Prezes i dyrektor generalny Grupy Budimex, Artur Popko, ocenia, że realizacja ambitnego i koniecznego rządowego programu inwestycyjnego o wartości 500 mld zł wymaga zmiany prawa zamówień publicznych, jak również zapewnienia stabilnych źródeł finansowania planowanych inwestycji.
„Plany inwestycyjne państwa są odpowiednio dopasowane do potrzeb naszego kraju, który ze względu na swoje położenie geopolityczne musi rozbudowywać infrastrukturę drogową, kolejową oraz porty. Jest to bardzo ambity plan, biorąc pod uwagę jego wartość sięgającą pół biliona złotych, które mają zostać wydane do 2030 roku” – powiedział Popko w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
„Szalenie ważne jest, żeby zapewnić środki na realizację zaplanowanych inwestycji, a przypomnijmy, że mowa o setkach miliardów złotych. Inna spawa to utrzymanie równomiernego rozłożenia postępowań przetargowych przez okres 7 lat. Druga rzecz to zmiana prawa zamówień publicznych, które pozwoli zamawiającym na rzetelną weryfikację ofert i samych wykonawców, zwłaszcza tych spoza UE i NATO” – podkreślił Popko.
Pierwszym wyzwaniem jest zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych, które stanowią podstawę realizacji dużych projektów.
Drugim wyzwaniem jest zapewnienie przestrzegania procedur i zarządzania projektami. Szef Budimexu wyraził przekonanie, że w miarę jak rynek się rozwija, zarówno środki finansowe, jak i procedury stają się bardziej elastyczne.
Wybrane środki finansowe i procedury są niezbędne do zapewnienia skutecznego wdrożenia planów. Prezes Budimexu zaznaczył, że zastosowanie odpowiednich narzędzi finansowych i procedur zapewni realizację wielkich projektów.
Aby zminimalizować ryzyko, ważne jest, aby dobrze zdefiniować wymagania i przygotować szczegółowy plan działania. Zdaniem szefa Budimexu, zastosowanie właściwych rozwiązań finansowych i procedur pozwoli zapobiec sytuacjom takim jak przed Euro 2012.
Kluczową kwestią jest zapewnienie, że duże projekty są wdrażane zgodnie z obowiązującymi wymogami. Prezes Budimexu wyraził przekonanie, że budżety, przepisy i procedury wzrastają wraz z rozwojem rynku i stanowią podstawę dla sukcesu wielkich projektów.
Aby zapewnić, że duże projekty są realizowane w sposób zgodny z przepisami, ważne jest, aby wybrać właściwe narzędzia finansowe i procedury. Szef Budimexu podkreślił, że zastosowanie odpowiednich środków i procedur jest konieczne, aby uniknąć sytuacji podobnych do tej sprzed Euro 2012.
Wniosek jest prosty: dzięki odpowiednim środkom finansowym i procedurom duże projekty są w stanie zrealizować swoje cele. Szef Budimexu wyraził przekonanie, że wzrastająca elastyczność budżetów i przepisów pozwoli na skuteczne wdrażanie wielkich planów.
„Obowiązująca ustawa o zamówieniach publicznych nadal nie gwarantuje odpowiedniego monitorowania i weryfikacji zdolności wykonawców, podmioty bez zaplecza sprzętowego i kadrowego mogą składać agresywne oferty przetargowe na naszym rynku, praktycznie bez przeszkód i bez sprawdzenia, czy są w stanie dotrzymać składanych zobowiązań” – wskazał.
Prezes podkreślił, że jest to istotne, by w przyszłości wprowadzić skuteczne zmiany w procedurach przetargowych, w tym wdrożyć certyfikację wykonawców mającą na celu zapewnienie strategicznego znaczenia inwestycji dla kraju.
Wskazał również, że są to konieczne kroki w celu zwiększenia przejrzystości i przestrzegania standardów w procesach zakupowych.
Prezes podkreślił, że wprowadzenie certyfikacji wykonawców ma na celu poprawę przejrzystości i przestrzegania odpowiednich standardów podczas procesu zakupowego, co ma zasadnicze znaczenie dla strategicznego rozwoju inwestycji w kraju.
Dodatkowo, ważne jest, aby zapewnić, że wszystkie inwestycje są wykonywane w sposób zgodny z odpowiednimi zasadami i przepisami.
„Budowa elektrowni atomowej jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa energetycznego. Wiemy, że powinniśmy stopniowo odchodzić od węgla, co czynią również inne kraje na świecie. Jednocześnie odnawialne źródła energii, takie jak energia wiatrowa czy słoneczna, nie są wystarczająco stabilne, aby całkowicie polegać na nich w kontekście naszego bezpieczeństwa energetycznego. Dlatego inwestowanie w energię jądrową wydaje się być sensownym rozwiązaniem, zwłaszcza że może dostarczać taniej energię elektryczną dla gospodarki i konsumentów” – zauważył.
Prezes Popko poinformował również, że wspomniany projekt jest wspierany przez wielu polityków oraz ekspertów w dziedzinie energetyki.
Prezes Popko zaznaczył, że budowa elektrowni atomowej w Polsce znacząco wpłynie na rozwój sektora energetycznego. Wymienił on szacunki Polskiego Instytutu Ekonomicznego, które wskazują, że elektrownia ta przyniesie wzrost PKB o 1 proc. oraz wygeneruje bezpośrednio i pośrednio ok. 40 tys. nowych miejsc pracy.
Prezes Popko zauważył, że wspomniany projekt cieszy się dużym poparciem wśród polityków oraz ekspertów w dziedzinie energetyki.
Rozwój sektora energetycznego to jeden z głównych celów, którego osiągnięcie zaplanował prezes. Popko zapowiedział, że będzie on kontynuował swoje starania w celu realizacji inwestycji w budowę elektrowni atomowej w Polsce.
Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja strategiczna, która może zrewolucjonizować transport w Polsce i wpłynąć na wzrost gospodarczy. Przypuszcza się, że budowa portu pozwoli na stworzenie aż 150 tys. nowych miejsc pracy, a także będzie oznaczać znaczący rozwój nowej infrastruktury transportowej.
„Obecne lotniska w Warszawie, tj. Okęcie i Modlin, mogą nie być w stanie sprostać rosnącym potrzebom za 10-15 lat. Dlatego budowa nowego portu lotniczego jest konieczna, aby zapewnić większą przepustowość i bardziej efektywną obsługę pasażerów. Ponadto CPK obejmuje różne komponenty infrastrukturalne takie jak: lotniskowy, kolejowy oraz drogowy” – wymieniał.
„Nie mam wątpliwości, że kolej jest transportem przyszłości z uwagi na wiele korzyści, które oferuje. Niskie koszty podróży kolejowych, niższa emisja gazów cieplarnianych oraz komfort są tylko niektórymi z nich. Obserwuje się już teraz, że Polacy coraz częściej decydują się na podróż koleją zamiast samochodem, zwłaszcza na trasach które zostały zmodernizowane” – zaznaczył.
Minister przypomniał, że rozwój kolei dużych prędkości to wyzwanie, którego podjęcie przyniesie wiele korzyści. Przede wszystkim poprawi to jakość życia mieszkańców Europy, zapewniając jednocześnie zrównoważony transport towarowy i oszczędność energii.
Minister podkreślił, że kolej jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej, która jest niezbędna do zapewnienia sprawnego i zrównoważonego transportu towarowego w kraju i całej Europie. Przewiduje on budowę sieci połączeń kolejowych o dużej prędkości, przekraczającej 250 km/h, które staną się częścią sieci TEN-T.
Eksperci wskazują, że inwestycje w kolej dużych prędkości pozwolą poprawić jakość życia ludzi w całej Europie, a także zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zużycie energii. Poza tym ułatwią one łatwy i szybki transport towarów i osób między różnymi krajami.
