Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Kolejny krok ku dostępności (komunikat)

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłasza, że dzisiaj Sejm przyjął Polski Akt o Dostępności, który ma na celu zapewnienie spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa przenosi do polskiego prawa dyrektywę o dostępności niektórych produktów i usług, znaną jako Europejski Akt o Dostępności (EAA), przygotowaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Dzięki nowym przepisom, osoby ze szczególnymi potrzebami będą miały łatwiejszy dostęp do popularnych produktów i usług, takich jak komputery, telefony, tablety, e-książki, e-handel oraz usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.

Nowa ustawa będzie kolejnym ważnym aktem prawnym na rzecz zapewnienia dostępności. Dotąd obowiązki dotyczące zapewnienia dostępności miały głównie podmioty administracji publicznej zgodnie z ustawami z 2019 roku. Jednak nowa ustawa nada prawny wymiar dostępności również w sferze biznesowej, sprawiając że stanie się ona standardem również w podmiotach gospodarczych, zarówno publicznych, jak i prywatnych, oraz oferowanych przez nie produktach i usługach.

Nowa ustawa będzie wprowadzeniem praw podstawowych ustanowionych w ważnych aktach polskich i międzynarodowych, wspierając jednocześnie wdrażanie Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych przez Polskę. Ponadto, będzie zgodna z zasadą niedyskryminacji i postanowieniami Karty Praw Podstawowych UE.

Ustawa ma na celu likwidację społecznego wykluczenia związanego z ograniczonym dostępem do podstawowych produktów i usług, które dotyka głównie osoby niepełnosprawne, starsze oraz inne osoby borykające się z różnymi trudnościami w codziennym życiu, takimi jak choroby czy tymczasowa utrata sprawności.

Wdrożenie EAA we wszystkich państwach członkowskich UE zapewni jednolity i nowoczesny zestaw wymagań dotyczących dostępności produktów i usług, co umożliwi przedsiębiorstwom równoprawne konkurowanie na wspólnym rynku, a konsumentom dostęp do różnorodnej oferty produktów i usług.

Dostępność, od strony technicznej, oznacza zapewnienie cech otoczenia, organizacji, projektów i technologii umożliwiających jak największej liczbie osób korzystanie z produktów, usług i przestrzeni. Jednakże, dostępność to nie tylko kwestia projektowania. Gdy mówimy o dostępności, priorytetowo myślimy o równości i prawach osób ze szczególnymi potrzebami. Patrzymy na dostępność jako nieodzowny element nowoczesnego społeczeństwa – społeczeństwa otwartego, wrażliwego, troszczącego się o wszystkich swoich członków – podkreśla sekretarz stanu Jan Szyszko. – Dostępność jest dla wszystkich. Możliwość swobodnego, samodzielnego i niezależnego korzystania z miejsc, przestrzeni, dóbr i usług zapewni nam Polski akt o dostępności – dodaje.

Nasze nowe rozwiązania mają na celu poprawę dostępności produktów i usług, które są niezbędne dla swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie. Chcemy, aby wszyscy, niezależnie od swoich potrzeb, mieli łatwy dostęp do niezbędnych produktów i usług.

Ustawa jest kierowana nie tylko do osób z niepełnosprawnościami, ale do wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w codziennym życiu. Nasze rozwiązania mają na celu zapewnienie jak największej niezależności i komfortu dla wszystkich użytkowników.

Wiceminister Monika Sikora podkreśla, że dostępność jest fundamentalnym prawem każdego człowieka, niezależnie od jego umiejętności czy sprawności. Ustawa jest ważnym krokiem w zapewnieniu równego i pełnego uczestnictwa w społeczeństwie.

Obowiązki dostępności opierają się na koncepcji uniwersalnego projektowania, co oznacza, że nie ma konkretnych technicznych standardów określonych w ustawie. W dynamicznym świecie technologii i z różnorodnym podejściem do projektowania, tworzenie technicznych wymagań dostępności byłoby nieracjonalne. Szczegółowe standardy można znaleźć w dobrowolnych normach europejskich przygotowywanych dla EAA.

Firmy będą zobowiązane do zapewnienia dostępności swoich stron internetowych i aplikacji mobilnych, dołączania instrukcji i umów, oraz komunikacji z klientami poprzez różne kanały, tak aby nie dyskryminować żadnej grupy ze względu na ich indywidualne potrzeby lub niepełnosprawność.

Jednym z istotnych elementów będzie uwzględnienie wytycznych dotyczących dostępności informacji i komunikacji, co oznacza konieczność zapewnienia możliwości korzystania z audiowizualnych usług medialnych i usług cyfrowych w transporcie pasażerskim, aby wszyscy obywatele mieli równy dostęp do publicznych informacji i usług.

Naszym celem jest zapewnienie, aby wszystkie nasze produkty i usługi były łatwo dostępne dla wszystkich, niezależnie od ewentualnych ograniczeń sprawności, zapewniając jednocześnie wygodę ich użytkowania.

Ustawa reguluje prawa i obowiązki dotyczące dostępności produktów i usług, określając wymagania oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie ich spełniania. Ponadto ustala system nadzoru rynku nad prawidłowością stosowania przepisów ustawy.

Przyjęte rozwiązania prawne określają wymagania dostępności dla wybranych produktów i usług, a także obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie spełniania tych wymagań oraz system nadzoru rynku nad prawidłowością stosowania przepisów ustawy.

Nowe przepisy nakładają obowiązek zapewnienia dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze, zgodnie z jednolitymi wymaganiami dostępności obowiązującymi we wszystkich krajach UE.

Ustawa precyzyjnie reguluje mechanizmy kontroli i nadzoru, różne rodzaje postępowań oraz środki administracyjne mające na celu zapewnienie przestrzegania obowiązków przez podmioty gospodarcze, a także określa sankcje za ich naruszenie.

Nowa ustawa umożliwi każdemu monitorowanie spełniania przez firmy obowiązków dotyczących dostępności. Będzie można złożyć zawiadomienie o niedostosowaniu produktu lub usługi do wymogów dostępności.

Nowe prawo dotyczące dostępności produktów i usług

Ustawa reguluje nadzór rynku w zakresie spełniania obowiązków dostępności przez podmioty gospodarcze. Przewiduje również okresy przejściowe na dostosowanie niektórych rodzajów produktów i usług do nowych przepisów. Ustawa uwzględnia fakt, że nie wszystkie firmy będą od razu gotowe na sprostanie wszystkim obowiązkom, a wdrożenie dostępności będzie wymagało czasu na zdobycie odpowiedniej wiedzy i narzędzi.

Jeżeli nowe obowiązki wprowadzane ustawą będą zbyt kosztowne lub wymagały zbyt dużych zmian technologicznych od podmiotów gospodarczych, będą one mogły ograniczyć wprowadzanie dostępności do tych wymagań, które nie stanowią nieproporcjonalnego obciążenia. Firmy będą jednak zobowiązane do opisania i udokumentowania przyczyn zastosowania tego wyjątku z ustawy, a organ nadzoru rynku będzie miał prawo ocenić jego zasadność.

W nowym projekcie ustawy uwzględniono specyfikę mikroprzedsiębiorstw i ich ograniczone możliwości finansowania. Dlatego mikroprzedsiębiorstwa świadczące usługi zostały wyłączone spod regulacji ustawy, a dla tych zajmujących się sprzedażą produktów ograniczono obciążenia administracyjne.

Od 28 czerwca 2025 r. nowa ustawa będzie wymagała od podmiotów gospodarczych spełnienia określonych wymagań dostępności.

Uwaga: Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM