GPW w Warszawie poszerzyła swoją ofertę o ETC (Exchange Traded Commodities), które są produktem dającym inwestorom możliwość uzyskania ekspozycji na fizyczne złoto. Pierwszym emitentem ETC na GPW to HANetf, europejska platforma ETF, która umożliwia inwestowanie w złoto przechowywane w brytyjskiej Mennicy Królewskiej (The Royal Mint).
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że kierowcy mogą już swobodnie korzystać z obu jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. To pierwszy odcinek tej trasy od Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem, który został oddany do użytku. Ministerstwo Infrastruktury umożliwiło przejazd przez tę drogę w listopadzie 2021 r.
Dzięki naszemu zaangażowaniu, udało się wybudować ekspresową obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji dwujezdniową trasę bezpiecznej drogi, co znacząco poprawia poziom bezpieczeństwa. Mieszkańcy miasta mogą również odetchnąć z ulgą, ponieważ wymiary ulic zostały zmniejszone, a ruch ciężki został zredukowany – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Realizacja projektu budowy obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego rozpoczęła się wiosną 2019 roku. Dwujezdniowa droga ekspresowa S17 z Piask do granicy wymagała dobudowania, na długości ok. 5,4 km pomiędzy węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe, drugiej jezdni obwodnicy. Dzięki współpracy GDDKiA z wykonawcą pierwszej jezdni udało się wprowadzić zmiany w harmonogramie realizacji projektu, który teraz przewiduje udostępnienie pełnego przekroju trasy o około trzy lata wcześniej niż planowano.
Inwestycja uwzględniła budowę 14 obiektów inżynierskich, w tym sześciu wiaduktów, które pełnią dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych. Powstały również drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Do tego dołączyły węzły drogowe Tomaszów Lubelski Północ przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i Tomaszów Lubelski Południe przy włączeniu do DK17.
Nowa obwodnica miasta Tomaszów Lubelski liczy sobie 9,6 km i została wykonana przez Mota Engil Central-Europe. Wartość umowy podstawowej i uzupełniającego wynosiły odpowiednio 193,5 mln zł oraz 74 mln zł. Realizacja tej inwestycji została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, a całość weszła w skład Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030, w kwocie 118,8 mln zł.
S17 jest aktualnie przedmiotem przetargu i przygotowania. Trasa ekspresowa między Piaskami a Hrebennem ma zostać wybudowana na ok. 125 km. Do tej pory już cztery odcinki S17 zostały wytyczone z Zamościa w kierunku granicy z Ukrainą. Wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe zostały skierowane do Wojewody Lubelskiego. Natomiast prace nad projektami budowlanymi i dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o ZRID są prowadzone dla odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne.
GDDKiA obecnie przeprowadza analizę ofert przetargowych złożonych na odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica oraz Izbica – Zamość Sitaniec. Co więcej, w styczniu 2019 r. został złożony wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch pozostałych odcinków: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km).
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są wyłącznie odzwierciedleniem stanowiska ich nadawcy. Przekazywane materiały nie są modyfikowane przez PAP SA, a nadawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za ich treść na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl