W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyły się warsztaty prezentujące certyfikat Journalism Trust Initiative (JTI) – pierwsze tego rodzaju wydarzenie w Polsce. Dzięki programowi JTI media z Polski i z całego świata będą mogły skuteczniej chronić swoje treści przed ich usuwaniem, a nawet przed obniżonym pozycjonowaniem przez big techy.
Reporterzy bez Granic zorganizowali warsztaty w Warszawie pod hasłem „Kiedy odpowiedzialność staje się twoim atutem”, promując program Journalism Trust Initiative.
Zgodnie z unijnym aktem o wolności mediów (EMFA – European Media Freedom Act), standard JTI został uwzględniony jako jedno z kryteriów identyfikacji mediów, które będą objęte szczególną ochroną przed usuwaniem ich treści z wielkich platform społecznościowych i z wyników w wyszukiwarkach. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod tym linkiem.Nasza propozycja dotyczy ustanowienia standardu JTI, który ma na celu potwierdzenie wysokiej jakości i rzetelności dziennikarstwa. Proces certyfikacji opiera się na obiektywnych kryteriach, takich jak przejrzystość właścicielska mediów oraz profesjonalizm procesów redakcyjnych. Standard ten został opracowany przez komitet, w skład którego wchodzi 130 ekspertów, w tym dziennikarze, wydawcy, przedstawiciele instytucji regulacyjnych oraz firmy specjalizujące się w nowych technologiach.
Inicjatywa JTI, zapoczątkowana przez Reporterów bez Granic, ma na celu promowanie wiarygodnego dziennikarstwa w obliczu rosnącej dezinformacji i propagandy w przestrzeni cyfrowej. Zjawisko to prowadzi do spadku zaufania do mediów, co skutkuje mniejszą liczbą odbiorców oraz obniżeniem przychodów z reklam i subskrypcji.
Do inicjatywy dołączyło już 1700 mediów z około 100 krajów, w tym ponad 350 w krajach UE. W Polsce aktualnie zamierza dołączyć 10 organizacji medialnych, m.in. France TV, CBC w Kanadzie czy Inside Story w Grecji.
Według Kathariny Viktorii Weiß i Chloé Fiodiere z organizacji Reporterzy bez Granic, przyjęcie standardu JTI przynosi redakcjom długoterminowe korzyści, takie jak wyższe pozycjonowanie treści i zwiększone przychody z reklam.
W niektórych krajach, reklamodawcy coraz częściej kierują się certyfikatem przy wyborze mediów, z którymi chcą kojarzyć swój wizerunek. Wyszukiwarki wykorzystują dane JTI do promowania rzetelnych źródeł informacji, a organy regulacyjne oraz podmioty państwowe przydzielają mediom dotacje. Dzięki widocznym oznaczeniom JTI, obywatele mogą wybierać wiarygodne źródła wiadomości i wiedzy, co przynosi im korzyści.
Redakcje zainteresowane uczestnictwem w programie Journalism Trust Initiative muszą najpierw przeprowadzić samoocenę zgodności ze standardami, opublikować transparentny raport na ten temat, a następnie złożyć wniosek o certyfikację JTI.
Proces samooceny, który prowadzi do opublikowania raportu przejrzystości, jest darmowy i polega na udzieleniu odpowiedzi na 130 pytań za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji JTI.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl