23 października o godzinie 11:00, PAP MediaRoom zaprasza na kolejną odsłonę rozmów eksperckich na temat wykorzystania sztucznej inteligencji do poprawy bezpieczeństwa cybernetycznego. Gościem specjalnym będzie Mateusz Ograbek, dyrektor Centrum Operacji Bezpieczeństwa z ING Hubs Poland, który opowie o nowych narzędziach wykrywających cyberzagrożenia dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Dworzec kolejowy w Witnicy w województwie lubuskim został po gruntownej modernizacji udostępniony dla podróżnych. Jest to kolejna realizacja polityki Ministerstwa Infrastruktury w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Udogodnienia dla podróżnych zostały zwiększone, m.in. została zwiększona liczba peronów, zmodernizowano budynek dworca, wybudowano estakadę oraz parking, a także usprawniono system komunikacji publicznej.
Elewacja zabytkowego dworca została gruntownie odnowiona, a wraz z nią znajdujące się na niej szczegóły architektoniczne. Na budynku zostały zamontowane nowe, przestrzenne logotypy PKP SA z nazwą stacji oraz napisem „dworzec kolejowy”, a także zegary, w celu odzwierciedlenia charakteru tego miejsca. W trakcie prac renowacyjnych odkryto także malowane napisy z nazwą stacji „Witnica”, które następnie doprowadzono do pierwotnego stanu.
Nowy dworzec w Witnicy to najnowsza inwestycja w województwie lubuskim, która umożliwia mieszkańcom powiatu gorzowskiego bezpieczną i komfortową podróż do Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna. Jego zmodernizowany budynek będzie stanowić wizytówkę miejscowości i przyczyni się do zwiększenia dostępu do transportu publicznego. Program Inwestycji Dworcowych, który otrzymał 3 miliardy złotych od polskiego rządu, zapewnia przeprowadzenie prac modernizacyjnych na blisko 200 dworcach. Zdaniem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzeja Bittla, wskazuje to na wysoką jakość usług kolejowych i znaczący postęp w dziedzinie transportu.
Nowe wnętrze dworca pozwala na wygodne i bezpieczne doświadczenia podróży. Do dyspozycji pasażerów są ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także system informacji głosowej. W holu dworca umiejscowione są także kasy biletowe oraz toalety, a na górnych piętrach można znaleźć lokale przeznaczone na wynajem pod działalność handlowo-usługową lub biura. Przyjemne wnętrze i pomysłowe rozwiązania uczyniły z dworca miejsce wyjątkowo przyjazne dla pasażerów.
Witnica zyskała przyjazny dworzec dla osób z niepełnosprawnościami. Pozbyto się barier architektonicznych, a także wprowadzono szereg usprawnień, takich jak oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe i ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących. Od strony peronów postawiono też specjalną pochylnię, dzięki której osoby na wózkach mają swobodny dostęp do holu dworca.
Przy przebudowie dworca zadbano o ochronę środowiska i bezpieczeństwo pasażerów. Zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie zautomatyzowane za pomocą systemu inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS). Technologia ta umożliwia optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Ponadto, w celu zapewnienia bezpieczeństwa, wyposażono go w nowoczesne systemy, takie jak monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu, a także zabezpieczenia przeciwpożarowe.
Kompleksowe przemiany dokonane wokół dworca obejmowały nie tylko same budynki. Na terenie wokół dworca powstała nowa wiatka rowerowa, śmietnik oraz strefa postojowa dla samochodów. Dla pieszych zbudowano chodnik, a mała architektura została odnowiona, dzięki czemu stała się przyjemnym dodatkiem do otoczenia dworca.
Polskie Koleje Państwowe SA zainwestowały 18,7 mln zł w przebudowę dworca w Witnicy. Wykonawcą prac budowlanych była firma Berger Bau Polska z Wrocławia, a SAFAGE SAS z Warszawy zajmowała się pełnieniem funkcji inżyniera kontraktu. Natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.
Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, który dofinansowany został ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, budynek z 1857 roku został przebudowany w latach 2016-2023.
PAP SA publikuje komunikaty bez wprowadzania zmian w ich treści – są one dostarczane w takiej samej formie, jaką przekazano je od nadawcy. Nadawca bierze na siebie odpowiedzialność za treść komunikatu zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl