TOGETAIR 2024 ponownie zgromadził przedstawicieli z różnych środowisk, takich jak biznes, administracja rządowa i samorządowa, nauka, NGO’s i media. Tegoroczna edycja dwudniowego wydarzenia odbywa się w Varso Place w Warszawie, najwyższym budynku w Unii Europejskiej. Po śniadaniu prasowym na 49. piętrze budynku, uczestnicy rozpoczęli eksperckie debaty na trzech scenach tematycznych, podczas których poruszane były kluczowe kwestie.
Oglądaj na żywo TOGETAIR 2024
Scena CLIMATE CARE: Fit for 55, nowy kierunek motoryzacji i atomowa zmiana
Uroczyste otwarcie głównej sceny wydarzenia CLIMATE CARE miało miejsce z udziałem Roberty Metsola, przewodniczącej Parlamentu Europejskiego, Marka Brzezińskiego, Ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz Przemysława Białkowskiego. Inauguracyjny panel dyskusyjny „Gotowi na 55 – przyszłość polskiej gospodarki i globalnych rynków. Redukcja CO2 i neutralność klimatyczna” zgromadził ekspertów dyskutujących o pakiecie proklimatycznych rozwiązań legislacyjnych Fit for 55.
Podczas prelekcji CLIMATE CARE Tomasz Zalewski, dyrektor handlowy Luxrad Polska, zaprezentował innowacyjne rozwiązania grzewcze, szczególnie skupiając się na zerowymiarowym ogrzewaniu próżniowym i jego roli w osiągnięciu zeroemisyjności.
Podczas śniadania prasowego, Szczepan Ruman, prezes zarządu Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria, zainicjował ważną dyskusję na scenie CLIMATE CARE. Eksperci omawiali zmiany w energetyce jądrowej w Polsce, koncentrując się na kwestiach bezpieczeństwa i regulacji.
„Jest to najbezpieczniejsza na świecie technologia – zwrócił uwagę Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Polska. – Jest eksploatowana od kilkunastu lat i pod wieloma względami – najlepsza. Ma m.in. pasywny system bezpieczeństwa, więc może wychłodzić reaktor w sytuacjach nieprzewidzianych. Jest to jedyny reaktor 3 generacji+, który jest eksploatowany i testowany w USA. Posiada też inne zabezpieczenia na takie przypadki, jak np. atak terrorystyczny”.
„Dzisiaj w motoryzacji dzieje się w ciągu roku tyle, co 20-30 lat temu w ciągu 5 lat a nawet dekady. (…) Energia tania, zielona i stabilna jest kluczowa dla branży elektromobilnosci” – zaznaczył Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Scena CLIMATE CARE to miejsce, gdzie poruszane są kwestie bioróżnorodności, neutralnej klimatycznie motoryzacji oraz zrównoważonego transportu i logistyki.
Podczas panelu poświęconego zrównoważonej transformacji transportu i logistyki głos zabrał m.in. Marek Popiołek z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, reprezentujący Departament Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej.
„Polska będzie miała w zakresie infrastruktury bardzo ambitne zadanie. W naszej opinii w Polsce w 2030 roku powinno powstać 30 stacji ładowania wodoru” – podkreślił.
Zrównoważona organizacja i dekarbonizacja – scena BUSINESS CONNECT
Rozmowy, które odbyły się w pierwszej połowie dnia, dotyczyły tematyki gospodarczej i jej roli w budowaniu przemyślanych strategii zrównoważonego rozwoju. Monika Praczyk, dziennikarka i prezenterka, prowadziła scenę BUSINESS CONNECT. Pierwszy panel dyskusyjny skupił się na nowoczesnych i zrównoważonych kulturach organizacyjnych, przedstawiając je zarówno w kontekście dużych korporacji, jak i rodzinnych firm. Temat odpowiedzialności konsumenckiej został poruszony w formie rozmowy 1:1 pt. „Czy jako konsumenci zdajemy sobie sprawę, co stoi za tym, że możemy kupić produkt”, w której wzięli udział Ernest Bodziuch, redaktor oraz Anna Preisner, Head of Logistics Sustainability.
Podczas sceny BUSINESS CONNECT poruszono również kwestię dekarbonizacji przemysłu i produkcji. Prelegenci z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Górażdże Cement S.A, 3M oraz Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi dyskutowali nad możliwością deindustrializacji Europy.
„To nie jest pytanie >>czy<>jak<< – odejście od paliw kopalnych to istotna kwestia, ale duża część energii w przemyśle to energia cieplna. Jeśli chodzi o energię wodną lub pary, jest tu jeszcze dużo do zrobienia, wymaga to zmian organizacyjnych i jest to wyzwanie” – powiedział Marek Zdanowicz, prezes zarządu spółki Dalkia Polska Solutions.
Trwające debaty na scenie BUSINESS CONNECT nadal przyciągają uwagę. Tematy związane z gospodarką, e-commerce oraz nowymi technologiami w biznesie nadal są analizowane przez ekspertów.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w debatach na scenie BUSINESS CONNECT. Eksperci omawiają aktualne tematy związane z gospodarką, e-commerce oraz nowymi technologiami w biznesie.
Tematyka finansowa, GOZ i rewolucja klimatyczna w budownictwie na scenie FUTURE COOPERATION
Na trzeciej scenie FUTURE COOPERATION rozpoczęły się dyskusje dotyczące finansowania zrównoważonego rozwoju i roli funduszy, zarówno europejskich, publicznych, jak i sektora finansowego, w realizacji planowanych zmian.
„Chcemy, żeby 50% portfela było przeznaczone na zielone inwestycje, na transformację energetyczną. (…) Tylko 26% przedsiębiorców w Polsce traktuje transformację energetyczną jako szansę związaną ze swoją działalnością, a reszta traktuje ją jako ryzyko – podkreślił Grzegorz Rabsztyn, Head of European Investment Bank Group Office in Poland. – Widzimy, że koszty energii, są traktowane jako jedna z podstawowych barier inwestycyjnych”.
Nasza współpraca w przyszłości będzie również skupiała się na ekspertyzie z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Nasz zespół ekspertów będzie omawiał zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami, legislacją, recyklingiem oraz postawami konsumenckimi.
„Dlaczego tubka pasty jest zapakowana w papierowe pudełko, które jest nam do niczego niepotrzebne? Dlatego, że chętniej kupujemy produkt z dodatkowym opakowaniem, które po przyjściu do domu wyrzucamy – zauważył Krystian Szczepański, Dyrektor IOŚ-PIB. – Są już dostępne materiały, które są bardziej ekologiczne, np. papier do czekolad, ale jest on cięższy niż tworzywo sztuczne i droższy, dlatego nie jest wybierany, gdyż się to mniej opłaca”.
Podczas prelekcji omówiono również kwestie związane z rewolucją klimatyczną w sektorze budownictwa. Podkreślono znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, nowoczesnych i zrównoważonych technologii oraz uwzględnienia potrzeb przyszłych użytkowników budynków.
„Aż 90% czasu spędzamy w budynkach, więc ten zdrowy klimat w budynkach jest kluczowy względem tego, jak się czujemy” – zaznaczył w ramach panelu dyskusyjnego Waldemar Czarnocki, Business Development & Sales Support Manager, VELUX Polska.
W ramach każdej ze scen odbywają się eksperckie debaty, ciekawe dyskusje, key notes, rozmowy przy okrągłych stołach, szkolenia oraz power speeche. TOGETAIR 2024 to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, wiedzy i idei związanych ze wspólnym działaniem na rzecz środowiska i klimatu.
Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024 to dwudniowe wydarzenie, podczas którego odbędzie się ponad trzydzieści debat, dyskusje przy okrągłych stołach oraz inspirujące power speeche. Wezmą w nim udział dziesiątki polskich i zagranicznych ekspertów, a całość odbędzie się w VARSO Place przy ul. Chmielnej 69/73 w Warszawie w dniach 22-23 kwietnia.
TOGETAIR 2024 uzyskał prestiżowe patronaty od polskich i zagranicznych instytucji, w tym Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Sejmu RP oraz Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, a także honorowe patronaty ministerstw Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Przemysłu i Ministerstwa Zdrowia.
Pełna agenda wydarzenia oraz lista panelistów dostępna jest na stronie: https://togetair.eu/agenda/.
Obserwuj TOGETAIR 2024 na platformach społecznościowych: Facebook , Instagram, Twitter, LinkedIn i YouTube. Dowiedz się więcej na Money.pl.
Lista partnerów konferencji klimatycznej zawiera firmy i instytucje z różnych branż, w tym motoryzacyjnej, technologicznej, cateringowej, medycznej oraz wielu innych. Wśród partnerów znajdują się również organizacje związane z ochroną środowiska, badaniami naukowymi oraz instytucje rządowe i międzynarodowe. Organizatorami wydarzenia są Fundacja Czyste Powietrze oraz Fundacja Pozytywnych Idei, a producentem szczytu klimatycznego jest CreativeHarder Group.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl