Reforma opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży wywróciła dotychczasowy system leczenia do góry nogami, co spowodowało powstanie nowych zawodów medycznych. Efekty tych zmian systemowych są zgodne z oczekiwaniami specjalistów.
Podczas panelu dyskusyjnego „Wczoraj, dziś i jutro. Wyzwania psychiatrii wieku rozwojowego w Polsce”, który odbył się w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu, wiceminister zdrowia Waldemar Kraska przypomniał, że reforma systemu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży ma na celu dotarcie do najmłodszych pacjentów z problemami natury psychicznej. Aby to osiągnąć, pierwszym krokiem jest zapewnienie dostępu do poradni psychologicznych i psychoterapeutycznych, które można odwiedzić bez konieczności skierowania lekarskiego.
„Nie ma w nich lekarzy psychiatrów, jest psycholog i psychoterapeuta, bo – jak pokazuje życie – nie zawsze pomoc psychiatry jest potrzebna. Takich miejsc w kraju jest 403. To bardzo duża liczba, ale mało osób potrzebujących pomocy o nich wie” – powiedział minister Kraska.
Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży to najwyższy poziom opieki, na który składa się 136 ośrodków w kraju. W nich pracuje lekarz psychiatra, który jest w stanie zaoferować najwyższy poziom opieki.
Według dr Aleksandry Lewandowskiej, większość młodych pacjentów, którzy korzystają z usług pierwszego poziomu opieki, nie wymaga leczenia stacjonarnego. W związku z tym zaleca się wsparcie opieki w ich naturalnym otoczeniu.
Świadczenia środowiskowe to jedna z najważniejszych usług, które Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży oferują pacjentom. Są one skierowane do rodzin i społeczności lokalnych, które wspierają zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
Świadczenia środowiskowe dla dzieci i młodzieży na poziomie Centrów Zdrowia Psychicznego są kluczowe dla zapewnienia im odpowiedniej opieki. Celem tego typu usług jest wsparcie dzieci i młodzieży w ich naturalnym otoczeniu, w celu zapewnienia im zdrowego rozwoju.
Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży oferują szeroki zakres specjalistycznych usług psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży. Dzięki ich wsparciu możliwe jest zapewnienie pacjentom odpowiedniej opieki i leczenia.
Dr Aleksandra Lewandowska zauważa, że większość młodych pacjentów potrzebuje wsparcia w swoim naturalnym środowisku, a nie leczenia stacjonarnego. W związku z tym Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży oferują usługi środowiskowe, aby wspierać rodziny i społeczności lokalne w zapewnieniu zdrowia psychicznego tych pacjentów.
Świadczenia środowiskowe są kluczowe w zapewnieniu odpowiedniej opieki dzieciom i młodzieży w Centrach Zdrowia Psychicznego. Służą one do wspierania młodych pacjentów w ich naturalnym otoczeniu, tak aby mogli oni osiągnąć zdrowy rozwój.
„Założenia reformy były takie, aby ośrodki pierwszego poziomu były jak najbliżej ośrodka zamieszania chorego. Żeby pomóc dziecku czy nastolatkowi, pracujemy nie tylko z nim, ale z całym systemem, w którym funkcjonują. Większość naszych pacjentów, jacy trafiają do oddziałów szpitalnych, gdyby dostała pomoc na wcześniejszym etapie, nie musiałaby być hospitalizowana. I do tego dążymy” – zauważyła dr Anna Lewandowska.
Prof. Małgorzata Janas-Kozik, wyznaczona przez ministra zdrowia do zajmowania się reformą psychiatrii dzieci i młodzieży, podkreśliła, że jej działania doprowadziły do odmiennego niż dotychczas spojrzenia na leczenie młodych osób z problemami psychicznymi.
Minister zdrowia powierzył prof. Małgorzatę Janas-Kozik zadanie wprowadzenia reformy w psychiatrii dzieci i młodzieży. Ona z kolei przypomniała, że jej wysiłki pozwoliły na zmianę sposobu postrzegania leczenia młodych z problemami psychicznymi.
„Chcieliśmy, aby opieka nad dzieckiem, nastolatkiem i jego rodziną przeszła do jego środowiska, żeby był do niej równy dostęp na terenie całego kraju. To jedyna reforma w Polsce, która jest reformą systemową, ale ewaluowaną co roku. Budziło to duże kontrowersje naszego środowiska. Po roku działania reformy, kiedy powiedzieliśmy >>sprawdzam<< pewne instytucje zostały zamknięte i oddawały publiczne pieniądze w momencie, kiedy nie został wykonany kontrakt” – wyjaśnia prof. Janas-Kozik.
Prof. Janas-Kozik podkreśliła, że wynikiem zmian jest powstanie nowych specjalności: psychoterapeuta dzieci i młodzieży, specjalista z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz innowacyjny zawód medyczny – terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży.
Wprowadzając te zmiany, prof. Janas-Kozik przyznała, że wytworzyły one nowe specjalizacje: psychoterapeuta dzieci i młodzieży, specjalista z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz innowacyjny zawód medyczny – terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży.
Wprowadzając zmiany, prof. Janas-Kozik zaznaczyła, że stworzyły one nowe specjalności: psychoterapeuta dzieci i młodzieży, specjalista z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz niepowtarzalny zawód medyczny – terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży.
Prof. Piotr Gałecki, konsultant krajowy ds. psychiatrii zaznaczył, że skuteczna profilaktyka i świadczenie opieki psychologicznej, psychoterapeutycznej oraz psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży może doprowadzić do całkowitego wyleczenia choroby, zanim osoba dotknięta chorobą osiągnie pełnoletność.
„W Polsce wszystkie nowoczesne leki stosowane w psychiatrii na świecie są dostępne i refundowane. Ale problem z nowoczesnymi cząsteczkami jest taki, że są one badane na osobach dorosłych. Trudno sobie wyobrazić, żeby lekarze psychiatrii dzieci i młodzieży nie mieli tych środków w swoim portfolio. Tymczasem są one refundowane są dopiero w przypadku osób dorosłych” – zauważył prof. Gałecki.
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl