Wiadomości Polska Biznes i finanse Branża tytoniowa przeciwko zmianom w mapie drogowej podwyżek akcyzy
Biznes i finanse

Branża tytoniowa przeciwko zmianom w mapie drogowej podwyżek akcyzy

Zaplanowana podwyżka akcyzy na papierosy, zapowiedziana przez Ministerstwo Finansów, spotkała się z krytyką uczestników konferencji pt. „Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe i nikotynowe”, która odbyła się 16 lipca 2024 roku w Centrum Prasowym PAP. Zdaniem uczestników, podwyżka ta może prowadzić do wzrostu szarej strefy oraz złamania społecznej umowy zapisanej w ustawie.

Ministerstwo Finansów rozważa modyfikację planu podwyżek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe i nikotynowe, który obecnie przewiduje coroczny wzrost akcyzy o 10 proc. do 2027 roku.

W dniu 9 lipca 2024 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe, znacząco wyższe stawki dla branży tytoniowej. W planach resortu na rok 2025 znajduje się 25% podwyżka dla papierosów, 38% dla tytoniu do palenia, 50% dla tytoniu podgrzewanego i 75% dla płynów do e-papierosów.

Przedstawiciele organizacji producentów tytoniu, pracodawców, związków zawodowych, plantatorów i handlu wyrażają głębokie zaniepokojenie. Ich zdaniem, planowana podwyżka podatków spowoduje wzrost szarej strefy i naruszy społeczną umowę, która – jak podkreśla branża – została trudno wypracowana między Ministerstwem Finansów a przedsiębiorcami.

„Umowa dawała przewidywalność fiskalną i biznesową, a jednocześnie zapewniała systematyczny wzrost dochodów do budżetu z tytułu podatku akcyzowego, bez nadmiernego ryzyka wzrostu szarej strefy” – stwierdziła Magdalena Szewczyk-Pochrzęst, dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego podczas konferencji w Centrum Prasowym PAP.

Uczestnicy konferencji zauważyli, że w ciągu ostatnich lat szara strefa na rynku wyrobów tytoniowych utrzymywała się na historycznie niskim poziomie. Według raportu Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego (KSPT) z listopada 2023 roku, wynosiła ona 4,4 proc. rynku. Ten wskaźnik wykazywał tendencję spadkową, ponieważ pod koniec 2015 roku szara strefa sięgała około 20 proc.

„Zaproponowanie tak gwałtownych zmian w podatku akcyzowym jest niekorzystne z punktu widzenia prowadzenia biznesu oraz przewidywalności podatkowej i stanowienia prawa, o których również obecny rząd wielokrotnie mówił. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów nie zrealizuje swojego celu fiskalnego, ponieważ wypchnie znaczącą część konsumentów do szarej strefy w bardzo krótkim czasie” – dodał Szymon Parulski, ekspert Biznes Center Club.

Szymon Witkowski z stowarzyszenia Przedsiębiorcy RP wyraził podobne zdanie, sugerując, że zwiększenie akcyzy niekoniecznie skutkuje rezygnacją konsumentów ze swoich nawyków, lecz może skłonić ich do poszukiwania dóbr w szarej strefie.

„Kwestia tak radykalnej zmiany w ustawie akcyzowej odbije się na całym rynku” – przekonywał Witkowski.

„Jest to podważenie zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Jako PIH będziemy protestowali przeciw takim praktykom” – podkreślił Ptaszyński.

„My, jako organizacja pracodawców, od wielu lat mówimy, że system podatkowy musi być stabilny. Z punktu widzenia biznesu wprowadzenie ustawy bez półrocznego vacatio legis będzie bardzo trudne do zaakceptowania” – stwierdził Pruszyński.

Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu stwierdził, że małe i średnie przedsiębiorstwa nie zaakceptują odejścia od mapy drogowej podwyżek akcyzy.

Przemysław Pruszyński z Konfederacji Lewiatan zwracał uwagę na konieczność przewidywalności systemu podatkowego.

Przemysław Noworyta z Polskiego Związku Plantatorów Tytoniu mówił o potencjalnym uderzeniu podwyżki akcyzy w 25 tys. ludzi żyjących z uprawy tytoniu oraz pracowników sezonowych.

„Wprowadzenie zmian w mapie drogowej akcyzy to dla nas, plantatorów tytoniu, prosta droga do bankructwa. To wydanie wojny rolnikom w kolejnym sektorze” – podkreślił Przemysław Noworyta.

Uczestnicy konferencji zgodnie odrzucili propozycję Ministerstwa Finansów i apelują o utrzymanie obecnej akcyzowej mapy drogowej.

Wszystkie organizacje reprezentowane na konferencji wyraziły sprzeciw wobec propozycji Ministerstwa Finansów i zaapelowały o zachowanie obecnej akcyzowej mapy drogowej.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version