Inicjatorzy Omenaa Mensah i Rafał Brzoska wraz z Corporate Connections Polska i przedstawicielami biznesu zebrali 45 917 000 zł, co czyni wydarzenie numerem jeden w Europie. Podwojona kwota uzyskana z licytacji, czyli 22 miliony złotych od Rafała Brzoski, to prawdopodobnie największa jednorazowa, prywatna donacja na cel charytatywny w historii nowożytnej Polski.
W trakcie trzeciej edycji Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY zebrało się prawie 500 gości. Na czerwonym dywanie, na dziedzińcu Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, oprócz inicjatorów wydarzenia Omeny Mensah i Rafała Brzoski, pojawiły się przedstawiciele największych firm z Polski, Czech, Włoch, Niemiec, Francji, Bułgarii, Chorwacji; ambasadorowie, kolekcjonerzy sztuki, znakomici artyści oraz wybrane osobowości polskiego show-biznesu. Podczas aukcji sztuki licytowano 15 dzieł sztuki oraz 10 atrakcji z kategorii Wielkie Emocje. Rada Artystyczna, w składzie: Iwona Büchner-Grzesiak, Rafał Kamecki, Boris Kudlička, Kama Zboralska i Omenaa Mensah, czuwała nad wyborem prac, które ostatecznie trafiły na aukcję, podczas całorocznych rozmów, debat i współpracy między wielbicielami i znawcami sztuki.
W 2024 roku firma EY Polska została wybrana na niezależnego audytora Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY. Partnerami gali byli Jacek Piotrowski z Domu Aukcyjnego Polswiss Art i Artinfo.pl – największy niezależny portal rynku sztuki. Podczas licytacji dzieł sztuki polskich i zagranicznych artystów udało się uzyskać 22 630 000 zł, które Rafał Brzoska podwoił z prywatnej donacji, osiągając kwotę 45 260 000 zł. Dodatkowe darowizny od gości w kwocie 657 000 zł doprowadziły ostateczny wynik Aukcji do 45 917 000 zł.
Najwyżej wylicytowanym dziełem było rzeźba pt. „Torso alato”, 1985 Igora Mitoraja, za którą nabywcy zapłacili 6 800 000 zł. Natomiast najwyżej wylicytowaną atrakcją była Tydzień Metamorfozy z Ewą Chodakowską w Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives – zbiorowa emocja, za którą goście zapłacili 5 100 000 zł! Dużym zainteresowaniem cieszyła się także licytacja jedynej w swoim rodzaju sukni z ikonicznej kolekcji Dolce&Gabbana Alta Moda, którą zwycięzca wylicytował za 500 000 zł. Z kolei limitowana torebka Artycapucines Louis Vuitton x Ewa Juszkiewicz została nabyta za 400 000 zł.
Wieczorem nagrodzono przedsiębiorców za ich inspirujące postawy i osobiste zaangażowanie w pomaganiu. Laureatów TOP Charity 2024 wyróżniono rzeźbami autorstwa Nikolai Vudraga, a wśród nich znaleźli się: Beata Drzazga, Sylwia i Robert Dobrzycy, prof. Adam Maciejewski oraz Arkadiusz Sadowski.
Z okazji 10-lecia istnienia Omenaa Foundation, Wielka Aukcja Charytatywna TOP CHARITY została uświetniona dodatkowymi wydarzeniami. Pałac w Wilanowie stał się miejscem wymiany doświadczeń, myśli i inspiracji na przyszłość. Podczas Konferencji Biznesowej ChangeMakers 2024 omawiano kluczowe wyzwania bezpieczeństwa narodowego w erze cyfrowej, współpracę biznesu i samorządów w budowaniu stabilności geopolitycznej, rolę liderek w zmianie kultury korporacyjnej oraz amerykański i polski model filantropii. Wśród panelistów znaleźli się m.in. Sekretarz Stanu, Szef BBN, Jacek Siewiera, Ambasador USA w Polsce Mark Brzezinski oraz czołowi przedstawiciele biznesu z Polski i USA. Duże zainteresowanie wzbudziło spotkanie z Phyllis Newhouse – założycielką i CEO ShoulderUp Technology Acquisition Corp, Xtreme Solutions, Inc., oraz organizacji non-profit ShoulderUp. Jej inspirujące wystąpienie skierowane do polskich przedsiębiorców podkreślało, jak ważne jest wykorzystywanie swoich zasobów i relacji do zmieniania świata na lepsze.
Piknik Lazy Sunday zakończył największe święto filantropii w Polsce, podczas którego goście mieli okazję obejrzeć kultowego Malucha – Fiata 126p Bis, który został podarowany przez Rafała Sonika. Auto ozdobione przez znanego artystę sztuki street artowej Mariusza Warasa, trafi również na licytację, a zebrane środki zostaną przeznaczone na wsparcie dzieci i młodzieży poszkodowanych w wypadkach drogowych. Tego popołudnia dzieci z domu dziecka, darczyńcy oraz pracownicy fundacji brali udział w różnych atrakcjach, ucząc się filantropii poprzez zabawę i wspólne inicjatywy.
„Każdy gość gali przyczynia się do istotnych zmian społecznych, nie tylko ożywiając gospodarkę, tworząc miejsca pracy, ale także odpowiedzialnie dzieląc się swoim majątkiem” – podsumowuje Omenaa Mensah, prezeska Omenaa Foundation.
Organizatorzy gali, Omenaa Mensah i Rafał Brzoska, podkreślają, że cała społeczność biznesowa tworzy coraz bogatszy obraz filantropii w Polsce i współtworzy wspaniałe wydarzenie.
Organizatorami wydarzenia były: Omenaa Foundation, OmenaArt Foundation, Rafał Brzoska Foundation, Corporate Connections i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Partonat medialny nad aukcją objęli: AD, Forbes, Artinfo.pl, Elle Decoration, a patronat strategiczny i artystyczny – Dom Aukcyjny Polswiss Art i EY Polska.
Partnerzy wydarzenia: BMW, Bang& Olufsen, Royal Watch, Velaa Private Island Maldives, Moët Hennesy, Dolce&Gabbana Alta Moda, Sunreef Yachts Eco, Bebio.pl, Fundacja Santander, Siepomaga.pl, InPost, Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives, Go Elite, LuginsLand of Art., Antonius Caviar, Galeria Heban.
Źródło: pap-mediaroom.pl