Wiadomości Polska Biznes i finanse Leasing samochodów osobowych w 2024 roku. Czego się spodziewać?
Biznes i finanse

Leasing samochodów osobowych w 2024 roku. Czego się spodziewać?

Bloober Team, studio specjalizujące się w artystycznym horrorze psychologicznym, zadebiutuje na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w najbliższą środę, 10 stycznia 2024 roku. Spółka przenosi notowania z NewConnect, ale nie planuje emisji nowych akcji.

Według ekspertów PKO Leasing, zwiększona dostępność samochodów oraz większa akceptacja zewnętrznego finansowania przez dealerów przyczyniły się do wzrostu w leasingu samochodów osobowych w 2023 roku.

Największy dostawca leasingu w Polsce zakończył rok z wynikami znacznie przekraczającymi przewidywane plany i oczekuje kontynuacji dobrej koniunktury w kolejnych 12 miesiącach.

Wśród prognozowanych trendów na 2024 r. znajdują się m.in. dalszy stabilny wzrost w segmencie samochodów premium, przyspieszenie rozwoju elektromobilności oraz zwiększone zainteresowanie inwestycjami w firmowe floty ze strony klientów.

Branża leasingowa odnotowała bardzo udany rok, a udzielone finansowanie we wszystkich kategoriach szacuje się na ponad 100 mld zł. Z tego blisko połowa wartości przypada na leasing samochodów osobowych, co oznacza 30-procentowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku.

„Poprzedni rok pozwolił branży leasingowej odetchnąć po trudnych latach podażowych zawirowań w czasie pandemii i po wybuchu wojny w Ukrainie. Minione 12 miesięcy było dobre dla rynku leasingu w ogóle, a także dla dealerów, których stoki przestały świecić pustkami. Był to też bardzo owocny czas dla naszej firmy, co ze względu na skalę naszego działania także wiele mówi o kondycji sektora. Co ważne, w 2024 r. wchodzimy odważnie, mamy powody do optymizmu i będziemy stawiać na mądrą kontynuację tego, co skutecznie udało się zrealizować w zeszłym roku. Potencjał na dobre wyniki przynoszą przede wszystkim ożywienie inwestycyjne wśród klientów i prognozy wysokiej podaży aut” – mówi Maciej Matelski, dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

Poniżej cztery trendy, które zdaniem eksperta w największym stopniu wpłyną na rynek w 2024 r.

– Ruch w inwestycjach we floty pojazdów

W zeszłym roku klientów zaczęli inwestować w firmowe floty. Po bardzo ostrożnym 2022 r., spowodowanym niepewnością, rynek obserwował powrót do odłożonych planów wymiany i rozbudowy flot. Branża leasingowa spodziewa się, że ten trend nie tylko się utrzyma, ale wręcz przybierze na sile w 2024 r. I to pomimo spodziewanych wzrostów cen pojazdów. Źródłem inwestycyjnej mobilizacji klientów mają być m.in. odblokowane środki z KPO, które otworzą firmy na nowe projekty i w pewnym sensie wymuszą na nich rozbudowę lub wymianę floty. Ten trend otrzyma dodatkowe wsparcie w utrzymaniu inflacji na jednocyfrowym poziomie i obniżce stóp procentowych.

– Rozwój elektromobilności w Polsce

W Polsce rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi, jednak liczba zarejestrowanych pojazdów BEV wciąż pozostaje niska w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Wprowadzenie programu dopłat może być kluczowe dla stymulowania popytu na elektromobilność na polskim rynku leasingowym.

„Dlatego w 2024 r. branżę czeka prawdopodobnie rozmowa o kolejnej odsłonie programu >>Mój Elektryk<<, który stanowi duże wsparcie dla klientów, ale być może wymaga zmian. Nasze dwa główne postulaty to podniesienie limitu cenowego dofinansowywanych aut, który dziś sięga 225 tys. zł w przypadku aut osobowych, a także objęcie dopłatami samochodów używanych” – wskazuje Maciej Matelski z PKO Leasing.

Dealerzy samochodowi są obecnie w bardzo dobrej sytuacji, ponieważ na rynku nadal jest dużo aut, a podaż nie wydaje się spadać. Po wzroście sprzedaży nowych samochodów o ponad 10% w poprzednim roku, optymistycznie patrzą na przyszłość i spodziewają się wzrostu rynku o co najmniej 5% w 2024 r. Zwiększona podaż samochodów otwiera również nowe możliwości finansowania zewnętrznego dla dealerów, co jest korzystne dla firm leasingowych.

– Chiny spadają na surowce

Chiny, które jeszcze kilka lat temu pochłaniały 40 proc. światowej produkcji aluminium, miedzi, niklu i cynku, obecnie są na spadku. W ciągu 12 miesięcy, do lipca, spadek importu surowców mineralnych i metali spadł o 20,3 proc. r/r do 7,4 mln ton. To efekt rządowych działań zmierzających do zredukowania zanieczyszczenia powietrza i zahamowania nadmiernej produkcji w przemyśle ciężkim.

– Rosną ceny paliw

Po kilku tygodniach spadków ceny ropy naftowej zaczynają rosnąć. Wzrost cen ropy na światowych rynkach wynika z obaw o ograniczenia podaży oraz zwiększonego popytu na paliwa, głównie w Stanach Zjednoczonych. To oznacza, że kierowcy mogą wkrótce odczuć wzrost cen paliw na stacjach benzynowych.

„Wykorzystają ją ci leasingodawcy, którzy będą potrafili tak skomponować zasady finansowania samochodów, żeby były one opłacalny kosztowo dla dostawców i jednocześnie wspierały rotację aut. My mamy to już przećwiczone. Jesteśmy m.in. bardzo aktywni na odcinku serwisowym, co widać choćby po tym, że w zeszłym roku podnieśliśmy do 70% konwersję w kierowaniu napraw blacharsko-lakierniczych do naszych partnerów – to ważne, bo tym sposobem optymalizujemy ten obszar po stronie firm dealerskich” – zauważa Maciej Matelski z PKO Leasing.

Jako przykład współpracy z dealerami, ekspert wskazuje także model działania należącej do PKO Leasing platformy Automarket.pl. Dealerzy mogą na niej bez prowizji wystawić nowe i używane samochody, co otwiera ich na obszerną grupę klientów Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.

Inną propozycją współpracy z dealerami jest udostępnienie im bezprowizyjnej platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing. Dzięki temu dealerzy mogą łatwo wystawiać swoje samochody, przyciągając nowych klientów z Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.

– Wzrost sprzedaży samochodów luksusowych nadal trwa

Nie ma wątpliwości, że segment samochodów premium jest jednym z najbardziej atrakcyjnych dla dealerów. Według PZPM, samochody z segmentów D i E nadal cieszą się stałym popytem, stanowiąc nawet jedną czwartą całego rynku osobówek i rosnąc 2-krotnie szybciej niż popularne modele. PKO Leasing potwierdza te dane, zwiększając udziały w rynku finansowania samochodów premium z 10 do 16 proc. w minionym roku, głównie dzięki partnerstwu z Inchcape JLR Poland w zakresie finansowania marek takich jak Jaguar, Range Rover, Defender i Discovery.

„Powyższe trendy będą wyznaczały rytm działania branży, ale pamiętajmy, że one stanowią tylko część tego, co zajmuje rynek leasingowy w Polsce. W ramach uzupełnienia warto wspomnieć m.in. o digitalizacji, która w obszarze leasingu odbywa się być może po cichu, ale w ostatnich latach bardzo przyspieszyła. W PKO Leasing kładziemy dziś nacisk na cyfryzowanie narzędzi sprzedażowych, dzięki którym klienci zainteresowani zakupem i finansowaniem auta będą mogli od A do Z przeprocesować wniosek i sfinalizować transakcję u dealera. Jesteśmy w fazie testów u części naszych partnerów i w kolejnych miesiącach będziemy to rozwiązanie implementować u kolejnych dostawców. To duży krok w stronę uproszczenia i przyspieszenia procesu sprzedaży” – podsumowuje Maciej Matelski z PKO Leasing.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version