Wiadomości Polska Biznes i finanse Innowacje – klucz do sukcesu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
Biznes i finanse

Innowacje – klucz do sukcesu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

Polska ma wszelkie predyspozycje, aby stać się częścią tzw. Startup Nations. Wystarczyło to potwierdzenie, podczas GPW Venture Network Day, zorganizowanego przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Tam też została zaprezentowana najnowsza inicjatywa polskiego ekosystemu startupowego – GPW Venture Network.

Polscy startupowcy zebrali się, aby dyskutować na temat wyzwań i szans, przed jakimi stoją. Ponad tysiąc uczestników, zarówno w stacjonarnej formie w gmachu warszawskiej giełdy, jak i online, zarejestrowało się na wydarzeniu, aby dowiedzieć się więcej o innowacyjnych produktach lub usługach. Przedstawiciele firm notowanych na tutejszym parkiecie, oferujących nowe technologie lub inwestujących w nie, również zostali zaproszeni.

„Jako GPW jesteśmy zaprzyjaźnieni zarówno ze startupami, które dążą do debiutu na giełdzie, jak i z naszymi emitentami, szukającymi innowacyjnych rozwiązań mogących wzmocnić ich pozycję rynkową. Największe firmy, tak rodzime, jak i zagraniczne, obecne na naszym rynku coraz lepiej rozumieją, że nawiązywanie współpracy i inwestowanie w młode, pełne pasji oraz pomysłów zespoły naprawdę ma sens” – przekonywał Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Polska stała się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się krajów Europy. Aby wzmocnić swój wzrost, kluczowe jest wykorzystanie potencjału sektora high-tech. W tym celu Polska wdraża strategię wzrostu, która pozwoli jej dołączyć do grona startup nations, czyli krajów, które opierają swój rozwój gospodarczy na innowacjach i nowych technologiach. Prezes Dietla uważa, że Polska może stać się centrum innowacji i high-tech dla całej Europy Środkowej.

Polska wciąż zmierza ku postępowi i wzrostowi. Aby to osiągnąć, musi wykorzystać swój potencjał w zakresie innowacji i high-tech, stając się jednym z tzw. „startup nations”, czyli krajów, których wzrost gospodarczy opiera się na dynamicznym rozwoju sektora nowych technologii. Prezes Dietla uważa, że Polska może stać się centrum innowacji, a także swoistym hubem dla całej Europy Środkowej.

Polska od lat z powodzeniem wspiera swój wzrost i rozwój. Aby to osiągnąć, kluczowe jest wykorzystanie potencjału sektora nowych technologii. Polska zamierza dołączyć do grona startup nations, czyli krajów, które w znacznym stopniu opierają swój rozwój gospodarczy na innowacjach i high-tech. Zdaniem prezesa Dietla Polska może stać się centrum innowacji dla całej Europy Środkowej oraz swoistym hubem dla startupów.

„W ostatnich latach w Polsce znacznie zwiększyły się wydatki na badania i rozwój – dziś jesteśmy w okolicy średniej europejskiej, podczas gdy dekadę temu zajmowaliśmy ostatnie miejsce w UE. Dodatkowo Polacy dysponują unikalnym genem przedsiębiorczości i elastyczności, pozwalającym im wychodzić z globalnych kryzysów obronną ręką oraz nie obawiać się śmiałych posunięć inwestycyjnych. Wielu z tych najodważniejszych to nasi emitenci obecni na Głównym Rynku GPW czy NewConnect” – dodał Marek Dietl.

GPW Venture Network jest projektem, który ma na celu stworzenie wsparcia dla młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce. Jest to część strategii GPW na lata 2023-2027, która ma na celu wspieranie i rozwój startupów w naszym kraju. Poniedziałkowa konferencja była okazją do przedstawienia uczestnikom założenia i możliwości tego programu. Celem GPW Venture Network jest nie tylko wspieranie firm już obecnych na giełdzie, ale także pomoc w osiąganiu celów finansowych młodych przedsiębiorstw i zapewnienie im dostępu do platformy networkingowej.

GPW Venture Network został powołany do wspierania rozwoju ekosystemu startupów w Polsce. Jego głównym celem jest wsparcie młodych, innowacyjnych firm w realizowaniu ich celów finansowych oraz stworzenie platformy do wymiany doświadczeń i stworzenia nowych kierunków rozwoju. W ramach programu uczestnicy mają także szansę na nawiązywanie kontaktów i tworzenie nowych relacji biznesowych. Poniedziałkowa konferencja była okazją do przedstawienia uczestnikom wszystkich możliwości GPW Venture Network.

„Giełda to miejsce, w którym spotyka się biznes, dlatego jest idealnym miejscem do wymiany doświadczeń między startupami i spotkań startupów z funduszami VC. Naszym powołaniem jest łączenie biznesu, a network jest kluczem do rozwoju startupów. Poprzez nową inicjatywę, jaką jest GPW Venture Network, chcemy pomóc startupom znajdywać odbiorców technologii, a naszym emitentom zapewnić dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Takie podejście stwarza unikatowe warunki do zwiększenia innowacyjności kluczowych podmiotów gospodarczych w Polsce, a jednocześnie tworzymy warunki do dynamicznego wzrostu innowacyjnych spółek typu startup” – powiedział Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network.

