Wiadomości Polska Biznes i finanse Finansowanie europejskiej infrastruktury transportowej: Przed nami wyzwania i szanse
Biznes i finanse

Finansowanie europejskiej infrastruktury transportowej: Przed nami wyzwania i szanse

Dnia 1 września 2023 roku odbyła się ceremonia podpisania umowy między Dohwa Engineering, czołową firmą inżynieryjną w Korei, a CE Project Group (CEPG) – polską firmą inżynieryjną. Dohwa Engineering jest gotowa wykorzystać swoje doświadczenie i najnowocześniejszą technologię, aby wesprzeć dalszy rozwój rynku kolejowego w Polsce. Firma podpisała już umowę na PR7 – odcinek między Katowicami a Ostrawą, a PR8 i PR9 są w trakcie formalnego zatwierdzenia.

Ministerstwo Infrastruktury zaprosiło uczestników na spotkanie Wysokiego Szczebla, którego celem było poruszenie tematu finansowania zaawansowanych projektów transportowych. 4 września 2023 roku przedstawiciele Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii i Słowacji, a także przedstawiciele Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej wspólnie omawiali szanse i wyzwania związane z finansowaniem strategii transportowej Unii Europejskiej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zachęcał wszystkich do wymiany poglądów podczas spotkania, zapraszając do porozmawiania o dotychczasowych osiągnięciach i przyszłych wyzwaniach. Jego zdaniem, możliwość dyskusji w tak szacownym gronie jest bardzo cenna.

Rosyjska agresja na Ukrainę stawia przed państwami członkowskimi NATO wyzwanie w postaci przeglądu i zmiany istniejących łańcuchów dostaw, tak aby były one odporne na kryzysy międzynarodowe, szczególnie na wschodniej flance. Jest to ważne, aby infrastruktura transportowa mogła skutecznie pełnić swoją funkcję również w zakresie obrony.

Szef polskiego resortu infrastruktury wyraził swoje przekonanie, że przyznawane przez UE wsparcie finansowe na mobilność wojskową byłoby wykorzystane do realizacji strategicznych projektów infrastrukturalnych, które umożliwiłyby dostosowanie unijnych korytarzy transportowych, węzłów logistycznych i infrastruktury do potrzeb rozmieszczenia wojsk na dużą skalę. Zaznaczył również, że dla polskiego rządu priorytetowymi sprawami są rozwój infrastruktury granicznej i transportowej, w tym w szczególności ochrona granic zewnętrznych.

Kluczowe jest zapewnienie dodatkowych środków finansowych na projekty o znaczeniu strategicznym w ramach śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027. Instrument CEF „Łącząc Europę” jest wysoce skutecznym narzędziem do wsparcia infrastruktury transportowej, która ma kluczowe znaczenie dla wspólnego europejskiego bezpieczeństwa i mobilności wojskowej na wschodniej flance NATO. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zachęca do podjęcia koniecznych działań w tym zakresie.

Instrument finansowy „Łącząc Europę” (CEF), którego zarządzaniem zajmuje się Komisja Europejska, będzie obowiązywał w latach 2021-2027, dlatego często nazywany jest CEF 2. Jego celem jest przyczynienie się do modernizacji i budowy infrastruktury transportowej TEN-T. W ramach tej transeuropejskiej sieci transportowej infrastruktura ma charakteryzować się wysokimi, wspólnymi standardami technicznymi i funkcjonalnymi, jako istotny element wspierający zrównoważony rozwój gospodarczy i spójność terytorialną Unii Europejskiej.

Inwestycje transportowe są długoterminowym wyzwaniem finansowym dla wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. Polska jest w tym dziedzinie szczególnie doświadczona i skuteczna w wykorzystaniu środków finansowych dostarczanych przez UE. Minister Adamczyk w swoich wypowiedziach podkreślił znaczenie realizacji inwestycji transportowych przy wsparciu środków unijnych.

Polska w ostatnich latach zainwestowała znaczne środki unijne w odcinki szklaków Via Carpatia i Via Baltica, które stanowią istotny element infrastruktury drogowej w naszym regionie Europy. Dzięki wsparciu unijnym udało się zbudować już prawie 3600 km drogowej sieci bazowej TEN-T, a do zakończenia pozostało jedynie 400 km. Unia Europejska wspiera także rozwój polskiej infrastruktury kolejowej i portów morskich, co przekłada się na wolumen przeładunków. Obecnie polskie porty morskie zaliczane są do największych portów Morza Bałtyckiego – jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Andrzej Adamczyk wyraził przekonanie, że inwestycje w infrastrukturę transportową zastosowania cywilno-wojskowego przygotują UE na wyzwania przyszłości, a przegląd wieloletnich ram finansowych zapewni wzmocnienie mobilności wojskowej w nadchodzących latach 2021-2027.

W obecnym zagrożonym konfliktem międzynarodowym, istotne jest zapewnienie państwom członkowskim odpowiedniej ilości środków na mobilność wojskową w ramach WRF. W tej sytuacji, długoterminowa rewizja WRF na lata 2021-2027 powinna znacząco zwiększyć budżet na ten cel. Jednocześnie, konieczne jest przygotowanie programów wieloletnich, które pomogą w późniejszym wykorzystaniu nowej perspektywy finansowej po 2027 roku. Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, podkreśla, że jest to priorytet dla UE.

Minister Andrzej Adamczyk spotkał się podczas szczytu z Heraldem Ruijtersem z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej oraz z Janisem Vitebergsem, ministrem ds. transportu Łotwy.

PAP SA informuje, że komunikaty publikowane w serwisie PAP pozostają bez zmian w stosunku do treści dostarczonej przez nadawcę. Nadawca ponosi pełną odpowiedzialność za zawartą w nich treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version