 2022 roku. Umożliwi to uzyskanie bardziej korzystnych warunków dzierżawy dla wszystkich zainteresowanych dzierżawą lokalizacji MOP.

Rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) stanowi wyzwanie dla dzierżawców, narzucając wysokie wymagania dotyczące zapewnienia paliw alternatywnych. Jednakże dzięki obowiązującym przepisom możliwe jest poprawienie jakości powietrza i osiągnięcie zrównoważonego rozwoju.

Aby umożliwić wykonanie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, GDDKiA planuje wprowadzić do swojej dokumentacji przetargowej miejsce dotyczące możliwości budowy stacji ładowania. Dzierżawca będzie miał możliwość wybudowania tej infrastruktury, lub w przypadku braku takiej możliwości lub woli, GDDKiA wskaże podmiot zewnętrzny, który wybuduje ją w ramach oddzielnego postępowania przetargowego. Dzięki temu, firmy, które nie są zainteresowane budową stacji ładowania o dużej mocy, nadal będą miały możliwość uczestnictwa w postępowaniach przetargowych na dzierżawę MOP, w ramach którego oczekiwana będzie budowa tradycyjnej infrastruktury, takiej jak stacje paliw i gastronomia.

Podjęto już działania w celu zmniejszenia kosztów inwestycji dla dzierżawców poprzez obniżenie minimalnych wymagań w zakresie stacji ładowania, a także wprowadzenie zwolnienia z czynszu na okres 5-ciu lat dla paliw alternatywnych.

Zmiany te mają na celu zapewnienie, aby dzierżawcy zyskali jak największy zwrot z inwestycji, a także aby były one jak najbardziej opłacalne. Wszelkie wprowadzone zmiany mają na celu stworzenie jasnych i zrozumiałych warunków dla dzierżawców, które ułatwią im wybór odpowiedniej lokalizacji i zapewnią zadowalający zwrot z inwestycji.

„Pamiętamy o elektromobilności, ale również chcemy budować infrastrukturę dla paliw alternatywnych w sposób przemyślany, tam gdzie jest popyt na tego rodzaju paliwa. W pierwszej kolejności musimy użytkownikom dróg zapewnić parkingi i stacje paliw płynnych. W drugiej kolejności infrastrukturę dodatkową i pozostałe funkcje. W kwestii lokalizacji ładowarek dla pojazdów ciężarowych należy uwzględnić przede wszystkim kwestie logistyczne takie jak miejsca załadunku/rozładunku pojazdów, główne trasy tranzytowe i ewentualne obowiązkowe przerwy dla kierowców tych pojazdów” – podaje GDDKiA.

Aktualizacja wymagań przetargowych MOP dla funkcji komercyjnej z pewnością obejmie szerszy zakres niż tylko elektromobilność. GDDKiA planuje przeprowadzenie osobnych postępowań przetargowych na zapewnienie stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych, a w celu zwiększenia rentowności działalności w tym obszarze, zaktualizowane wymagania przetargowe będą uwzględniały wydłużenie okresu dzierżawy oraz zawieszenie czynszu dzierżawnego.

Poza tym GDDKiA rozważa również wdrożenie innych rozwiązań, w tym możliwość zawarcia umowy franczyzy, która pozwoliłaby na zapewnienie wysokiej jakości usług stacji ładowania w największych miastach Polski.

Aktualizacja wymagań przetargowych MOP dla funkcji komercyjnej będzie zatem dotyczyć szerszego zakresu niż tylko elektromobilność. GDDKiA planuje wprowadzenie osobnych postępowań przetargowych na stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych, uwzględniających wydłużenie okresu dzierżawy, zawieszenie czynszu dzierżawnego oraz inne rozwiązania, takie jak umowa franczyzowa.

Ponadto, GDDKiA stara się maksymalnie poprawić rentowność prowadzenia działalności w tym obszarze na MOP, oferując obniżone stawki czynszu dzierżawnego i inne korzyści dla właścicieli stacji ładowania.

„Jesteśmy w nieustannym kontakcie z przedstawicielami z branży paliwowej, operatorami stacji ładowania, sieci dystrybucji energii elektrycznej oraz innymi instytucjami zaangażowanymi w rozwój infrastruktury MOP. Wszystkie sugestie z branży obecnie szczegółowo analizujemy i podejmujemy odpowiednie działania korygujące m.in. w zakresie wymagań przetargowych zwiększających atrakcyjność danej lokalizacji dla potencjalnych dzierżawców” – zapewnia GDDKiA.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version