Wiadomości Polska Nauka i technologie Polska nie stanie się liderem telekomunikacyjnym w Europie, jeśli coś się nie zmieni
Nauka i technologie

Polska nie stanie się liderem telekomunikacyjnym w Europie, jeśli coś się nie zmieni

Operatorzy telekomunikacyjni od lat starają się zwiększyć gęstość istniejącej sieci w Polsce. W ramach konkursów CPPC wyznaczyło 152 obszary inwestycyjne z FERC i 250 z KPO. Nakłady na rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej stale rosną i według analizy firmy PMR w ubiegłym roku sięgnęły prawie 12 miliardów złotych. Jednakże przepisy prawne obowiązujące w Polsce stanowią przeszkodę dla firm.

Terminy konkursów FERC i KPO na budowę sieci zostały wielokrotnie przekładane, co spowodowało napiętą sytuację dla operatorów. CPPC wyznaczyło 152 obszary inwestycyjne z FERC i 250 z KPO, z czego wiele niezbyt dużych, co stanowi istotną zmianę w stosunku do konkursów POPC. Pomimo ograniczonego czasu na składanie wniosków, puli dostępnych środków wynosi ponad 2,9 mld zł z FERC i 4,2 mld zł KPO. Maksymalny poziom dofinansowania w pojedynczym projekcie może sięgnąć blisko 80 proc. Centrum Projektów Polska Cyfrowa ogłosiło nabór wniosków do konkursu „Zwiększenie dostępu do ultraszybkiego internetu szerokopasmowego” w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Równolegle trwał nabór do konkursu „Zapewnienie dostępu do bardzo szybkiego internetu na obszarach białych plam” w ramach Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.

„Kluczowe dla rozwoju branży telekomunikacyjnej są inwestycje infrastrukturalne mające na celu zwiększenie gęstości sieci oraz poprawę jakości. Konieczne jest podniesienie parametrów sieci, takich jak przepustowość, oraz eliminacja białych plam na mapie Polski. Jednakże przygotowania operatorów do wdrożenia sieci 5G oraz inwestycje w sieci światłowodowe wiążą się z większymi kosztami budowy. Czy istnieje możliwość, aby Polska zbudowała liderską pozycję w obszarze cyfryzacji w Europie? Obecnie jest to niemożliwe. Pomimo długotrwałych starań, brak jest odpowiednich rozwiązań technicznych, merytorycznych i prawnych. Choć mamy wsparcie unijne, to tylko niewielka część białych plam została pokryta, a rygorystyczne konkursy nie przyspieszają procesu ich eliminacji” – powiedział Dariusz Płatek, prezes SABER.

Według raportu PMR, polski rynek telekomunikacyjny odnotował rekordowy wzrost wartości w latach 2022 i 2023, z 2022 roku na 2023 wzrósł o 5% a później o prawie 7%. Wśród użytkowników internetu stacjonarnego 69,9% miało dostęp do łącza o przepustowości minimum 100 Mb/s, z światłowodami jako najpopularniejszą technologią. Internet mobilny w postaci dedykowanych urządzeń, takich jak modemy czy karty, korzystało 8,75 mln użytkowników (źródło: UKE).

Rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej nadal pozostaje wyzwaniem dla operatorów, ze względu na przeszkody prawne, takie jak uzyskanie prawnych tytułów do nieruchomości na obszarach planowanych inwestycji. Dodatkowo, gminy często wprowadzają bezpośrednie i pośrednie bariery dla instalacji telekomunikacyjnych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (MPZP).

„Jest oczywiste, że kwestie lokalizacji są zasadnicze dla rozwoju tego biznesu. Aktualnie prowadzi to do znacznych kontrowersji, zarówno w urzędach, jak i w samym Ministerstwie Cyfryzacji, które ogłaszało konkursy. Trwa dyskusja z operatorami i przedsiębiorcami, którzy domagają się zmian, które od dawna nie następują. Nasze propozycje na poprawę sytuacji nie znajdują odzwierciedlenia w dokumentach i rzeczywistości, co prowadzi do trudnej sytuacji, która nie jest możliwa do szybkiego rozwiązania” – skomentował Płatek.

Szerokopasmowy dostęp do Internetu jest kluczowy dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz nowoczesnej polskiej gospodarki. Pomimo znacznego postępu w branży telekomunikacyjnej w ostatnich 30 latach, Polska nadal pozostaje poniżej europejskiej średniej pod względem penetracji sieci FTTH/FTTB.

Trwają prace nad implementacją unijnych regulacji dotyczących cyfryzacji, w tym unijnego Aktu o usługach cyfrowych oraz programu „Droga ku cyfrowej dekadzie”. Osiągnięcie celów strategicznych dla Polski oraz korzyści dla obywateli i przedsiębiorców zależeć będzie od umiejętności i determinacji regulatora we wdrażaniu tych przepisów.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version