W ubiegłym roku GPW oraz Fundacja Startup Poland (Fot. PAP/M. Kmieciński) (1) przeprowadziły raport, w którym wskazano wyzwania stojące przed sektorem startupów w Polsce. Zidentyfikowano, że potrzebna jest lepsza dostępność do finansowania, szersze grono potencjalnych odbiorców technologii, konieczność stworzenia sieci networkingu oraz ściślejsza współpraca z ekspertami. GPW Venture Network Day to doskonała okazja, aby wszyscy członkowie polskiego ekosystemu startupowego razem spojrzeli na te kwestie i znaleźli rozwiązania na przyszłość.

GPW i Fundacja Startup Poland (Fot. PAP/M. Kmieciński) (1) opracowały raport dotyczący wyzwań stojących przed polskim sektorem startupów. Wskazane zostały kwestie, takie jak zwiększony dostęp do finansowania, szersze grono potencjalnych odbiorców technologii, stworzenie sieci networkingu oraz wzmocnienie współpracy z ekspertami. GPW Venture Network Day to idealny moment, aby wszyscy zaangażowani w ekosystem startupowy w Polsce wspólnie przyjrzeli się tym obszarom i zastanowili się nad rozwiązaniami na przyszłość.

Badanie Fundacji Startup Poland wykazało, że polskie firmy startupowe najczęściej oferują swoje produkty w modelu B2B, z czego 39 proc. kieruje się do dużych i korporacyjnych przedsiębiorstw, natomiast 25 proc. skupia się na małych firmach. Znacząco mniej, bo już zaledwie 11 proc. działa w formule direct to consumer (B2C). Kluczową rolę w polskim biznesie odgrywają także rodzime fundusze venture capital, które wsparły 28 proc. zbadanych start-upów, zaś „aniołowie biznesu” wspierali co piątą firmę (22 proc.).

Paulina Brym-Ciuba, prezeska zarządu Fundacji Startup Hub Poland, zwróciła uwagę na to, że ostatnie lata były okresem wyjątkowo dynamicznych zmian w otoczeniu ekosystemu startupowego.

„Jeszcze w latach 2020-2021 mówiono, że >>pieniądze leżą na ulicy<<, co oznaczało, iż innowacyjnym firmom bardzo łatwo było pozyskać finansowanie dla swoich projektów, nawet tych najbardziej oryginalnych czy wręcz futurystycznych. Wkrótce jednak pandemia, a potem wojna w Ukrainie i wysoka inflacja ostudziły zapał inwestycyjny funduszy czy dużych, bogatych podmiotów na rynku” – wyjaśniała prezeska Fundacji.

Polski rynek jest nadal atrakcyjny dla inwestorów. Ma on wiele zalet dla konsumentów i korporacji. Ceny są konkurencyjne w porównaniu do inwestorów z Europy Zachodniej i z USA. Inwestycje w Polsce są mniej ryzykowne, a potencjalna stopa zwrotu jest na podobnym poziomie.

Inwestowanie w Polsce stanowi nieprzeciętne możliwości dla korporacji. Polska gospodarka wykazuje stabilność i wzrost, a to z kolei jest atrakcyjne dla inwestorów. Inwestorzy mogą liczyć na konkurencyjne ceny i wysoką stopę zwrotu. Ma to jednak swoją cenę, ponieważ ryzyko inwestowania w Polsce jest mniejsze niż w innych krajach.

„Od dawna wspieranie innowacyjności nie jest jedynie modą ani kwestią wizerunkową. Współpraca z mniejszymi firmami technologicznymi stopniowo staje się dla dużych podmiotów oczywistością. Na finansowym wspieraniu innowacji w coraz większym stopniu korzysta także sektor publiczny” – przekonywała Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska.  

Uczestnicy konferencji mieli okazję uczestniczyć w innowacyjnym webinarium z przedstawicielami giełdy nowojorskiej, a także wziąć udział w finałowym etapie Programu Energeia – konkursu, który wyróżnia najbardziej zdolnych i kreatywnych innowatorów z Europy Środkowo-Wschodniej. Poza tymi wspaniałymi wydarzeniami, goście mogli również uczestniczyć w wielu interesujących prelekcjach i prezentacjach startupów oraz wymieniać się pomysłami w kuluarach.

GPW Venture Network Day przygotowało wspaniałą okazję do odwiedzenia Viva Technology – największego wydarzenia startupowego w Europie, które w 2020 roku zgromadziło w Paryżu setki tysięcy osób zarówno stacjonarnych, jak i online.

„Przez kilka ostatnich lat Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie budowała relacje nie tylko z polskim ekosystemem startupowym, ale również z zagranicznymi podmiotami. To właśnie dzięki zbudowanym relacjom międzynarodowym udało nam się uzyskać tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla Viva Technology. Fakt, że zostaliśmy jednym z pierwszych ambasadorskich wydarzeń dla tak prestiżowej i popularnej konferencji jest dla nas ogromnym wyróżnieniem” – podsumował Ignacy Bobruk.

Głównym sponsorem wydarzenia była Fundacja Startup Hub Poland. Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź, natomiast partnerami instytucjonalnymi Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Sponsorami wspierającymi wydarzenie były: BNP Paribas Bank Polska, NCBR Investment Fund ASI, NCBR Akces, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version