Wiadomości Polska Nauka i technologie 83% firm uznaje innowacje za jeden z trzech najważniejszych priorytetów, ale tylko 3% jest gotowych do realizacji innowacyjnych celów
Nauka i technologie

83% firm uznaje innowacje za jeden z trzech najważniejszych priorytetów, ale tylko 3% jest gotowych do realizacji innowacyjnych celów

Najnowsze badanie innowacyjności BCG pokazuje, że od 2022 roku „gotowość do innowacji” w firmach spadła o 17 punktów procentowych. Ponad połowa menedżerów uważa niejasną strategię za jedno z trzech najważniejszych wyzwań dla swojej organizacji. Pomimo tego, że 86% organizacji eksperymentuje z GenAI w celu wprowadzenia innowacji, tylko 8% stosuje te rozwiązania na dużą skalę.

Według najnowszego raportu Boston Consulting Group (BCG), firmy obecnie priorytetyzują innowacje bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, ale są bardziej nieprzygotowane do ich realizacji. Aż 83% menedżerów wyższego szczebla uznaje innowacje za jeden z trzech najważniejszych priorytetów swoich organizacji. Niestety, tylko 3% firm w 2024 roku kwalifikuje się jako „gotowe do innowacji“, co stanowi znaczący spadek z 20% odnotowanym jeszcze w 2022 roku.

BCG przeprowadziło badanie innowacyjności „Innovation Systems Need a Reboot”, oceniając dojrzałość innowacyjną firm w skali 100 punktów i ankietując ponad 1000 menedżerów ds. innowacji na całym świecie.

Według BCG, mniej niż połowa ankietowanych menedżerów (48%) stwierdziła, że ich firma podejmuje wysiłki w celu zintegrowania strategii biznesowej i innowacyjnej, a tylko 12% zgłosiło silne powiązania między tymi strategiami, które przyniosły realne rezultaty. Mimo to aktywność innowacyjna, mierzona liczbą aktywnych projektów, utrzymała się na stałym poziomie.

„Obserwujemy niepokojący obraz organizacji-zombie, które przechodzą przez proces innowacji bez wyraźnej strategii ukierunkowującej ich działania – powiedział Justin Manly, dyrektor zarządzający i partner BCG oraz współautor raportu. – Aby wrócić na właściwe tory, wzmocnienie powiązania między strategią innowacyjną a strategią biznesową jest najważniejszym działaniem, od którego powinno się rozpocząć”.

Wyzwania innowacji biznesowej

Podczas gdy badani liderzy biznesu wymieniali wyzwania, z jakimi musi się zmierzyć ich działy innowacji, to strategia zajęła pierwsze miejsce na liście. Aż 52% respondentów wskazało niejasną lub niewystarczająco precyzyjną strategię jako jedno z trzech najważniejszych wyzwań. Rosnące stopy procentowe i niedobór talentów były wymieniane wśród trzech najistotniejszych przeszkód przez odpowiednio 47% i 44% menedżerów ds. innowacji.

Niestety, tylko 30% firm planuje odnowić swoją strategię innowacyjną, podczas gdy 70% skupia się na optymalizacji procesów, takich jak zwiększenie efektywności i szybkości modeli operacyjnych. Dodatkowo, 65% respondentów dąży do zwiększenia liczby projektów w swoim portfolio. Zauważono również, że około jedna trzecia respondentów, którzy zwiększają liczbę projektów, priorytetyzuje projekty krótkoterminowe, co sugeruje brak jasności lub przekonania co do możliwości średnio- i długoterminowych.

Wiele innowatorów obecnie eksploruje możliwości, jakie daje generatywna sztuczna inteligencja. Choć większość organizacji już testowała klasyczną predykcyjną sztuczną inteligencję, popularność GenAI wydaje się zmieniać podejście wielu innowatorów do jakości ich dotychczasowych osiągnięć w dziedzinie AI.

Odsetek menedżerów, którzy zgłaszają, że ich firmy wdrożyły AI z rzeczywistym wpływem, spadł z 37% do 10% między 2022 a 2024 rokiem, co świadczy o zmieniającym się podejściu do technologii sztucznej inteligencji.

Większość menedżerów (86%) przyznała, że ich firmy eksperymentują z Gen AI w obszarze innowacji, badań i rozwoju produktów, ale większość jest jeszcze na wczesnym etapie wdrożenia tej technologii. Tylko 8% zadeklarowało, że ich firma używa Gen AI w dużym zakresie.

Innowatorzy, którzy w wyścigu GenAI są już „gotowi”, przewyższają konkurencję. Używają GenAI znacznie częściej w pojedynczych przypadkach i są pięć razy bardziej skłonni do jego szerokiego zastosowania.

„Generatywna sztuczna inteligencja może zwiększyć efektywność i przynieść świeże spojrzenie do organizacji, umożliwiając jej działowi innowacji szybsze i lepsze działanie – powiedział Michael Ringel, dyrektor zarządzający i Senior Partner BCG oraz współautor raportu. – Bez drogowskazu, który prowadzi organizację, nawet najefektywniejszy dział innowacji prawdopodobnie nie wykorzysta swojego potencjału”.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version