Wiadomości Polska Biznes i finanse Inwestycje drogowe – Nowa Nadzieja dla Przemysłu Samochodowego
Biznes i finanse

Inwestycje drogowe – Nowa Nadzieja dla Przemysłu Samochodowego

Polski sektor bankowy w 2022 r. osiągnął jeden z najwyższych wyników od ponad dekady, co zaowocowało wskaźnikiem ROE na poziomie 12 proc. Zyski w ciągu ośmiu miesięcy 2023 r. przekroczyły 18 mld zł, a potencjał kredytowy sektora może wzrosnąć do około 1 bln zł wykorzystując dostępne narzędzia. Jednakże, aby nadążyć za zmieniającym się otoczeniem, polski sektor bankowy musi podejmować nowe wyzwania, takie jak rozwój innowacyjności czy wzrost zagrożeń systemowych. Raport firmy McKinsey & Company „Jak złapać żagle na wzburzonych wodach bankowości?” wskazuje 5 inicjatyw priorytetowych dla rozwoju bankowości w Polsce. Wymagają one elastyczności i zmiany w strategii, modelu biznesowym i operacyjnym.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że rząd zdecydował się zwiększyć finansowanie inwestycji infrastrukturalnych zawartych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Wzrost wydatków związany z realizacją tych projektów jest skutkiem agresji Rosji na Ukrainę.

W ramach zwiększonych limitów finansowych, rząd zamierza zatrudnić dodatkowych wykonawców, którzy będą odpowiedzialni za realizację projektów infrastrukturalnych zgodnie z wymogami kontraktowymi.

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zwiększone wydatki na realizację zadań zawartych w ww. programach będą miały pozytywny wpływ na rozwój infrastruktury w Polsce i zapewnią wszystkim mieszkańcom kraju bezpieczeństwo i wygodę.

30 października 2023 roku Rada Ministrów zatwierdziła uchwały dotyczące utworzenia dwóch programów długoterminowych: Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (z perspektywą do 2033 roku) oraz Programu budowy 100 obwodnic (lata 2020–2030).

Rząd zdecydował się zwiększyć fundusze na realizację inwestycji drogowych na podstawie wniosków i potrzeb branży. Dzięki temu możliwe będzie otwieranie komunikacyjne nowych regionów naszego kraju i zapobieganie wykluczeniu komunikacyjnemu. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że to zrównoważony sposób na rozwój Polski i zapewnienie jej dalszego postępu.

Rząd wprowadził szereg środków finansowych, aby wesprzeć wykonawców inwestycji drogowych, jednak postęp technologiczny i zmiany cen materiałów budowlanych oraz usług sprawiły, że oferty przedstawione przed 24 lutego 2022 r. nie odzwierciedlają aktualnych kosztów. Dlatego też rząd podejmuje kroki mające na celu zapewnienie wykonawcom odpowiedniego wsparcia w zakresie finansowania inwestycji drogowych.

Ministerstwo Infrastruktury stale monitoruje sytuację na rynku budownictwa drogowego i wyciąga odpowiednie wnioski. W zeszłym roku, w wyniku zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę, przedstawiciele branży drogowej musieli zmierzyć się z trudnymi okolicznościami. MI wyciągnęło wówczas wnioski i podjęło działania, w tym zwiększenie limitu waloryzacji w kontraktach. Teraz idziemy krok dalej i przeznaczamy dodatkowe miliardy złotych na inwestycje drogowe – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Aby umożliwić realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku), zostały przeznaczone dodatkowe 2,6 mld zł. Co więcej, aby wesprzeć Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030, zostały zapewnione dodatkowe 100 mln zł.

Serwis PAP publikuje komunikaty bez wprowadzania do ich treści jakichkolwiek zmian. Osoba bądź podmiot, który udostępnia komunikat, odpowiada za jego treść, w tym za zgodność z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version