Wiadomości Polska Ludzie i kultura 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu
Ludzie i kultura

33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, wyraziła dumę z kontynuowania współtworzenia konstelacji wydarzeń związanych z twórczością jednego z największych kompozytorów wszechczasów. Organizacja dołącza tym samym do wielu wspaniałych festiwali na całym świecie. Podczas konferencji zapowiadającej 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie, dyrektor wyraziła radość z faktu, że tegoroczna impreza, poświęcona jednemu z najważniejszych kompozytorów wszechczasów, odbędzie się również w Wiedniu.

Obrazek przedstawia plakat Warszawskiej Opery Kameralnej.

Od 1991 roku Warszawska Opera Kameralna organizuje coroczny festiwal, który rozpocznie się 13 maja. Kilka dni wcześniej, podczas śniadania prasowego w warszawskiej restauracji Klonn, dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, kierownik muzyczny Orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) Adam Banaszak oraz Jerzy Snakowski, twórca i reżyser premierowej opery familijnej „Chcę śpiewać”, opowiadali o wydarzeniach nadchodzącego 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.

Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej zagości w tym roku w Wiedniu na trzy wieczory. 19 maja w Wiener Musikverein Jessica Pratt (sopran) i Petr Nekoranec (tenor) – przy akompaniamencie orkiestry MACV pod dyrekcją Michała Maciaszczyka – wykonają arie i duety z takich dzieł jak „Don Giovanni”, „Uprowadzenie z seraju”, „Idomeneo” czy „Łaskawość Tytusa”. 20 maja w Mozarthaus muzycy zaprezentują program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240), natomiast 21 maja w wiedeńskiej Hofburgkapelle orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie symfonie Mozarta (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).

„Festiwal, który opiera się na twórczości Wolfganga Amadeusa Mozarta, dla każdego muzyka musi nieść pewną dozę nie tyle tremy, ile poczucia odpowiedzialności. To jest wypowiedź artystyczna, w której można przekazać wszystko. Nie da się zgłębić muzyki Mozarta” – podkreślał Adam Banaszak.

W Warszawie miłośnicy muzyki Mozarta mogą skorzystać z koncertów, spektakli i wydarzeń specjalnych, takich jak koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej 13 maja oraz finałowa Gala w Teatrze Polskim 30 czerwca. Dodatkowo, będą mieli okazję uczestniczyć w „mozartowskiej” edycji Snack Opery, która cieszy się popularnością wśród widzów.

„Od dwudziestu lat uczę kochać operę. Kilka lat temu dostałem propozycję, żebym zrobił program edukacyjny w ramach festiwalu i wtedy narodziła się koncepcja Snack Opery” – podkreślał Jerzy Snakowski.

Snack Opera ma na celu zachęcenie widzów do przybycia na wieczorny spektakl o godzinie 19 w teatrze, co według organizatora jest najważniejszą częścią opery.

Organizator podkreślił, że Snack Opera, czyli „przekąska operowa”, ma przekonać widzów do udziału w wieczornym spektaklu o godzinie 19 w teatrze, który jego zdaniem stanowi najważniejszy element opery.

„To publiczność decyduje, co chce usłyszeć. Proponujemy z trójką solistów kilkanaście utworów, do tego opowiadamy anegdotki. Pod płaszczykiem dobrej zabawy kryje się jednak poważny cel: nauczyć ludzi słuchania oper i rozmawiania o nich” – tłumaczył Jerzy Snakowski.

Nowa edycja Mozart Junior Festival będzie pełna atrakcji dla najmłodszych, w tym premiera familijnej opery „Chcę śpiewać”, warsztaty oraz koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej. Festiwal rozpocznie się 11 maja 2024 roku i potrwa do 15 czerwca 2024 roku.

Zaplanowane spektakle dla dzieci, premiera opery „Chcę śpiewać”, oraz koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej złożonej z uczniów szkół muzycznych z całej Polski, to tylko niektóre z wydarzeń piątej edycji Mozart Junior Festival, które odbędzie się od 11 maja do 15 czerwca 2024 roku.

„W tym roku zaczęliśmy budować swój autorski program warsztatów dla młodzieży. To będzie familijne spotkanie z myślą o wszystkich młodych fanach muzyki Mozarta” – mówiła dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version