Wyjaśnił, że planowane inwestycje w kolej dużych prędkości zapewnią lepszą mobilność, ułatwią łatwy i szybki transport towarów i osób oraz wpłyną na poprawę jakości życia ludzi w całej Europie. Unia Europejska wspiera takie inwestycje, aby zapewnić zrównoważony transport towarowy i oszczędność energii.
Kluczowe dla rozwoju infrastruktury kolejowej jest zapewnienie stabilnego finansowania, które umożliwi zawieranie umów. Szef Budimexu wyraził pozytywne nastawienie względem potwierdzenia Krajowego Planu Kolejowego, jako narzędzia, które pozwoli zamawiającym zawierać kontrakty bez opóźnień.
„Kolejny spadek w ujęciu miesiąc do miesiąca nie jest dla nas zaskoczeniem, jest odzwierciedleniem sytuacji na rynku mieszkaniowym” – zaznaczył.
Jego zdaniem, potencjał do lepszych wyników w sektorze nowych inwestycji kolejowych w Polsce jest ogromny.
Szef Budimexu ocenił, że zapotrzebowanie na usługi budowlane w zakresie budowy sieci kolejowych będzie wzrastać w nadchodzących latach.
Jego zdaniem, dostępność technologii, wysokiej jakości materiałów budowlanych i wykwalifikowanych pracowników daje dobrą perspektywę rozwoju infrastruktury kolejowej.
Szef Budimexu stwierdził również, że wykorzystanie nowych technologii w branży budowlanej pomoże w zmniejszeniu kosztów i czasu budowy sieci kolejowych.
Ponadto, zauważył, że wzrost wykorzystania technologii w branży budowlanej może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia i do poprawy jakości usług w sektorze budownictwa kolejowego.
„W przyszłym roku spodziewamy się, że w cenach stałych produkcja budowlano-montażowa zamknie się na zbliżonym poziomie do roku obecnego. Inwestycje drogowe będą mocno wspierały rynek produkcji budowlanej w roku 2024, ale może to nie zrekompensować strat w segmentach: mieszkaniowym i kolejowym” – szacuje Popko.
„Po rozpoczęciu aktywności biznesowej na rynkach niemieckim, słowackim i czeskim pracujemy nad pozyskaniem zleceń w krajach nadbałtyckich. Jesteśmy w postępowaniu dotyczącym Rail Baltica, gdzie oferta konsorcjum z udziałem Budimex zostało wybrane jako najkorzystniejsza. Będzie to kontrakt na 8 lat o wartości 17 mld zł” – podał Popko.
Prezes Budimexu wyraził pewność, że firma z polskim rodowodem jest gotowa na zagraniczne wyzwania. Podkreślił, że jeśli Budimex podpisze ten kontrakt, będzie to znaczący krok na drodze do zdobycia lokalnego i międzynarodowego uznania.
Zaznaczył, że Grupa Budimex pragnie wykorzystać swoją dobrze zbudowaną pozycję, aby stać się silną konkurencją na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Dodał, że jest to kolejny krok w kierunku tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań, które będą wpływać pozytywnie na wzrost i rozwój firmy.
Prezes Budimexu wyraził swoje podejście do wyzwań rynku międzynarodowego, oświadczając, że firma jest gotowa na wykorzystanie swojego potencjału aby osiągnąć sukces. Stwierdził, że jeśli Budimex podpisze ten kontrakt, będzie to potwierdzenie jego pragnienia do zapewnienia nowych i innowacyjnych usług na rynkach europejskich.
Prezes Budimexu zaznaczył, że Grupa Budimex planuje wykorzystać wszystkie swoje zasoby, aby stać się wiodącym przedsiębiorstwem budowlanym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Zadeklarował, że spółka nieustannie inwestuje w nowe technologie, aby zapewnić swoim klientom najlepsze rozwiązania.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl