Według badania przeprowadzonego przez Kantar Polska, aż 60% Polaków planuje zwiększyć zakupy polskich owoców i warzyw. Najpopularniejszymi owocami są jabłka, truskawki, czereśnie, maliny, śliwki, gruszki i borówki, natomiast wśród warzyw wyróżniają się pomidory, ogórki, ziemniaki, marchew, cebula, kapusta i papryka.
Protesty rolników zwróciły uwagę na jakość żywności, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania polską żywnością, w tym warzywami i owocami, które powinny stanowić połowę naszej diety. To pozytywna informacja na początek sezonu. Eksperci komentujący wyniki badań zauważają potencjał zainteresowania lokalną i sezonową żywnością.
„Deklaracje na poziomie 60% to informacja niezwykle pocieszająca. Pokazuje, że za każdym wydarzeniem, które budzi świadomość Polaków, idą przyszłe lepsze wybory żywieniowe. Jeśli Polacy słysząc o tym, że może być zagrożona produkcja polskiej żywności, stawiają na to, by wspierać polskich rolników poprzez kupowanie polskich owoców i warzyw – pomagają podwójnie – producentom i sobie. Każda porcja warzyw i owoców więcej, w ciągu dnia, to mniejsze ryzyko chorób i lepsze samopoczucie” – przekonuje prof. Ewa Stachowska, kierownik Katedry Żywienia Człowieka i Metabolomiki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie.
„Rolnicy zafundowali nam narodową refleksję, częściej rozmawiamy o tym, co jemy. Obecnie konsumenci większą wagę przykładają do jakości oraz pochodzenia kupowanych produktów. Przez to poszukają tego, co polskie, lokalne czy sezonowe. Produkty importowane są wręcz na cenzurowanym. To wszystko doprowadziło do realizacji badań. Zapytaliśmy Polaków, czy myśląc o tych aspektach i własnych preferencjach, zamierzają w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?” – mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
„Ponad połowa Polek i Polaków (60%) jest zmotywowana do tego, by sięgać częściej niż dotychczas po poszczególne gatunki rodzimych owoców i warzyw. Nadchodząca wiosna, coraz popularniejsza moda na zdrowy styl życia i wybieranie tego, co lokalne oraz protesty rolników – to tylko niektóre z czynników, które mogą wpływać na zwiększenie popularności polskich warzyw i owoców” – komentują eksperci Kantar Polska.
W pełni doceniamy wysiłek i pracę polskich rolników, sadowników i plantatorów
Według badania CBOS aż 81 proc. Polaków popiera ostatnie protesty rolników, a połowa z nich deklaruje zdecydowane poparcie
Jesteśmy zdecydowani na zakup polskich, lokalnych i sezonowych produktów
Najpopularniejsze wśród konsumentów polskie owoce to jabłka (25%), truskawki (22%), czereśnie (17%), maliny (15%), śliwki (13%) i gruszki (12%). Na nadchodzący sezon czekają borówka wysoka (7%), jagoda kamczacka (5%), agrest (5%), porzeczki (4%) i polskie minikiwi (3%).
Obraz przedstawia logo Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Najczęściej wybieranymi warzywami są polskie pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchew (17%), cebula (14%), kapusta (12%), papryka (12%), pieczarki (10%) i cukinia (6%).
Coraz więcej Polaków sięga po owoce i warzywa, choć wciąż w niewystarczających ilościach. Ekspertka ds. żywienia, dr Beata Sińska, podkreśliła potrzebę edukacji i zmiany postaw podczas webinarium na temat promocji zdrowego żywienia.
Dr Beata Sińska, p.o. kierownika Zakładu Żywienia Człowieka na Wydziale Nauk o Zdrowiu WUM, zauważyła wzrost spożycia owoców i warzyw wśród Polaków, ale zaznaczyła, że wciąż jest to za mało. Podczas webinarium „Gramy do jednej skrzynki. Jak kształtować nawyki żywieniowe i zwiększać konsumpcję owoców i warzyw?” apelowała o konieczność zmiany nawyków żywieniowych i większą edukację w tym zakresie.
„Badania, które wskazują na rosnącą świadomość konsumentów i zainteresowanie polskimi owocami i warzywami, są niezwykle optymistycznym sygnałem dla rodzimej produkcji rolniczej. Dzięki polskiej hodowli na rynku dostępnych jest coraz więcej nowych odmian owoców i warzyw. Szczególnie zachęcające są wysokie deklaracje dotyczące owoców jagodowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. To jest czas na polskie superowoce!” – mówi dr Agnieszka Orzeł, hodowca z Niwa Hodowla Roślin Jagodowych w Brzeznej.
„Warzywa i owoce, które przemierzają do nas setki tysiące kilometrów nie są – fizycznie nie mogą być -produktem porównywalnie wartościowym odżywczo. Truskawka, która jedzie z Maroka była zbierana jako niedojrzała, mówi się >>na blado<>wokół komina<<, u lokalnych, bliskich rolników i sadowników. Całym sercem wspieramy protest polskich rolników. Niech rośnie świadomość obostrzeń nakładanych na polskich producentów. Świadomy konsument wybierze lokalne – podpowiadają Weronika i Karol Maciejczyk, producenci truskawek i pionierzy samozbiorów, Truskawki od Karola.
Warto wspierać lokalnych producentów i kupować owoce oraz warzywa bezpośrednio od nich.
W czasie pandemii zauważono wzrost konsumpcji owoców i warzyw w Polsce. Polacy coraz bardziej doceniają te produkty jako ważny element zdrowej diety i wsparcia odporności organizmu. Coraz większą rolę odgrywa również smak tych produktów w wyborze konsumentów.
W czasie pandemii, zwiększyliśmy naszą aktywność w kuchni, co zmieniło nasze podejście do przygotowywania warzyw i owoców. Okazało się, że nie są one tak trudne ani czasochłonne w przygotowaniu, jak nam się wcześniej wydawało. To znaczący przełom dla konsumentów. Najnowsze badania wykazują, że te zmiany i protesty rolników zachęcają aż 60 proc. Polaków do zwiększonych zakupów.
Nadchodzi sezon, w którym coraz bardziej zwracamy uwagę na to, co jemy i skąd pochodzi. Doceniamy lokalne produkty od zaufanych producentów. To może być dobra pora dla sprzedaży detalicznej, kooperatyw i ogrodów społecznościowych. Pierwsze badania przeprowadzimy na truskawkach i pomidorach, ulubionych owocach i warzywach Polaków. Sezon na polskie pomidory już się rozpoczął, a pierwsze szklarniowe truskawki będą dostępne już w drugiej połowie kwietnia.
Badanie CBOS „Aktualności” przeprowadzono za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 4-7 marca 2024 roku na grupie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska zostało przeprowadzone poprzez wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI) w dniach 15-20 marca 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
Projekt „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja” został sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Więcej informacji na temat wyników badań konsumpcji znajdziesz na stronach CoreTeam.pl oraz WczorajNaTalerzu.pl.
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl