Wiadomości Polska Biznes i finanse TransAFIRmacja: w dwa lata powinniśmy zwiększyć moc infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych o prawie połowę
Biznes i finanse

TransAFIRmacja: w dwa lata powinniśmy zwiększyć moc infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych o prawie połowę

5 maja odbędzie się 3. edycja Korzeniowski Warsaw Race Walking Cup, prestiżowych zawodów w chodzie sportowym, które stanowią zwieńczenie tegorocznej majówki. Gwiazdy światowego chodu sportowego zmierzą się podczas tego wydarzenia, które WeNet wspiera jako partner. Spółka WebWave, należąca do Grupy WeNet, jest partnerem technologicznym i zaprojektowała stronę walkingkorzeniowski.com, umożliwiającą rejestrację zawodników i zawodniczek z całego świata za pomocą swojego kreatora www.

Najbliższe lata będą dla Polski ogromnym wyzwaniem infrastrukturalnym. Do końca 2025 r. liczba punktów ładowania musi zwiększyć się o 49%, a w kolejnych 5 latach o 559%. Konieczne będzie także wybudowanie co najmniej 200 stref ładowania dla ciężarówek elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T.

15 kwietnia br. w warszawskiej elektrowni Powiśle odbędzie się spotkanie polskiej branży nowej mobilności, której celem będzie omówienie wyzwań związanych z AFIR we współpracy z PSPA. Nowe prawo ma potencjał znacząco zmienić rynek infrastruktury ładowania w Polsce, jednak tempo jej rozbudowy zależeć będzie od decyzji podjętych w najbliższych miesiącach – podkreśla PSPA.

Od najbliższej soboty (13.04) wchodzą w życie przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Jest to przełomowy moment dla branży e-mobility w Unii Europejskiej, ponieważ rozporządzenie ma kluczowe znaczenie dla rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w UE.

Zgodnie z AFIR, każde państwo członkowskie będzie musiało dostosować łączną moc stacji ładowania do liczby zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym (1,3 kW dla BEV i 0,8 kW dla PHEV). Dla Polski oznacza to duże wyzwanie, ponieważ w związku z prognozami rozwoju floty pojazdów elektrycznych, moc infrastruktury musi wzrosnąć o niemal 50%, z ponad 230 MW do ponad 342 MW do końca 2025 r. Do 2030 r. powinno to wynosić 1515 MW, czyli o 559% więcej niż obecnie.

„AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA. – Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków, w tym m.in. zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach” – dodaje.

Transport ciężki – wyzwania i działania

Aby sprostać wyzwaniom transportu ciężkiego, konieczne jest podjęcie działań, takich jak rozbudowa stacji dla transportu lekkiego oraz budowa stref ładowania dla pojazdów ciężarowych. Do końca 2027 r. planowane jest uruchomienie stref ładowania o mocy co najmniej 2800 kW dla pojazdów eHDV wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T.

Działania na rzecz zrównoważonego transportu

Rozwój transportu ciężkiego wymaga podejmowania działań na rzecz zrównoważonego transportu, w tym rozbudowy stacji dla pojazdów lekkich i budowy stref ładowania dla pojazdów ciężarowych. Przewiduje się, że do końca 2027 r. strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW dla eHDV będą dostępne wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T.

„Obecnie w Polsce ogólnodostępne punkty przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w zaledwie jednej lokalizacji. Tymczasem już do 2030 r. wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T będzie musiało powstać co najmniej 206 stref ładowania dla eHDV. W konsekwencji AFIR to nie tylko potencjalny impuls przyspieszający rozwój infrastruktury, ale również bardzo poważne wyzwanie” – podkreśla Piotr Ziółkowski, New Mobility Expert PSPA.

Spotkanie wszystkich interesariuszy

15 kwietnia w Warszawie odbędzie się spotkanie warsztatowe zorganizowane przez PSPA, mające na celu omówienie i zaplanowanie działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy kluczowymi interesariuszami w obliczu wyzwań stojących przed Polską i innymi państwami członkowskimi.

„Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Wydarzenie będzie miało udział m.in. przedstawicieli Komisji Europejskiej (DG Move), Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urzędu Dozoru Technicznego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaproszeni zostali również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, OSD, operatorów i producentów stacji ładowania, wiodących OEM, kancelarii prawnych oraz mediów.

Wśród uczestników wydarzenia znajdą się przedstawiciele Komisji Europejskiej (DG Move), Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urzędu Dozoru Technicznego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Organizatorzy zaprosili również przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, OSD, operatorów i producentów stacji ładowania, wiodących OEM, kancelarii prawnych oraz mediów.

Osoby z mediów zainteresowane udziałem w wydarzeniu prosimy o kontakt mailowy (maciej.gis@pspa.com.pl) lub telefoniczny (+48 606-740-357).

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) jest wiodącą organizacją branżową w Polsce, która działa na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu. Zrzesza ona ponad 250 przedsiębiorstw związanych z elektromobilnością i jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji w Europie zajmującej się rozwojem tego rynku.

Działalność PSPA koncentruje się na kształtowaniu rynku paliw alternatywnych i elektromobilności, a także na promowaniu rozwoju i innowacji w tym sektorze. Organizacja stanowi silny głos branży w Polsce i współpracuje z partnerami z całego łańcucha wartości, aby przyspieszyć transformację transportu na bardziej ekologiczną i zrównoważoną.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version