Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo CPK w Łodzi: Ruszyła budowa tunelu dalekobieżnego
Polityka i społeczeństwo

CPK w Łodzi: Ruszyła budowa tunelu dalekobieżnego

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało, że Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane dla swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego. Inwestycja ta, czyli ponad 4-kilometrowy tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, będzie kluczowym elementem „igreka”, czyli trasy, która połączy stolice trzech województw – Warszawę, Poznań i Wrocław. CPK przewiduje zakończenie budowy tunelu oraz uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK jednocześnie.

Od września tego roku firma Keller Polska realizuje prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), które stanowią pierwszą część budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi. To właśnie pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – znajduje się punkt startowy dla tejże inwestycji.

W dniu dzisiejszym spółka CPK podpisała umowę na drugi etap inwestycji, który będzie polegał na budowie dwóch komór, zmechanizowanej tarczy TBM, do drążenia tuneli startowego (na Retkini) i odbiorczego (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość wynosi blisko 147 milionów złotych. Trzecim etapem projektu będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.

Dziś mamy szansę naprawić błędy popełnione przez naszych poprzedników w 2011 roku, kiedy decyzja o wstrzymaniu przygotowań do budowy szybkiej linii łączącej Warszawę, Łódź i Sieradz z Wrocławiem i Poznaniem została podjęta. Inwestycje CPK zapewniają mieszkańcom możliwość skorzystania z „igreka” i tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Podpisanie umowy w tej sprawie jest dla miasta historycznym wydarzeniem. Dzięki temu projektowany system Kolei Dużych Prędkości może zostać zrealizowany.

Komora Retkinia, zaprojektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu, będzie służyć jako szyb startowy dla TBM, maszyny drążącej tunel. Komora ta będzie pełnić wszystkie funkcje, jakie można oczekiwać od obiektu technicznego, w tym miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Komora Fabryczna będzie pełnić funkcję szybu demontażowego dla tarczy TBM oraz komory rozjazdowej.

„CPK to nie tylko nowa, potrzebna Polsce sieć lotnisk, ale również zaawansowane prace budowlane przy ok. 450 km linii kolejowych. Dziś idziemy krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane, w tym na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi – najbardziej zaawansowanej pod względem przygotowań inwestycji kolejowej – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, a także przygotowanie komory startowej i odbiorczej, które zostaną zlokalizowane w Retkinii oraz Fabryce. Ponadto w zakres umowy wchodzi zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Prace budowlane zostaną zakończone w ciągu 10 miesięcy w Retkinii i 13 miesięcy w Fabryce.

Budowa komór startowych dla maszyn TBM stanowi wyzwanie dla naszej firmy, która zawsze stawia sobie za cel utrzymanie najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli wszystkich zleconych jej prac. Niedawno ukończyliśmy kolejne zadanie związane z projektem CPK – budowa obiektu inżynieryjnego M03 w którym usytuowane są 2 tory KDP. Realizacja tego przedsięwzięcia odbyła się w ramach przebudowy Stacji Warszawy Zachodnia – zauważa Maciej Olek, członek zarządu Budimeksu.

Tunel przygotowany został specjalnie dla pociągów dalekobieżnych, co oznacza, że KDP będą mogły zatrzymywać się na Łódź Fabryczną. Tym samym, wyjście tunelu zaprojektowano w okolicy osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Trasa wytyczona została w kierunku zachodnim, prowadząc dalej do Sieradza, a następnie łącząc się z trasami do Poznania i Wrocławia.

Inwestycja CPK w Łodzi jest częścią transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego Morze Północne – Bałtyk, wchodzącego w skład sieci bazowej TEN-T.

PAP SA publikuje komunikaty bez wprowadzania do ich treści żadnych zmian. Odpowiedzialność za ich treść ponosi ich nadawca, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version