Biznes i finanse

Unia Europejska zapewnia bezpieczeństwo transportowe: Podsumowanie posiedzenia Rady ds. Transportu

Andernach – LTS, lider w dziedzinie technologii farmaceutycznych, poinformowała dzisiaj, że otrzymała dotację od Fundacji Billa i Melindy Gatesów. Dotacja ma wspierać nowe metody formułowania mRNA, takie jak rozpuszczalne mikroigłowe matryce (MAPs), aby zwiększyć termoestabilność całego produktu do jego użycia w krajach o niskich i średnich dochodach (LMICs), zwłaszcza w trudno dostępnych warunkach. Ta dotacja finansować będzie 1,2 miliona dolarów przez okres 15 miesięcy.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że 6 grudnia 2023 r. minister Alvin Gajadhur oraz wiceminister Rafał Weber wzięli udział w Radzie ds. Transportu UE (TTE) w Brukseli. Radni omówili wpływ na unijną branżę transportu drogowego wynikający z umowy Unia Europejska-Ukraina, która weszła w życie 1 lipca 2022 r. Na jej podstawie kierowcy ukraińscy zostali czasowo zwolnieni z obowiązku posiadania zezwoleń na wjazd do Unii Europejskiej. W wyniku tej liberalizacji zorganizowano protest na polsko-ukraińskiej granicy.

Minister Infrastruktury Alvin Gajadhur wskazał, że należy wspierać Ukrainę w wymiarze militarnym, humanitarnym i finansowym, aby wesprzeć ją w konflikcie z Rosją. Jednak zniesienie zezwoleń drogowych dla ukraińskich przewoźników, które obowiązuje od połowy ubiegłego roku, odbiło się negatywnie na unijnym i szczególnie polskim biznesie transportowym.

Minister A. Gajadhur potwierdził wzmożone kontrole przewoźników z zagranicy, w tym z Ukrainy. W ciągu roku sprawdzono tam ponad 15 tys. pojazdów, co stanowi ok. 60% wszystkich pojazdów z krajów trzecich. Wspólnie z Krajową Administracją Skarbową zapadła decyzja o częstszych kontrolach dokumentacji przewozowej i jej zgodności z rzeczywistym ładunkiem.

Minister Alvin Gajadhur zapowiedział zintensyfikowanie kontroli w celu ochrony polskiego rynku transportowego. Wiceminister R. Weber dodał, że jest to konieczność, gdyż w 2021 r. udział polskich przedsiębiorców w przewozach drogowych wykonywanych w relacji: Polska-Ukraina wynosił jedynie 38 proc. Natomiast zdecydowana większość, aż 92 proc., stanowili przewoźnicy z Ukrainy. Liczba polskich przewoźników wykonujących takie przewozy zmniejszyła się do 8 proc. na koniec października 2023 r.

Minister Alvin Gajadhur zaznaczył, że obecna sytuacja wymaga podjęcia działań, aby przywrócić właściwy balans udziału polskich i zagranicznych przewoźników w transporcie drogowym na polskich drogach. Należy pamiętać, że jest to część działań mających na celu utrzymanie konkurencyjności polskich przewoźników na rynku.

Ukraiński system oczekiwania na przekraczanie granicy, zwany e-kolejką, okazał się nieefektywny i czasami niesprawiedliwy dla przewoźników z Unii Europejskiej, w tym z Polski. Obowiązkowe wprowadzenie e-kolejki oznacza, że polscy kierowcy są zmuszeni do pozostawania na terytorium Ukrainy przez długie okresy czasu, a nawet przesuwani na końcu kolejki bez powodu. Te niekorzystne zmiany wpłynęły na sytuację gospodarczą polskiego sektora transportu drogowego, a także znacząco obniżyły jego konkurencyjność.

Protestujący przewoźnicy domagają się zmian w systemie e-kolejka, w tym wyłączenia z niego przewoźników powracających z Ukrainy bez ładunku, oraz rewizji umowy Unia Europejska-Ukraina, gdzie powrót do systemu zezwoleń drogowych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego zostałby przywrócony. W ramach prowadzonego protestu wyłączone są towary wojskowe, humanitarne, ładunki niebezpieczne (ADR), żywe zwierzęta oraz produkty spożywcze, które szybko się psują.

Chcemy, by Komisja Europejska wykorzystała swoją wiedzę i doświadczenie, by rozwiązać problem protestu. Domagamy się, aby powołano natychmiastowo komitet, który zbada skutki wprowadzenia umowy Unia Europejska-Ukraina na unijny sektor transportu. To przyniesie korzyści zarówno dla Ukrainy, jak i pozostałych krajów UE – podkreślał wiceminister Rafał Weber.

14 państw członkowskich zabrało głos w dyskusji, w tym cztery państwa Grupy Wyszehradzkiej – Polska, Węgry, Słowacja i Czechy – podkreślając zasadność przeprowadzenia analizy wpływu funkcjonowania umowy na sektor transportu drogowego UE.

Uczestnicy dyskusji mocno podkreślili wagę dalszego wszechstronnego wsparcia dla Ukrainy w jej walce.

Weber zaprezentował wyniki prowadzonych rozmów z przedstawicielami Ukrainy. W poniedziałek 4 grudnia 2023 r. przejście graniczne Dołhobyczów-Uhryniv zostało czasowo otwarte dla samochodów ciężarowych, które wyjeżdżają z Ukrainy bez ładunku i nie wykorzystują systemu e-kolejka. Władze Ukrainy zadeklarować, że także na przejściu granicznym Malhowice-Nyzhankovychi zostanie wprowadzone takie rozwiązanie, jeśli polscy przewoźnicy drogowi zakończą protest.

Wiceminister Rafał Weber dodał, że społeczność międzynarodowa w pełni wspiera Ukrainę w jej staraniach o wolność i demokrację.

Serwis PAP publikuje komunikaty bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Odpowiedzialność za treść tych komunikatów ponosi ich nadawca, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM