Wiadomości Polska Nauka i technologie Neandertalczyk w Zwoleniu: Rekonstrukcja pozostałości po prehistorycznym człowieku

Po 30 latach od ostatnich badań, archeolodzy powrócili do stanowiska w Zwoleniu (woj. mazowieckie) i zakończyli pierwszy etap prac. W trakcie prac odkryto kości zwierząt oraz krzemienne narzędzia pochodzące z epoki neandertalskiej.

Badania wykopalisk w Zwoleniu prowadzone w latach 80. XX wieku ujawniły, że na tych terenach mieszkali neandertalczycy. Materiały kostne i krzemiennie potwierdziły te hipotezy. Jednakże do tej pory nie ustalono dokładnego czasu, w którym neandertalczycy pojawili się w tym miejscu.

„To stanowisko niezwykle ważne, bo jest najbardziej wysuniętym w Polsce na północ stanowiskiem neandertalczyka. Jest to też jedno z nielicznych stanowisk, na których zachowały się materiały organiczne, czyli kości. Bardzo rzadko zachowują się one na stanowiskach neandertalskich otwartych, czyli tych, które są położone poza jaskiniami. Dzięki temu możemy bardzo dużo dowiedzieć się o życiu neandertalczyka, o tym, jak funkcjonował” – mówi dr Katarzyna Pyżewicz z Uniwersytetu Warszawskiego.

Neandertalczycy pojawili się w Zwoleniu dużo wcześniej, niż wcześniej sądzono. Do sprecyzowania daty ich pojawienia się służą badania archeologiczne prowadzone przez naukowców z Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie (PMA), Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Badacze chcą ustalić, jaka była dieta tych ludzi, jak wyglądało ich życie i jak długo żyli w dolinie Zwoleńki. Dr Witold Grużdź z PMA stwierdził, że nowe datowanie może być bardziej precyzyjne niż szacowane 80-65 tysięcy lat wstecz i może znacząco przybliżyć nas do odpowiedzi na powyższe pytania.

Eksperci archeologiczni ponownie w Zwoleniu na Mazowszu, badają pozostałości z dawnych czasów. Jest to rezultat wielu lat badań, w których brali udział naukowcy z Polski. Badania te pozwoliły odkryć wiele interesujących dzieł sztuki oraz artefaktów, które dostarczają cenną wiedzę na temat dziejów tego regionu. Więcej szczegółów można znaleźć pod adresem: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C98442%2Carcheolodzy-ponownie-w-zwoleniu-woj-mazowieckie-badaja-pozostalosci.

Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl