Wiadomości Polska Biznes i finanse Grupa Interzero: we wdrażaniu systemu kaucyjnego w Polsce brakuje koordynatora
Biznes i finanse

Grupa Interzero: we wdrażaniu systemu kaucyjnego w Polsce brakuje koordynatora

Paweł Sosnowski, pełnomocnik zarządu ds. regulacji środowiskowych Grupy Interzero, uważa, że zmiany w systemie kaucji zwrotnych idą w dobrym kierunku, ale brakuje instytucji, która koordynowałaby ten proces. Jego zdaniem system kaucyjny wejdzie w życie w przyszłym roku, chociaż nie nastąpi to w pełni 1 stycznia, jak zakłada Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Podczas debaty zorganizowanej przez redakcję PAP Biznes, uczestnicy poruszyli kwestię konieczności wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce, zgodnie podkreślając jego pozytywny wpływ na redukcję odpadów i kształtowanie ekologicznych nawyków wśród konsumentów, zgodnie z praktykami obecnymi w innych krajach UE.

W trakcie debaty Paweł Sosnowski, pełnomocnik zarządu Grupy Interzero ds. regulacji środowiskowych, zasugerował konieczność dokonania dodatkowych korekt w proponowanych zmianach przepisów przez MKiŚ, aby sprostać oczekiwaniom przedsiębiorców.

„W zmianach tych zabrakło mi koordynatora, takiej instytucji parasolowej, która zsynchronizowałaby działania systemów kaucyjnych prowadzonych przez podmioty reprezentujące. Na przykład w Niemczech jest kilku operatorów i istnieje specjalna organizacja, powołana przez przedsiębiorców, która zajmuje się przepływem zarówno odpadów, jak i kaucji między uczestnikami systemu. Uważam, że w sytuacji, kiedy podmiotów reprezentujących tworzących systemy kaucyjne będzie więcej niż jeden, to taki podmiot koordynujący byłby przydatny” – wskazuje Paweł Sosnowski z Interzero.

Interzero Group, including Interzero Packaging Recovery Organization S.A., was established in 2006 to fulfill the obligations of Polish clients under the law on the responsibilities of businesses in managing certain waste and on product and deposit fees.

Zgodnie z nowymi przepisami, system kaucyjny dla opakowań ma wejść w życie w Polsce od 1 stycznia 2025 roku. Sklepy o powierzchni powyżej 200 m2 będą zobowiązane do zbierania pustych opakowań, natomiast mniejsze placówki będą miały możliwość dobrowolnego włączenia się do tego systemu.

System będzie obejmował butelki po napojach z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku o pojemności do 3 litrów, szklane butelki po napojach wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra oraz puszki metalowe o pojemności do 1 litra.

Według Sosnowskiego, usprawnienie odbioru odpadów ze sklepów można osiągnąć poprzez zmniejszenie wymogów administracyjnych związanych z transportem odpadów opakowaniowych. Zaproponował on uznawanie tego transportu za nieprofesjonalną działalność, co pozwoliłoby uniknąć obostrzeń dotyczących przewozu odpadów. Taka zmiana miałaby również pozytywny wpływ na ślad węglowy oraz optymalizację kosztów, ponieważ odpady można byłoby przewozić tymi samymi pojazdami, którymi dostarczane są produkty do sklepów.

„Już dziś niektórzy sygnalizują, że są gotowi utworzyć ten system. Bezpośrednio zainteresowani pracują nad tym od pewnego czasu. Uruchomienie systemu zapewne nie nastąpi w dniu 1 stycznia 2025 roku, ale w kolejnych miesiącach” – ocenia Paweł Sosnowski.

Ekspert twierdzi, że uruchomienie systemu kaucyjnego w 2025 roku jest możliwe.

Jednakże podkreślił, że nawet w przypadku idealnie działających systemów kaucyjnych, niewielu będzie chciało do nich przystąpić, jeśli uiszczenie opłaty za produkt będzie traktowane jako alternatywny sposób realizacji obowiązku zbierania.

„Dlatego w pierwszym roku w wysokości opłaty produktowej trzeba uwzględniać to, że systemy kaucyjne będą dopiero uruchamiane i mogą jeszcze nie być w pełni skuteczne w uzyskiwaniu poziomów zbierania, ale zarazem opłata nie powinna zachęcać do traktowania jej jako alternatywy do przystąpienia do systemu kaucyjnego. W kolejnych latach musi już natomiast skłaniać do przystąpienia do jednego z nich” – podsumowuje ekspert.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version