Biznes i finanse

Wykorzystanie AI w e-commerce obniża koszt wysyłki o 20 proc

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, aż 79 proc. konsumentów dokonuje zakupów online. Co drugi z nich deklaruje, że zrobiłby to częściej, gdyby koszty i czas dostaw zostały zredukowane. W związku z tym przyszłość tej branży jest związana z nowoczesnymi technologiami, takimi jak AI czy big data, które obecnie mają duży wpływ na cenę i efektywność dostawy towarów do klienta – komentuje Daniel Nicolae, współzałożyciel Innoship, technologicznej platformy do zarządzania dostawami, będącej częścią grupy Alsendo.

Według badań Strategy&Polska do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wzrosnąć o ponad 94 mld zł, osiągając 187 mld zł. Wzrost ten wynika z łatwego dostępu do produktów z całego świata i usprawnionej sprzedaży międzynarodowej dzięki internetowi. Prognozuje się, że rynek e-commerce będzie rozwijał się w kierunku większej internacjonalizacji handlu oraz zwiększonej aktywności sprzedażowej sklepów poza granicami kraju.

„Jest to trend globalny, jednak w Polsce osiągnie on wyjątkową dynamikę, przede wszystkim z racji posiadania przez nią dużego rynku wewnętrznego, a także szczególnego położenia kraju na mapie kontynentu: na skrzyżowaniu nie tylko europejskich, ale też światowych szlaków handlowych i komunikacyjnych. Podobne czynniki warunkują błyskawiczny rozwój e-commerce także w Rumunii, w której powstała nasza marka” – tłumaczy Daniel Nicolae z Innoship, firmy technologicznej oferującej tysiącom sklepów internetowych narzędzia do optymalnego dostarczania produktów do klientów. 

Specjaliści zauważają, że coraz więcej ludzi wybiera swoje zakupy online, biorąc pod uwagę różnorodność opcji dostawy (kurier, paczkomat, punkt odbioru). Dlatego sklepy internetowe muszą oferować klientom szeroki wybór dostawców, zamiast ograniczać się do jednego lub kilku. Nowoczesne technologie pozwalają na automatyczną alokację wysyłek do przewoźników na podstawie preferencji klienta, co może obniżyć koszty wysyłki nawet o 20 proc.

W związku z tym, coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy online, biorąc pod uwagę różnorodność opcji dostawy (kurier, paczkomat, punkt odbioru). Dlatego sklepy internetowe muszą oferować klientom szeroki wybór dostawców, zamiast ograniczać się do jednego lub kilku. Nowoczesne technologie pozwalają na automatyczną alokację wysyłek do przewoźników na podstawie preferencji klienta, co może obniżyć koszty wysyłki nawet o 20 proc.

System ten dostarcza cennych informacji, które umożliwiają optymalizację wydatków poprzez analizę big data. Dzięki niemu możliwa jest szczegółowa analiza każdej faktury w celu wyeliminowania zbędnych kosztów w przyszłości. Dodatkowym atutem jest ciągła analiza wydajności dostawców, co przekłada się na poprawę efektywności i terminowości dostarczania produktów zakupionych online.

„Wszystkie podmioty tworzące rynek e-commerce muszą w swoich działaniach zwracać uwagę na wciąż zmieniające się przyzwyczajenia i oczekiwania konsumentów. Obecnie zauważamy, że pragną oni zatarcia się granicy pomiędzy zakupami online a wizytą w sklepie stacjonarnym. Dotyczy to również czasu, w jakim opłacony produkt trafi do ich rąk” – wyjaśnia Viorela Lucescu, kierowniczka działu marketingu w Innoship.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce może skutecznie zmniejszyć liczbę nieefektywnych dostaw i zwrotów, jednocześnie umożliwiając gromadzenie danych do analizy trendów rynkowych.

Dzięki sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce możliwe jest skuteczne redukowanie liczby nieefektywnych dostaw i zwrotów, a także gromadzenie danych potrzebnych do analizy trendów rynkowych.

Sklepy internetowe borykają się z wyzwaniem efektywnego zarządzania zapasami, co ma kluczowe znaczenie dla optymalnego wykorzystania powierzchni magazynowej. Nadmiar to marnotrawstwo, a braki mogą opóźnić dostawę lub spowodować brak towaru. Dzięki oprogramowaniu opartemu na sztucznej inteligencji możliwe jest skuteczne zarządzanie zapasami, uwzględniając czas dostaw, zapotrzebowanie klientów i historię sprzedaży. Dzięki AI koszty w tym obszarze mogą być nawet o 15 proc. niższe.

„Na efektywność dostaw ma wpływ cały szereg czynników: od tych prozaicznych jak pogoda, po wielkoskalowe, np. inflacja, zmiany na rynku, sytuacja polityczna w danym regionie. Już teraz sztuczna inteligencja jest w stanie gromadzić te wszystkie, pozornie niezwiązane ze sobą informacje, tworząc z nich kompleksowe prognozy pozwalające producentom i sklepom na realizację racjonalnej, świadomej strategii” – podkreśla Daniel Nicolae. 

Obecnie około 300 czołowych sprzedawców detalicznych (takich jak Deichmann, Leroy Merlin, Dr.Max) korzysta z usług Innoship, będącego częścią międzynarodowej grupy Alsendo. Cała grupa obsługuje ponad 300 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw. W 2023 roku przychody Innoship wzrosły o 70%, liczba nowych klientów o 65%, a całkowita liczba obsłużonych przesyłek w grupie przekroczyła 5 milionów miesięcznie.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM