Wiadomości Polska Biznes i finanse Terminal LNG w Świnoujściu rośnie w siłę: 300. dostawa LNG i 24 mln ton przyjętego surowca
Biznes i finanse

Terminal LNG w Świnoujściu rośnie w siłę: 300. dostawa LNG i 24 mln ton przyjętego surowca

300. transport LNG dotarł właśnie do Świnoujścia z zbiorników amerykańskiego gazowca Prism Courage. Ten surowiec jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, a już blisko 50 proc. dociera do naszego kraju w stanie lotnym. Dlatego ORLEN planuje rozbudowę portowej infrastruktury gazowej i floty własnych gazowców.

Terminal LNG w Świnoujściu od samego początku był kluczowym elementem strategii dywersyfikacji importu gazu do Polski, a udział dostaw drogą morską w ogólnym zaopatrzeniu w ten surowiec systematycznie wzrasta. W 2016 roku LNG stanowiło zaledwie około 8% importu gazu, podczas gdy w 2023 roku ten udział wzrósł do niemal 46% całkowitego importu błękitnego paliwa do Polski.

Terminal w Świnoujściu, kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odebrał dotychczas imponującą ilość LNG – 23,6 mln ton (ponad 31,2 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym) za pośrednictwem ORLEN. Ta ilość paliwa wystarczyłaby, aby zapewnić gaz wszystkim gospodarstwom domowym w Polsce przez ponad sześć lat.

Dynamiczny wzrost importu skroplonego gazu ziemnego do Polski jest widoczny w coraz krótszych odstępach między dostawami. Setny ładunek LNG dotarł do terminalu w Świnoujściu w lipcu 2020 roku, czyli ponad cztery lata po jego uruchomieniu. Aby osiągnąć drugą setkę, potrzeba było niemal dwa razy mniej czasu niż na początku, zaledwie 28 miesięcy. Sto kolejnych ładunków ORLEN odebrano w Świnoujściu w ciągu następnych 20 miesięcy.

Świnoujście otrzymało najwięcej dostaw LNG z Kataru (143 ładunki) oraz ze Stanów Zjednoczonych (134 dostawy), które od 2022 roku stanowią główny kierunek importu skroplonego gazu ziemnego.

ORLEN planuje wiele inwestycji związanych z rosnącym wolumenem dostaw. Pierwsze z nich to zakończenie rozbudowy Terminala LNG w Świnoujściu oraz uruchomienie drugiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej planowane na 2028 rok. Po tych inwestycjach przepustowość obu instalacji osiągnie ponad 14 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym rocznie.

Aby umocnić rolę LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego, kluczowe jest rozwijanie własnej floty gazowców. Grupa ORLEN planuje posiadać łącznie osiem takich jednostek, z czego cztery już są w użyciu. Pozostałe gazowce mają być dostarczone przed końcem 2025 roku.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version