Polityka i społeczeństwo

Fundusze Europejskie na studia bez barier. NCBR przyjmuje wnioski

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy 200 mln zł na uczynienie uczelni bardziej przyjaznymi dla studentów ze szczególnymi potrzebami. Konkurs „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” trwa do 22 lutego br. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Realizacja zasad równych szans i niedyskryminacji na uczelniach objawia się poprzez dostosowanie infrastruktury i procesu kształcenia do potrzeb wszystkich studentów, włącznie z osobami z niepełnosprawnościami. Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich, ponad 200 polskich uczelni podjęło działania na rzecz eliminacji barier w edukacji wyższej. Konkurs „Uczelnia dostępna” ma już pierwszego następcę.

Program „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” NCBR będzie kontynuowany, aby wspierać polskie uczelnie w podejmowaniu działań mających na celu zwiększenie dostępności dla studentów ze szczególnymi potrzebami.

„Budżet konkursu wynosił pierwotnie 150 mln zł. Zdecydowaliśmy się jednak go zwiększyć o 50 mln zł. Im szybciej nastąpi likwidacja barier w dostępie do studiów, tym lepiej, a wszyscy wiemy, że oprócz dobrych pomysłów, do zapewniania równych szans konieczne są pieniądze” – mówi dr Jacek Orzeł, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. „Chcemy uczelniom ułatwić ten proces. Oczekujemy, że w efekcie konkursu >>Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego<< studentki i studenci ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, będą mogli korzystać z coraz szerszych możliwości zdobycia dobrego wykształcenia, a później satysfakcjonującej pracy na miarę swoich talentów i umiejętności” – dodaje.

Dostępność powinna być standardem, aby wszyscy studenci mieli równe szanse. Niektóre polskie szkoły wyższe podejmują działania w celu usuwania przeszkód architektonicznych, organizacyjnych i mentalnych, które utrudniają korzystanie z edukacji osobom z niepełnosprawnościami. Inne instytucje również mogą do nich dołączyć.

Uczelnie oraz jednostki naukowe prowadzące szkoły doktorskie, np. instytuty Polskiej Akademii Nauk, mogą składać wnioski o dofinansowanie w konkursie NCBR. Warunkiem jest, aby nie realizowały projektów w trzech edycjach konkursu „Uczelnia dostępna” w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój, albo realizowały je wyłącznie w ścieżce MINI. Szkoły wyższe bardziej zaawansowane w dostępności będą mogły wziąć udział w odrębnym konkursie, który ruszy jeszcze w tym roku.

NCBR wprowadza dwie ścieżki: START i ROZWÓJ

W konkursie dotyczącym dostępności podmiotów szkolnictwa wyższego, projekty zgłaszane do NCBR będą realizowane w ramach jednej z dwóch ścieżek: START lub ROZWÓJ. Wybór między nimi zależy od oceny stanu dostępności dokonanej przez wnioskodawców.

NCBR podkreśla, że realizacja projektów ma na celu trwały wzrost dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi, takich jak osoby z niepełnosprawnościami, studiujący, pracownicy, współpracownicy i beneficjenci oferty uczelni.

Ścieżka „Start ku dostępności” (START) jest dla uczelni, które dopiero rozpoczynają swoją drogę w obszarze dostępności lub podjęły pierwsze działania, ale ich efekty są niewielkie. Realizacja projektu ma stworzyć stabilną bazę dla dalszego rozwoju, z której osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać już w trakcie trwania projektu.

Ścieżka „Rozwój w dostępności” (ROZWÓJ) jest dla uczelni, które już podjęły działania w obszarze podnoszenia dostępności i stworzyły bazę do dalszego rozwoju. W wyniku realizacji projektu uczelnie powinny stworzyć lub rozwinąć stabilną strukturę wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, która będzie gwarantować świadczenie usług w trakcie realizacji projektu, a także po jego zakończeniu.

„W przypadku obu ścieżek uczelnie nie będą pozostawione samym sobie. Mogą czerpać wiedzę i uczyć się dobrych praktyk od innych szkół wyższych i instytucji, które mają już doświadczenie w zakresie podnoszenia poziomu dostępności. Szczególnie polecamy im kontakt z podmiotami, które realizowały projekty w ramach konkursu >>Uczelnia dostępna<<” – mówi dyrektor Jacek Orzeł.

Osoba składająca wniosek zobowiązuje się do spełnienia wszystkich wymagań przewidzianych dla wybranej ścieżki, zgodnie z „Opisem ścieżek dla naboru >>Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego<<", stanowiącym załącznik do Regulaminu Wyboru Projektów.

Wymiar dostępności obejmuje różne obszary, takie jak architektoniczny, organizacyjny i komunikacyjny.

Konkurs „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” oferuje dofinansowanie w wysokości nawet 97% wartości projektu, a wartość dofinansowania może wynieść maksymalnie 2 mln zł lub 6 mln zł w zależności od wybranej ścieżki.

Uczelnie będą realizować projekty samodzielnie lub we współpracy z innymi uczelniami lub podmiotami prowadzącymi szkołę doktorską. Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego mogą być wykorzystane na usprawnienie struktury organizacyjnej, likwidację barier architektonicznych, poprawę dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, tworzenie procedur i zapewnienie niezbędnych technologii wspierających. Uczelnie zadbają również o podniesienie świadomości niepełnosprawności wśród kadry akademickiej i studentów oraz o świadczenie usług wspierających edukację.

W konkursie należy skupić się na kompleksowym planowaniu działań, które zapewnią maksymalną dostępność uczelni i szkół doktorskich, uwzględniając wszystkie ich aspekty funkcjonowania. Należy również zapewnić, aby dostępność danego podmiotu była utrzymywana nie tylko w trakcie projektu, ale również po jego zakończeniu.

Projekt może być zrealizowany w ciągu maksymalnie 30 miesięcy w przypadku ścieżki START lub 48 miesięcy, jeśli wpisuje się w ścieżkę ROZWÓJ.

NCBR planuje ogłosić nowy konkurs w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego pt. „Uczelnie coraz bardziej dostępne” jeszcze w tym kwartale, z myślą o szkołach wyższych, które są zaawansowane w obszarze dostępności.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naboru „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”, zajrzyj na stronę: NCBR. Polecamy także obejrzenie webinara z cyklu „NCBR online” dostępnego tutaj: NCBR online webinar.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM