Zdrowie i styl życia

Blisko połowa polskich seniorów źle ocenia stan swoich oczu. Rusza kampania `Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku`

Zdrowie i higiena oczu mają kluczowe znaczenie dla komfortu życia, niezależności i bezpieczeństwa w każdym wieku. Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku”, aż 81% seniorów doświadcza problemów ze wzrokiem w codziennych sytuacjach, a 55% ma trudności w funkcjonowaniu z powodu niesprawności narządu wzroku. W związku z tym, pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, rozpoczyna się akcja edukacyjna skierowana do seniorów, koncentrująca się na higienie oczu.

Im starsza osoba, tym większe ryzyko problemów ze wzrokiem. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 285 milionów ludzi na całym świecie boryka się z problemami ze wzrokiem, z czego aż 82% to osoby powyżej 50 roku życia. Te problemy mogą znacząco utrudniać codzienne funkcjonowanie i samodzielność.

Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku”, aż 81% seniorów w Polsce doświadcza problemów ze wzrokiem. Najczęstsze dolegliwości to niewyraźne widzenie (70%), łzawienie (62%), szczypanie i pieczenie oczu (59%), uczucie suchości (40%), zaczerwienienie lub przekrwienie oczu (37%) oraz ból oczu (19%). Zdrowie oczu jest ważne, zwłaszcza w starszym wieku, dlatego eksperci zalecają regularne wizyty u okulistów oraz stosowanie kropli do oczu.

„Kampania >>Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku<< została zainaugurowana podczas tegorocznego Dnia Uniwersytetów Trzeciego Wieku na warszawskim Służewcu. Działania w ramach kampanii będą skupiały się na bezpośrednim i pośrednim dotarciu do seniorów z informacjami o prawidłowej higienie narządu wzroku” – zaznacza Martyna Marcinkowska z firmy URSAPHARM, organizatora kampanii. „Badania przeprowadzone w ramach kampanii pokazały, że wielu polskich seniorów odczuwa dyskomfort związany z narządem wzroku, a także ma niewielkie pojęcie o jego higienie. Kampania ma szansę to zmienić i poprawić komfort ich codziennego funkcjonowania” – dodaje.

Wzrok – ważny dla niezależności i bezpieczeństwa

Dobre widzenie jest kluczowe do unikania zagrożeń w otoczeniu i integracji społecznej. Badania wykazują, że problemy ze wzrokiem utrudniają codzienne sprawy i mogą prowadzić do wykluczenia społecznego. Dlatego ważna jest odpowiednia profilaktyka i codzienna higiena oczu, aby zachować sprawność wzroku.

„Kondycja wzroku seniorów jest ściśle związana z ich samopoczuciem. To narząd, któremu wraz z wiekiem trzeba poświęcać więcej uwagi. Regularne wizyty u okulisty, ochrona oczu przed promieniami UV oraz przestrzeganie podstawowych zasad profilaktyki, w tym dieta bogata w antyoksydanty mogą pomoc zapewnić sprawność oczu na długi czas. Tymczasem 30% seniorów badało wzrok więcej niż 2 lata temu, a 5% nigdy*. Nowa odsłona kampanii >>Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku<< ma szansę zmienić te nawyki” – mówi profesor Jacek Szaflik wieloletni prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, patrona kampanii.

Kampania „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku” ma na celu edukowanie społeczeństwa na temat higieny narządu wzroku oraz podnoszenie świadomości na temat profilaktyki chorób oczu, szczególnie wśród osób starszych. Inicjatywa jest prowadzona przez firmę URSAPHARM pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego i zwraca uwagę na istotność dbania o zdrowie oczu niezależnie od wieku.

Cele kampanii:

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat konieczności dbania o zdrowie oczu, promowanie profilaktyki chorób wzroku oraz edukacja na temat higieny narządu wzroku, zwłaszcza wśród osób starszych. Kampania ma także na celu zmniejszenie liczby przypadków chorób oczu poprzez zwrócenie uwagi na znaczenie regularnych badań i opieki nad wzrokiem.

W ramach kampanii organizowane są różnorodne działania edukacyjne, warsztaty oraz spotkania z ekspertami, które mają na celu przekazanie praktycznych porad dotyczących codziennej pielęgnacji oczu oraz wczesnego wykrywania potencjalnych problemów zdrowotnych. Wsparcie merytoryczne zapewniają wybitni specjaliści w dziedzinie okulistyki, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami kampanii.

Więcej informacji o kampanii znajdziesz na stronie: www.twojespojrzeniemaznaczenie.pl.

Co mówi badanie:

Badanie przeprowadzone metodą CAWI przez Instytut Badań IQS w maju 2024 roku na reprezentatywnej próbie 800 Polaków powyżej 60. roku życia miało na celu przedstawienie praktyk oraz dolegliwości związanych z dbaniem o zdrowie i higienę oczu w tej grupie wiekowej.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM