Wiadomości Polska Ludzie i kultura Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70
Ludzie i kultura

Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70

WYSTAWA: 16.03-18.08.2024, Muzeum Rzeźby Współczesnej

Kuratorzy: Jan Stanisław Wojciechowski, Waldemar Baraniewski, Tamara Książek

Koordynator: Jarosław Pajek

Wystawa „Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70.” przywołuje ważny moment w powojennej historii polskiej rzeźby, kiedy pod wpływem praktyk artystycznych, występujących w tym czasie na świecie, przeszła ona spektakularną przemianę. Tytuł ekspozycji nawiązuje do pracy Wandy Czełkowskiej „Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu”, zaprojektowanej przez rzeźbiarkę na początku lat 70., zrealizowanej w Centrum Rzeźby Polskiej i zaprezentowanej po raz pierwszy właśnie w tym miejscu na wystawie w roku 1995.

W latach 70. pojawiły się nowe nurty w sztuce, takie jak minimal art, object art, conceptual art, environment art, land art i body art/performance. Również w Polsce rzeźba reaguje na te zmiany, porzucając historyczne formy i przekształcając się w zupełnie nową jakość.

Wystawa ma na celu ukazanie dorobku polskich rzeźbiarek i rzeźbiarzy w światowym obiegu kultury oraz przygotowanie materiału do nowych dyskusji i interpretacji ich dokonań, biorąc pod uwagę, że wiele prac dopiero zaczyna zdobywać uznanie w historii sztuki.

Na wystawie można zobaczyć prace ponad 30 artystów, m.in. Jana Berdyszaka, Jerzego Beresia, Karola Broniatowskiego, Krystiana Burdy, Elżbiety Cieślar, Emila Cieślara, Wandy Czełkowskiej, Andrzeja Dłużniewskiego, Barbary Falender, Pawła Freislera, Wiktora Gutta, Oskara Hansena, Władysława Hasiora, Anny Jarnuszkiewicz, Jerzego Jarnuszkiewicza, Krystyna Jarnuszkiewicza, Grzegorza Kowalskiego, Jana Kucza, Zofii Kulik, KwieKulik (Zofii Kulik i Przemysława Kwieka), Przemysława Kwieka, Zbigniewa Makarewicza, Marii Pinińskiej-Bereś, Waldemara Raniszewskiego, Adolfa Ryszki, Macieja Szańkowskiego, Aliny Szapocznikow, Olgierda Truszyńskiego, Jana Stanisława Wojciechowskiego i Barbary Zbrożyny. Niektóre z nich są prezentowane po raz pierwszy od ich powstania. Prace zostały podzielone na grupy problemowe, które sugerują widzom kierunek myślenia, ale nie narzucają interpretacji.

16 marca 2024 (sobota), o godz. 14:00, odbędzie się wernisaż w Muzeum Rzeźby Współczesnej, z możliwością oprowadzania kuratorskiego o godz. 15:30.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wystawa odbywa się pod honorowym patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Całość została sfinansowana dzięki hojności Grupy PGE, mecenasowi Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pełni rolę narodowej instytucji kultury, będąc jednocześnie jedynym ośrodkiem rzeźbiarskim w Polsce. Misją CRP jest tworzenie warunków uprawiania twórczości i badań nad sztuką, upowszechnianie sztuki współczesnej ze szczególnym naciskiem na twórczość rzeźbiarską, prowadzenie międzynarodowej wymiany artystycznej, edukacja artystyczna i kulturalna, a także ochrona i opieka nad zabytkowym zespołem pałacowo-parkowym oraz popularyzacja dziedzictwa historycznego i tradycji artystycznych Orońska.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version