Polityka i społeczeństwo

MI: Tarcza `Katarzyna` wydrąży tunel, który połączy Polskę (komunikat)

– Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że budowany w Łodzi podziemny tunel będzie kluczowym elementem systemu transportowego aglomeracji łódzkiej oraz całego systemu kolejowego w Polsce. Kolejny etap budowy tej istotnej inwestycji rozpoczyna się, gdy maszyna TBM Katarzyna wznawia drążenie tunelu głównego pod centrum miasta. Wizytę na budowie, która odbyła się 21 czerwca 2024 r., złożył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

„Rozpoczęcie kolejnego etapu budowy tunelu pod centrum Łodzi stanowi kluczową inwestycję kolejową w Polsce, która zlikwiduje długotrwałą lukę komunikacyjną sięgającą XIX wieku. Dzisiaj rozpoczynamy prace nad wydrążeniem większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem. Dzięki stabilnemu finansowaniu projektu i określonej harmonogramowi, prace nad budową pięciu tuneli pod Łodzią nabierają tempa, osiągając zaawansowanie na poziomie 67%. — oświadczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak na miejscu budowy.”

Aktualnie tarcza TBM Katarzyna, większa z dwóch maszyn drążących, wydrążyła około 1 km dwutorowego tunelu o łącznej długości 2,3 km. Tarcza TBM Faustyna, mniejsza z maszyn, wybudowała już ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym do Łodzi Fabrycznej. Obecnie trwa drążenie trzeciego tunelu o długości około 748 m, z czego tarcza Faustyna wykonała prawie 700 m.

Obecnie trwają prace nad budową podziemnych przystanków, z postępem prac na poziomie 62 proc. dla przystanku Polesie, 59 proc. dla Koziny i 54 proc. dla Śródmieścia.

Przerwa w drążeniu tunelu przez TBM Katarzyna była spowodowana koniecznością opracowania, wdrożenia i sfinansowania planu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Kluczowym elementem wzmocnienia są tzw. szachty, z których powstanie łącznie 15 na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna.

Planowane jest połączenie kolejowe pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co stanowi kontynuację projektu, który obejmuje również budowę Dworca Fabrycznego oraz modernizację odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew.

Planowane rozszerzenie systemu transportu kolejowego w Łodzi obejmuje budowę trzech nowych podziemnych przystanków (Śródmieście, Polesie, Koziny), co umożliwi szybszy i bardziej wygodny dostęp do transportu kolejowego. Zwiększona liczba pociągów oraz częstotliwość kursowania przyczynią się do poprawy komunikacji w mieście. Nowe przystanki zostaną zintegrowane z istniejącymi środkami transportu miejskiego (tramwaje, autobusy), co ułatwi poruszanie się po Łodzi.

Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania zmian przez PAP SA. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM