Wiadomości Polska Nauka i technologie Obligatoryjne wdrożenie systemu e-Doręczeń – przypomnienie o ustawowym obowiązku
Nauka i technologie

Obligatoryjne wdrożenie systemu e-Doręczeń – przypomnienie o ustawowym obowiązku

Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza obowiązek stosowania e-Doręczeń dla podmiotów publicznych wskazanych w ustawie, który wchodzi w życie 10 grudnia. Minister Janusz Cieszyński apeluje, aby podmioty zobowiązane przepisami nie odkładały wdrożenia e-Doręczeń na później i już teraz zaczęły realizować obowiązki określone w ustawie.

Zespół Ministerstwa Cyfryzacji jest gotowy wspierać podmioty w przestrzeganiu nowych przepisów i zapewnić im profesjonalne doradztwo oraz kompleksową pomoc w procesie wdrażania e-Doręczeń.

Aby zapewnić prawidłowe wdrożenie e-Doręczeń, zorganizowaliśmy szkolenia dla organów prowadzących oraz jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto, do dyspozycji użytkowników oddaliśmy liczne materiały instruktażowe, które ułatwią obsługę skrzynki e-Doręczeń. Ministerstwo cyfryzacji zagwarantowało nam wsparcie techniczne i prawne, aby cały proces przebiegł bezproblemowo.

Przyjmując nową technologię e-Doręczeń, musimy wziąć pod uwagę jak zmienia się przekazywanie korespondencji. Wiąże się to z koniecznością dostosowania naszych wewnętrznych procedur do nowych wymogów. Dlatego szczególnie zwracamy uwagę na potrzebę dokonania przemyślanych zmian, które zapewnią skuteczne wdrożenie tego rozwiązania – mówi Janusz Cieszyński.

1. Jak dołączyć do systemu e-Doręczeń?

• Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń za pomocą profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym.

• Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.

2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń.

• Wejdź na edoreczenia.gov.pl, aby aktywować skrzynkę online.

• Jeśli korzystasz z EZD, podłącz swój system za pomocą edoreczenia.gov.pl.

3. Znajdź swoją skrzynkę do e-Doręczeń.

• Skrzynkę znajdziesz na mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl.

4. Przetestuj system e-Doręczeń!

• Nowa, cyfrowa forma komunikacji pomiędzy podmiotami publicznymi, obywatelami i firmami ma usprawnić przepływ informacji i gwarantować bezpieczeństwo danych.

• Aby sprawdzić, jak działają e-Doręczenia, możesz je przetestować w swojej organizacji.

• Przeanalizuj wyniki i wyciągnij wnioski, aby móc skorzystać z tego systemu w pełni.

Aby ułatwić przygotowania do właściwego wdrożenia, Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło środowisko testowe, o czym informowaliśmy wcześniej. Urzędy mają możliwość założenia adresu do e-Doręczeń w celu przetestowania skrzynki oraz podłączenia testowej wersji systemu kancelaryjnego, co pozwoli na wypracowanie odpowiednich procedur.

E-Doręczenia i ePUAP – jak to działa?

Wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług na stronie mobywatel.gov.pl stanowią klucz do budowy spójnego i skutecznego systemu, zapewniającego kanały komunikacji pomiędzy urzędami a podatnikami. Dzięki e-Doręczeniom i ePUAP każdy może skutecznie i szybko uzyskać potrzebne informacje i rozwiązać swoje wątpliwości.

Od dnia 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy w którym będzie dostępnych dwóch kanałów komunikacji z administracją publiczną: ePUAP i e-Doręczenia. Szczegółowy opis dotyczący obu kanałów komunikacji znajduje się w załączniku.

Z dniem 10 grudnia platforma ePUAP zostanie uruchomiona. W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło szczegółową opinię wskazującą interpretację przepisów (w załączniku), przeznaczoną dla prawników w podmiotach publicznych.

E-Doręczenia to narzędzie, które przynosi wiele korzyści. Oto niektóre z nich:

• Wygodna i bezpieczna korespondencja.

• Wiarygodność korespondencji – nadawca i odbiorca są w pełni identyfikowani przy odbiorze przesyłki.

• Bezpieczeństwo prawne – e-Doręczenia są zgodne z przepisami europejskimi (eIDAS) i ustawą o e-Doręczeniach.

• Kompleksowość – można wysyłać korespondencję do osób fizycznych, prawnych i organów administracji publicznej.

• Przejrzystość procesów – czas każdej czynności w procesie jest potwierdzany przez kwalifikowany znacznik czasu.

Aby skorzystać z tych korzyści, zachęcamy do złożenia wniosku o nadanie adresu do e-Doręczeń. Aktywacja nastąpi 10 grudnia.

Upewnij się, że wiesz, które podmioty są zobowiązane do dołączenia do systemu e-Doręczeń.

Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek problemy związane z e-Doręczeniami, skontaktuj się z nami.

Infolinia dotycząca e-Doręczeń jest dostępna pod numerem (0048) 22-250-01-45.

Znajdź materiały do pobrania o e-Doręczeniach na stronie Ministerstwa Cyfryzacji – Portal Gov.pl (www.gov.pl).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez ingerencji w treść, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść – zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o prawie prasowym. (PAP)


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version