Regularne spędzanie czasu z najbliższymi ma pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, rozwój intelektualny i budowanie trwałych więzi społecznych. Specjaliści zalecają, aby każdego dnia poświęcić 2-3 godziny na kontakty z bliskimi, co przynosi wyższe poczucie zadowolenia z życia. To nawet mniej niż czas, jaki poświęcamy na korzystanie z telefonu. Czas spędzony offline pozwala skupić się na autentycznych interakcjach, których nie da się osiągnąć online.
Ministerstwo Infrastruktury ogłasza, że od 13 maja 2024 r. organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego będą uprawnieni do składania wniosków o środki finansowe z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych. W ramach tego programu dostępne będzie ponad 1,4 mld zł wsparcia.
W ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” przewiduje się możliwość wsparcia zakupu różnych rodzajów taboru autobusowego, takich jak zeroemisyjny (elektryczny, wodorowy) lub niskoemisyjny (CNG, LPG, LNG), wraz z infrastrukturą ładowania/tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.
W wielu obszarach podróżowanie własnym samochodem staje się koniecznością, a nie wyborem. Widzimy, że wiele rodzin spoza miast jest często zależnych od jednego pojazdu, co ogranicza ich mobilność i możliwości rozwoju, zwłaszcza dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Naszym celem jest zmniejszenie różnic między standardem podróży miejskiej a podmiejskiej. Ministerstwo Infrastruktury podejmuje i będzie podejmować działania mające na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i rozwijaniu regularnej komunikacji zbiorowej – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz.
Realizacja celów KPO 14 marca 2024 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki I naboru na dofinansowanie zakupu 207 niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów dla 26 jednostek samorządu terytorialnego i ich związków. Aby zrealizować kamień milowy zapisany w Krajowym Planie Odbudowy, tj. zakup 579 pojazdów, konieczne będzie ogłoszenie II naboru i kontynuowanie wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego. W ramach II naboru do dyspozycji operatorów i samorządowych organizatorów publicznego transportu zbiorowego będzie dostępnych 1 403,5 mln zł na pozyskanie 372 autobusów, w tym maksymalnie 187 pojazdów niskoemisyjnych. Każdy wnioskodawca będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie zakupu nie więcej niż 15 takich pojazdów. Zakupione w ramach naboru nowoczesne i ekologiczne pojazdy wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania będą wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych, a także na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.
W II naborze wsparcia, oprócz dotychczasowych beneficjentów, tabor nowoczesnego transportu publicznego będzie mógł pozyskać także organizatorów publicznego transportu zbiorowego na szczeblu wojewódzkim oraz operatorów publicznego transportu zbiorowego. Wnioski można składać od 13 maja do 14 czerwca 2024 r., a szczegółowe wymogi uzyskania wsparcia są już dostępne na stronach CUPT. Kolejność składania wniosków nie wpłynie na wyniki oceny, dlatego zaleca się wcześniejsze przygotowanie dokumentacji konkursowej.
Aby otrzymać dofinansowanie, beneficjent musi przedstawić opis istniejącej sytuacji transportowej w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Ważne jest także wsparcie integracji transportowej, zwłaszcza połączenia z transportem kolejowym lub miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu oraz korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Więcej szczegółowych informacji o konkursie oraz pełną dokumentację konkursową można znaleźć na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod adresem: https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/krajowy-plan-odbudowy/nabor-konkursowy-wnioskow-na-inwestycje-w-zakresie-pozamiejskiego-transportu-zbiorowego/
Prosimy zwrócić uwagę, że komunikaty publikowane w serwisie PAP są przenoszone bez wprowadzania zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść zgodnie z ustawą prawo prasowe, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2. (PAP)
Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl