Wiadomości Polska Biznes i finanse Wzrost cen w warsztatach andndash; już 2 na 5 kierowców wykonuje tylko najbardziej konieczne naprawy, a 1 na 5 rozważa sprzedaż auta
Biznes i finanse

Wzrost cen w warsztatach andndash; już 2 na 5 kierowców wykonuje tylko najbardziej konieczne naprawy, a 1 na 5 rozważa sprzedaż auta

Według badania przeprowadzonego przez Automarket.pl, 90% właścicieli aut jest zadowolonych ze swojego warsztatu, a mimo podwyżek, 70% ocenia poziom cen serwisu i napraw samochodu jako przynajmniej akceptowalny. Podczas wyboru serwisu samochodowego, zaufanie do danego punktu jest równie istotne jak cena oferowanych usług, co potwierdza 80% użytkowników samochodów. Rosnące ceny usług serwisowych dotykają głównie właścicieli starszych samochodów, z których połowa deklaruje zainteresowanie wykupieniem dodatkowego pakietu serwisowego przy zmianie auta, aby uniknąć wysokich kosztów w przyszłości.

Wysoka inflacja w latach 2022 i 2023 spowodowała wzrost cen produktów i usług, w tym również w branży motoryzacyjnej. W odpowiedzi na wyższe koszty serwisu i części samochodowych, wielu polskich kierowców zdecydowało się zmienić sposób użytkowania swojego pojazdu. Według badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie platformy Automarket.pl*, niektórzy kierowcy postanowili ograniczyć naprawy swoich aut lub nawet je sprzedać.

Większość użytkowników samochodów zauważyła wzrost cen serwisu lub naprawy pojazdu, jednak nadal cieszą się z wysokiej jakości usług warsztatów i serwisów. Pomimo akceptowalnego kosztu usług, kierowcy zauważyli wzrost cen spowodowany wzrostem kosztów energii elektrycznej, cen części oraz kosztów prowadzenia działalności. Mimo zrozumienia przyczyn, wielu kierowców szuka alternatyw, aby obniżyć koszty utrzymania auta.

„Partnerskie sieci serwisowe informują nas, że w związku ze wzrostem cen serwisu i części samochodowych użytkownicy coraz częściej decydują się na zmianę sposobu napraw. Ma to potwierdzenie w wynikach przeprowadzonego dla nas badania, a najbardziej niepokojącym zjawiskiem jest deklarowane przez ponad 40 proc. użytkowników aut ograniczenie czynności serwisowych do minimum. Bardziej rozsądna wydaje się postawa kierowców, którzy w związku z podwyżkami zdecydowali się na poszukanie tańszych warsztatów lub ograniczenie korzystania z samochodu na rzecz innych środków transportu, co deklarowała około połowa kierowców” – mówi Tomasz Otto, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

Podwyżki cen napraw i serwisu skłaniają część kierowców do sprzedaży pojazdu. Według badań, 1 na 5 właścicieli samochodów podjęło lub rozważa taki krok.

Według 84 proc. użytkowników aut, cena usług i zaufanie do serwisu są kluczowymi czynnikami przy wyborze miejsca naprawy samochodu.

Podwyżki cen w warsztatach mają wpływ na sposób użytkowania pojazdów. Badania pokazują, że 84 proc. kierowców przykłada dużą wagę do cen usług serwisowych i zaufania do punktu naprawy. Na kolejnych miejscach znalazły się: czas i termin wykonywania usługi oraz lokalizacja, wskazane przez 76 proc. badanych.

„Z badania wynika, że polscy kierowcy są bardzo lojalni wobec warsztatów, które znają i odwiedzają od dawna. Ponad połowa z nich korzysta z jednego, zawsze tego samego serwisu samochodowego, a tylko mniej niż 1/5 świadomie oddaje auto do kilku różnych serwisów, w zależności od aktualnych potrzeb. Pozostali deklarują natomiast, że chętnie korzystaliby z usług wyłącznie jednego warsztatu, gdyby tylko oferował szybsze terminy napraw. Takiego problemu na pewno nie mają klienci platformy Automarket.pl, którzy zdecydowali się na leasing lub wynajem długoterminowy auta z dodatkowym pakietem serwisowym Comfort, dostępnym również dla samochodów używanych. Ze względu na podpisaną przez nas umowę z partnerską siecią serwisową, mogą każdorazowo liczyć na priorytetową obsługę, a co najważniejsze – bez zmartwień o koszty naprawy” – mówi Tomasz Otto.

Klienci, którzy zakupią samochód nowy lub używany na Automarket.pl, będą mieli możliwość skorzystania z pakietu Comfort, obejmującego serwis i naprawy samochodu, wymianę i przechowywanie ogumienia, a także pojazd zastępczy w razie potrzeby. Badanie przeprowadzone na zlecenie platformy wykazało, że 50% użytkowników starszych samochodów, mających powyżej 5 lat, rozważa wybór pakietu serwisowego przy zakupie kolejnego auta.

Aby zakupić sprawdzony samochód, istotne jest korzystanie z pewnych źródeł pozyskiwania aut, wyśrubowanych kryteriów dopuszczenia do sprzedaży i kontroli niezależnych ekspertów.

Zainteresowanie użytkowników starszych aut dodatkowym pakietem serwisowym wynika głównie z większej awaryjności tych pojazdów. Kierowcy, którzy naprawiali usterki w samochodach powyżej 5 lat, mieli o 26 punktów procentowych wyższy udział niż w przypadku maksymalnie 5-letnich pojazdów. Użytkownicy badania nie byli jednak klientami platformy.

„Aby zminimalizować liczbę potencjalnych usterek, na Automarket.pl oferujemy wyłącznie auta nowe lub kilkuletnie, których nie dotykają problemy związane ze zużyciem materiałów ze względu na wiek. Co więcej nasze samochody używane są dokładnie sprawdzone, co potwierdzamy raportem z inspekcji technicznej oraz zabezpieczeniem w postaci rocznej gwarancji bez istotnych wyłączeń” – dodaje Tomasz Otto.

Nasze samochody używane pochodzą z zasobów własnych Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego oraz prawie 70 partnerskich sieci dealerskich. Mają maksymalnie 7 lat, a ich przebieg nie przekracza 200 tys. km. Dostępne są w finansowaniu w postaci wynajmu długoterminowego lub leasingu, a także w transakcji gotówkowej lub autopożyczce.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version